SAAB
Det verkar finnas två läger inom bilentusiaster, mekaniker, bilkritiker, journalister och helt vanliga svenssons. Antingen älskar man SAAB eller så hatar man SAAB.
För att äga och i synnerhet börja meka med en SAAB krävs antagligen det förstnämnda, ett brinnande intresse för märket.
En man sa en gång att en SAAB utan turbo är som en polis utan tjänstevapen. Det kan ligga någonting i det för saabarna förknippas ju gärna med turbo.
Efter att ha ägt diverse gamla 900:or och nån 9000 dök denna upp helt oväntat.
Det var i semestertider 2017 och jag och en kompis hade varit på billetarresa. En 9-3 Aero i Jakobstad hade provkörts och på hemvägen skulle vi kika närmare på en 9-5:a. Det var kompisen som skulle ha ny kärra och jag hängde med som egenhändigt utnämnd expert
På hemvägen vid lunchpaus bläddrades Findit (Österbottens motsvarighet till Blocket) igenom och bara ett
20-tal kilometer från pizzastället fanns en 9000 till salu, som just lagts ut.
Jag ringde genast ägaren. Han var dock inte hemma med bilen stod ute på gården och det gick bra att åka dit och titta.
Sagt och gjort, efter att magen var full av Opera special bar det iväg.
Bilen var en 1990 Turbo med automatlåda. Skicket får väl tillskrivas som fint brukskick.