Brådhis skrev:
volvohannes skrev:
Då är det väl bara att hoppas på att man inte åker på ett måndagsexemplar
Men är väldigt sugen på d3 motorn!
Vad drog den i snitt?
Nu får du ett ärligt svar, eftersom vartenda Volvo-forum på nätet är fullt av folk som berättar hur dom kör sin XC70 på 0,4 i stan med husvagn efter...
Snittet över dessa 15000 mil jag körde (japp, jag har lagt in varenda tankning i ett exceldokument!) blev 0,79.
Lägsta för en tank var 0,65. Högsta var 1,44... Så i detta snitt finns släpdragning med 1600 kg på kroken likväl som köer i Stockholm samt körning på Nürburgring och autobahn med farthållaren på 200+ km/h.
Sommardäcken var 245/35-19" och vinter 235/40-18" (dubb) så det bidrog säkert också en del.
Vad var detta för bil?
V70 fas 2 med automat och D3?
Jag hade en V70N D5a. Drog 0,75 har jag för mig. Ägaren innan mig var en gubbe som körde snålt, ligga i typ 90 på motorväg mm. Han hade 0,57 enligt färddatorn.
Jag tror din siffra på 0,79 är ganska nära sanningen för vad TS kan förvänta sig som förbrukning.
Tipset med Kian var ett bra tips. Ceed verkar hålla bra. Jag tittade på ceed i 30000 kr klassen för ett tag sedan. Verkade vara en pålitlig men tråkig bil.
På 30K exemplaren började man dock se en hel del rost som man inte hade sett på en Volvo.
Underkant på dörrar och runt infästningen för torkaren på bagageluckan var det ofta rost på Ceed.
V70 är en trevlig bil tycker jag, bra på mycket men inte bäst på något. Dem är också ganska dyra tycker jag.
I 60kkr klassen så kan man hitta massa andra intressanta bilar.
Jag personligen tycker en 300C tex är bra mycket fräckare än en v70. Men den är nog inte lika pålitlig och lär dra mer bränsle.
https://www.blocket.se/annons/vasterbot … 6/93068798Men samtidigt kan man undra, är en V70 som gått 25K mil mer pålitlig än en 300C som gått hälften så långt?