26 december 2020
Trådstartare
Hej!
Efter att ha följt garaget anonymt under en längre period (troligtvis närmare 3 år...) så kände jag att det var dags för att skapa sig ett konto (:
Nu är det som så att jag äger en 940 Turbo från -95 som det ursprungligen satt en b230fk i, men som numera är utbytt till en b230ft -97 då det hände en grej... (;
Denna motor är numera lite stressad i form utav:
T3/t4 turbo på originalgrenrör
3” avgas hela vägen från turbo utan kat, miljövänligt och så... (;
3” lmm och 968-spridare @3,5 bar grundtryck, linjär btr, naturligtvis med chip till detta
Aluminiumintercooler
531 topp med Turbo-530:ns avgasventiler, KL Racings T2 kam med laschcaps och justerat spel till 0.35-0.40 på alla ventiler, justerbart kamdrev
Även bytt bränslepump till en Wallbro 341 @255l/h
Efter toppbytet till 531 så fick jag för mig att ”köra in” motorn på 0.75-0.8 bar i laddtryck för att inte stressa nya delar i onödan (topplockspackning etc) och den gick relativt hyfsat (betydligt bättre än en originalbil iallafall). Efter en viss period fick jag för mig att öka på laddtrycket gradvis och i dagsläget ligger det på 1.25-1.3 vid fullast.
Mitt problem är nu följande:
Det blir ingen skillnad med högre laddtryck!
Jag förstår att det inte är som dag och natt med 0.5 bar extra i ladd men lite skillnad måste det väl ändå vara?
Mätarnålen glider relativt proportionerligt upp till tidigare nämnda laddtryck men det är 0 skillnad mot 0.75-0.8... Det är som att bilen inte ”sjunger ut” ordentligt eller hur man nu ska uttrycka sig?
Jag är mycket väl medveten att det inte blir 400+ hjulhästar med detta trim men polarens bil med identisk spec (exkl. aluminiumintercooler samt 3bars grundtryck på bränslet) är BETYDLIGT mycket piggare än min tycker jag ):
Jag har sökt som en dåre på detta forum efter någon som haft samma ”problem” men har inte hittat något vettigt utifrån min position.
Tilläggas bör att bilen kan rycka lite vid jämn gas i lägre hastighet men aldrig när man trampar på samt att vid användning av ngk:s 7 stift startar den inte vid kall väderlek...
Tändkablar, fördelare, rotor, tändspole och bränslefilter bytt, nya tändstift samt kontroll av ev tjuvluft gjord. Även komptest är utfört, 12, 12, 11.5, 11,5
Får den kanske FÖR mycket bensin, eller är det kanske fel typ av kam, för liten turbo eller rentav dålig tändspole?
Några fler idéer? Ytterst tacksam för hjälp! Mvh Ricky