Imorgon har jag kört med min elbil i 1 månad.
Mina tankar?
Det är fantastiskt skönt att ALDRIG behöva stanna vid en mack på vägen till eller hem från jobbet.
De gånger man är ista och far omkring så kan man i lugn och ro lyssna på en podd eller käka något medan bilen laddar på en snabbladdare, inte stå och hålla i ett klibbigt munstycke för att spärren är bortplockad. Det tar längre tid att ladda bilen på snabbladdare än att tanka på macken, men
till vardags spenderar jag samma eller mindre tid att fylla på energi i elbilen än jag gjorde på att tanka. Det fixar den ju själv medan jag sover eller jobbar.
Har kört knappt 320 mil. På den milen hade jag fått elda diesel för nästan 2500 kr. Jag har snabbladdat för 200 kr och slöladdat hemma och på jobbet för kanske, 100-150 kr. Högt räknat...
Jag har inte upplevt någon räckviddsångest egentligen. Småladdar man hela tiden när det blir tillfälle så kommer man inte få slut på ström. Så upplever jag det i alla fall.
Snabbladdning är ganska dyrt. Verkar vara standard i Sverige med runt 5kr/kWh. Översätter vi detta i dieselpris så blir det knappt 50 kr/liter. (1 liter diesel innehåller ca 9,9kWh) men eftersom en elbil är så effektiv räcker de ca 5 literna diesel (50kWh) jag får in i mitt batteri en bit över 20 mil nu på vintern och säkert bortåt 30 på sommaren.
Shucko 10A ca 2kW (Egentligen 2300W) klarar man sig faktiskt ganska bra på om man BARA jobbpendlar och inte för långt, alternativt har en bil dom inte drar mer ström än man hinner få i över natten.
Detta är kontroversiellt, jag vet, men dra INTE 16A konstant och ha INTE massa skit emellan så kommer det säkerligen fungerar väldigt bra. Ett nytt och fräscht uttag gör ju såklart sitt till.
Laddstolpar är bra krut i. Parkerar man utanför ICA och är därinne i en timme har man ledigt (i mitt fall) fått i 20% extra, helt gratis, medan man var inne och pantade och förbannade sig själv att man inte skrivit en shoppinglista den här gången heller. Gratisstolparna är dessutom vansinnigt driftsäkra.
Mina förhållanden är dagspendling 12 mil till o från jobbet med laddmöjlighet där (shucko 10A). Ladning hemma på natten (än sålänge i shukco 10A). På lördagen när jag går upp är bilen laddad 100%, medan den i dagligt bruk nu på vintern rör sig mellan 20-70%.
Snabbladda gör man endast för att
säkert ta sig dit man ska. Har aldrig laddat mer än 30 min, och egentligen aldrig
behövt mer än en kvart.
Skaffa tagg/laddkort/whatever. Apparna SUGER oftast. Jag har ännu bara på Bee. Smidigt. Men ska skaffa E.on och Fortum då det är de leverantörerna som finns hemokring.
Ionity är fränt men dyrt. Och att ladda via deras egen vebbläsarapp fungerar men är helt vansinnigt krångligt. Vet inte om dom har kort?
Där är lite tankar efter en månad i min Opel Corsa e. Väldigt nöjd med bilen i övrigt också.
Fråga gärna om ni undrar hur det är för någon som egentligen inte är elbils-fanboy att köra just elbil.