3563
Sök

Volvo Amazon, totalslaktning och ombyggnad.

Total ombyggnad av en sliten amazon från 65. B18 bytes till B230, upphängning görs om, skärmar plåtbreddas och så vidare.

94 046 Visningar
Uppdaterades senast 10 oktober
475 Inlägg
23 augusti
Trådstartare
#181
Sansade mig lite och insåg att det spelar inte så otroligt stor roll.
Det jag gjorde var att banka till konturen av urgröpningen något och hjula övre delen jag hade tänkt att falsa.
Resultatet, som knappt syns på foton: Urgröpningen ser lite mer genomtänkt ut och övre delen är betydligt starkare/styvare tack vare plåtsträckningen.
Slätade även ut kurvorna åt vänster och började få ihop den nedre delen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-47225eb8cee5203188aad6a8d3a108f6.jpg

Svetsade ihop dom två delarna och börjat blenda ihop det.
Passade även på att svetsa fast det med allt på högersidan, finns nog inga behov av att behöva ta loss denna bit.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-209f8895f30d55bc30bab79ffb4137eb.jpg

Sen har jag tänkt om med kardantunneln, igen.
Hade tänkt att börja från vänster och plåta ihop mot kardantunnel, så som jag gjort nu på höger sida.
Dock tror jag det blir lättare att svetsa in kardantunneln och sen bara fylla igen det hålet som blir kvar .. Så in med volvos primer och nästa steg blir väl att sätta fast kardantunneln permanent.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-52c5e3e946afc157aca713f30b0e4fe5.jpg


48 Inlägg
7 september
#182
MrCrankyface skrev:
Mer tänkande än byggande idag.

Städade upp i garaget och flyttade bort allt material från under bilen.
Slängde i motorn så den sitter på sina motorfästen och byggde ett stöd som håller upp den under växellådan.
Bör ge en bra bas för att måtta balkar och golv så saker hamnar på rätt plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-ae3449140a2f4cbecfb4ece8f224328f.jpg

Något jag dock hakat upp mig på helt plötsligt är hur växellådan sitter.
Tycker den hamnar lite högt men enda sättet jag kan påverka med nuvarande motorfästen är att vinkla ner den, men då får jag potentiellt en konstig kardanvinkel?
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-663c9392d51f7bb2678326240389e71c.jpg

Finns inte så hemskt mycket plats att ta av runt frambalken heller.
Med ombyggda motorfästen kanske jag kan sänka hela paketet 3cm och kapar jag även tråget så kanske totalt 6cm.
Någon som har lite tankar och idéer?
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-57f5a7c0241525315c90ea48b7bc3ebf.jpg

Jag hade problem med hur det blev med låda och motor men löste det genom att ta oljtråget till motorn från en B18 och sprängkåpan från en M40 och sätta ihop det med bakstycket mot
M47 lådan som jag skall börja med iaf, annars finns det ju ZF-lådor som är omsvetsade och klara men dom är inte gratis, men förmodligen den bästa lösningen
Senast redigerat av Jbreitholtz (7 september )

475 Inlägg
8 oktober
Trådstartare
#183
Inte haft tid eller ork att mecka på ett tag men här är lite av dagens pill.
Bör nog kunna täppa till resten med 2 till små plåtar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-73b3cdf3cb630ec9c0908eacb37e1194.jpg


475 Inlägg
10 oktober
Trådstartare
#184
Mer småpill. Tar en jäkla tid med svetsande, mycket prepp bakom som inte syns.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-7bb3704cde36c0c2607e5f507d673b35.jpg


Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 431 Inlägg
10 oktober
#185
Riktigt snyggt :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

2 385 Inlägg
10 oktober
#186
MrCrankyface skrev:
Tar en jäkla tid med svetsande, mycket prepp bakom som inte syns.

Jo tack, så är det ju... 90% prepp 9% tänkande, 1% svets, i bästa fall. Det har jag själv märkt, och jag gör inte i närheten av lika stort svets-projekt som du tongue


555 Inlägg
10 oktober
#187
jau små pyssel tar tid om man ska hade bra..



Sök