Funderat fram och tillbaka hur fan jag skulle fortsätta med torpedväggen, slutade väl med att jag tror det blir lättare om jag börjar på kardantunneln och ser vart saker naturligt vill mötas.
Fick ta och beställa växelspak osv för att få ett hum om hur tunneln ska se ut.
Smutsig som fan var den men fick iaf med dom mesta tillbehören, skruvar, bussningar osv.
Massa rengöring så var det bara klämma dit sakerna. Själva växelstaget kan nog behöva en stund med stålborste och slip men får duga för stunden.
Gråa stången som ligger emot kardanaxeln ska sitta i någon sorts bussning annars kan hela spaken röra sig fritt i höjdled.
Lekte lite med 20x20 rör och fick till slut ihop detta.
Lyckades vrida till röret så det blir smalare bakåt för att passa kardantunneln senare, svårt att se men tror det kommer göra stor skillnad för plåtarbetet senare.
Växelspaksbussningen är skruvad/gängad rakt in i 20x20 röret men får nog göra något mer seriöst sen, litar inte på att 1.5 gängvarv räcker.
Tänkte först göra det i plattstång men det här blir något starkare om kardanen får för sig att sticka iväg, ska bli en snarlik "ring" i framkant vid hardyn också.
Blev lagom höjd på spaken för att kunna klämma in en shortshift om jag känner att det behövs senare.
Efter att ha suttit som en 12-åring i bilen och torrväxlat så borde jag kunna börja plåta igen över växellådan och hela vägen bak till det nya fästet/bågen jag fixat.
För att ha något att följa och underlätta visualiseringsprocessen började jag med en trådform, lägger lite kalla svetsar mot ramen tills jag är redo att ta loss den helt.
Ett "problem" med trådformarna är att man får verkligen tänka igenom vilken sida plåten ska formas mot, och inte råka sätta någon förstärkning på fel plats.
För att få denna att behålla formen hade jag behövt förstärka "insidan" men där är ju växellådan ... Istället har jag förstärkt utsidan och får förstärka insidan när jag har den utanför bilen för att sen ta bort dom utvändiga förstärkningarna.. Lite mer trix men vet att det kommer spara så jäkla mycket tid och energi senare.
Trådformen går bara ungefär fram till hardyskivan men formen kommer vara väldigt enkel därifrån och bak till bågen så där behövs ingen trådform.