Mossan1 skrev:
Beror på vilken verkstad du besökte.
Mekonomen, Auteexperten, MECA, och även Bilprovningar erbjuder ofta en E-diagnos, osv, och dom har utrustning för scan av hela bilen.T.o.m mim egen Biltema Volvo-OBDscanner läser alla styrdon på "Volvospråk".
Volvo ser ingen felkod som min scanner inte ser. Men, Volvo kan göra mer än läsa felkoder, naturligtvis.
Felsökning är mer än det.
Känner du någon med programmet "VIDA" med en "dice" som interface, kan dom göra allt Volvo kan, UTOM att ladda mjukvara. Den finns bara på Volvos servrar.
En billig generisk OBDläsare för några hundra kr tar bara motorn. Värdelös i just detta fallet.
Vad du ska göra?
Tja, det vet bara DU.
Du har listat alternativen själv.
Kom i håg att begagnad kan misslyckas, OCH om du lossar DIM ur bilen ska den vara strömlös till DIM är tillbaka. Annars får du massor av felkoder, bla på airbag. Går att radera givetvis, men inte utan OBD utrustning.
Airbag-koder kan bara raderas via OBDuttaget och airbaglampan slocknar inte om felet är borta som tex motor eller ABS lampa kan göra.
Airbag-koder försvinner inte medelst strömlös som de flesta styrdons koder gör.
Edit:
Att problemet bara uppstår i kyla talar för glappkontakt. Tex sprucken lödning. Stärker teorin om DIM.