3159
Sök

Ascona B Turbo och alla hitte-på lösningar.

Historien om en Ascona B och alla motgångar på vägen tillbaka till gatubil..

15 930 Visningar
Uppdaterades senast 12 mars 2022
77 Inlägg
5 februari 2021
Trådstartare
#21
Blev en kylare och expansionskärl från en volvo 240 så tillverkades fäste för expansionskärlet och byggdes även om till el fläkt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-c2361741d9b9e33513cbd361757dc9d9.jpg
Efter en del micklande så startades motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-e3ee3c2c3c67c1a961040970463021ab.jpg
Då hålbilden till nya TPSen inte va samma som gamla så fick jag  bygga en liten adapterplatta till TPSen första tiden satt jag bara ihop det med en liten plåtbit vilket gav en instabil signal i form av att hela konstruktionen flexade och även stopp vid vägkanten när hela skiten ramlade isär vilket inte va det roligaste så gjordes en ordentlig adapter platta i en bit polykarbonat. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-22f50c85bcb677780191dfe59880842f.jpg
Under vy med fina uppmålade framvagnen. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-214fc5370dd7e70ddadb7b265a928aea.jpg
Efter en del mappande på gatan så gick den ganska bra. köpte till "premium" versionen av Tunerstudio det ger tillgång till Autotune vilket är smidigt då jag kunde starta den funktionen och låta mappningen sköta sig själv medans man åkte runt och jämna ut mapen lite då och då efter behov, vilket sparar både tid och att man kommer ganska långt själv med mapandet.
Kunde ju som tur var packa med mig cykeln som mer eller mindre var min plan B vid det här laget! lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-84cad8245a3224ec4e5a446bd0f5a8d4.jpg
Allt som allt så gick den bra och lyckades få den att starta när det va kallt med utan större problem vilket jag var lite orolig över.
Provade att ladda på lite och kunde ladda ca 0.6-0.7 men spikade lite så tror kompressionsförhållandet eller kammen säger ifrån, då varken tändning eller bränslejusteringar hjälpte.
en annan begränsning är att den lilla kopplingen inte är det starkaste utan slirade redan vid detta laddtrycket så ställde ner det på 0.4 bar.
Inte så imponerande jag vet men bilen ska ju rulla och dessutom som vinterbil så får göra det bästa av situationen. big_smile

Livet är för kort för slöa bilar!

77 Inlägg
5 februari 2021
Trådstartare
#22
Men vad händer? Bilen börjar bluddra  efter att jag körde igenom en större vattenpöl.
Tänker att det har nog skvättit upp vatten i motorrummet och påverkat tändsystemet så jag tuffar vidare sista milen in till stan..
När jag kommer in i stan så märker jag av ett växande moln bakom bilen.
Stannar och kollar över motorolja och kylarvätska men båda verkar finnas..
Tänker att jag chansar och ser om jag kan ta mig till verkstaden..
Väl framme så konstateras att kompression går ut i kylsystemet så det är bara att riva motorn igen. neutral
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-b189d99a8f106acfd15074734ec76e6a.jpg
Packningen har gått vid den toplocksbult som sakande gängor, inte helt förvånande.
Måste således alltså byta packning, men varför inte göra en uppgradering när man ändå håller på?
Jo! En 2.4 topp som jag hade liggandes får ta plats på motorn och en helicoilgänga monteras i hålet utan gängor.
Anledningen till att jag vill byta topp är för att 2.4ans förbränningsrum är större vilket ger lägre kompressionsförhållande samt större ventiler och bättre flödande kanaler, bara fördelar som jag ser det! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-d3a4d7243919c943135dde9ea4b75e8a.jpg
Problemet är att jag måste få det gamla termostathuset att passa på den nya toppen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-fbd565fc2f5ca7570bb300ccb37d2ebb.jpg
Här ser ni skillnaden på 2.4 packningen mot 2.0 toppen så fick knåpa ihop en adapter här med.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-8fdb3f6a6c8ac555668fc26618075f9a.jpg
En ganska enkel adapter med en försänkt skruv, en lång skruv som går igenom både termostathuset och adaptern samt ett gängat hål i adaptern för termostathusets andra skruv.

Här är även en liten videon direkt efter samt en liten glädjesladd. big_smile
https://youtu.be/Fop4j5gNdBU

Livet är för kort för slöa bilar!

77 Inlägg
5 februari 2021
Trådstartare
#23
Jodå nu fungerar Asconan igen, blev en tur till kompisens garage då vi skulle skruva lite på hans Manta projekt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-65af2adaf43bac9ca2030db82312c69a.jpg
Problemet var ju bara den att Asconan blev nog lite avundsjuk så hon valde att åter igen skjuta packningen så vi fick skruva på den istället. lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-d7b1f9e3a37c410ea4e8a6654e05205d.jpg
Egentligen så var detta lite väntat.
När jag skulle montera ihop allt senast så strulade helicoilen, fick således lyfta av toppen igen, toppen är i gjutjärn och därav väldigt tung och packningen fastnade i styrstiften och i toppen så i den processen så skadades packningen. hade ingen ny så chansade på att det skulle gå ändå och förlorade inte helt förvånande.. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-d3bffd1fc534488eb94d073ea217843b.jpg
Här sitter jag och min alldeles för stora tröja och gör rent toppen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-ee51c1721386ac5945dd5fd299a2c48d.jpg
Som tur var så hade CCrobin packning liggandes i garaget så det var bara att skruva på!

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-f3c0e62ad622bb40f7c73d54ef91e0b1.jpg
Och åter så är allt på plats igen och jag kunde påbörja min färd hemåt!
Tyvärr hade jag ingen ny olja så det fick gå ändå.
När jag närmade mig stan igen så började bilen gå konstigt och spika på minsta gaspådrag,
En stund senare började den bluddra och gå på 3 cylindrar.. jaha nu har packningen gått igen tänkte jag..

Lyckades ta mig till verkstaden och cyklade hem den kvällen.

Följande dag hjälpte en kollega mig att ta kompressions prov.. Men? Bra komp på alla cylindrar!?

Märkligt tänkte jag, provstartade o mycket riktigt går motorn som en påse skit..
efter lite felsökande så kikar jag på oljestickan och där ser det lite skumt ut. tappar ur oljan och ser detta:
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-d2217438ca22a5aacddf709b42dcae70.jpg
Oljan är helt glansig av metallspån så det är vara att riva alltihop..

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-17b72eb06476e92c3dfb84425acc253f.jpg
Toppen plockas av för vad är det? 6e gången.. lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-09e91f7bc77d0438e0e0361f62374830.jpg
Efter lite plock så konstateras att kamaxeln har gått ner sig. här är en av dem bästa nockarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-8eb1cec204fb41d7e5e54d080bbeae3a.jpg
Här är den sämsta som är helt rund.. Inte så konstigt att den började gå på 3, spika och ha sig. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-f1d02eada2fdc34740b822d7c43818e2.jpg
Plockade isär allt, tvättade så gått det gick och kasta i det i skuffen, man kan säga att Asconan blev med svans motor. wink

Vet inte riktigt vad som hände, om jag vid något tillfälle förväxlat lyftare mellan kamaxlar eller om det va oljan som spädits ut vid packningsbytet men en sak är säker, det är bara att beställa delar och gå igenom hela motorn.

Livet är för kort för slöa bilar!

77 Inlägg
22 februari 2021
Trådstartare
#24
Ja vad ska man ta sig till nu då?

Jo jag satte mig ner och började räkna på en idé som vi provat på tidigare, nämligen att ta 2.2kovar och köra med 2.0 vevaxel, detta resulterar i ett kolvnedstick på ca 4mm då 2.2 kolvens komphöjd är lägre.
räknade lite på olika lösningar och kom fram till att om man deckar blocket ca 2mm så skulle det kunna fungera.
Såhär räknade jag:

95 x 95 x 3,14 x 96.8 /1000 = 1978cc (= total motorvolym)

1978 / 4 = 494,5cc (= cylindervolym)

Toppackningen(1mm)+kolvnedsticks(2mm) volym.

95 x 95 x 3,14 x 1+ 2 x 0,25 / 1000 = 21.25cc

förbränningsrummet är ca 54cc

så 21.25 + 54 = 75.25cc

495.5 + 75.25 = 570.75cc (= total volym)

570.75 / 75.25 = 7.58 alltså 7.6:1 i kompressionsförhållande.

Tänker att man ändå hamnar ganska nära en turbomotors 8:1 och har kört med denna stupen utan problem utan att ha deckat i en kompis bil men blir ganska lågkompad då, har för mig ner emot 6:1 så hoppas det kommer fungera bra, vill inte ta mycket mer då det lär strula med kamkedjan osv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-943ce91a7815a71f81f598598cfa8d61.jpg
Sagt och gjort, ett nytt beg block rotades fram ur gömmorna och sattes upp i fräsen. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-ebe4fd698ea73d1c4692b4cf25709dc5.jpg
Har tyvärr inget fräshuvud som täcker hela så får köra flera gånger.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-e82e72bc67b2e8b1718d85cba7f6c03c.jpg
Sista varvet körde jag många täta svep för att minska risken för ojämnheter, är ju inte optimalt men hoppas det kommer fungera.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-3419b2b203143e274a58f60f1a441b1f.jpg
Bröstkåpan fick sig även den en omgång i fräsen! big_smile

Livet är för kort för slöa bilar!

1 484 Inlägg
22 februari 2021
#25
Borren skrev:
Såhär räknade jag:

95 x 95 x 3,14 x 96.8 /1000 = 1978cc (= total motorvolym)

1978 / 4 = 494,5cc (= cylindervolym)

Toppackningen(1mm)+kolvnedsticks(2mm) volym.

95 x 95 x 3,14 x 1+ 2 x 0,25 / 1000 = 21.25cc

förbränningsrummet är ca 54cc

så 21.25 + 54 = 75.25cc

495.5 + 75.25 = 570.75cc (= total volym)

570.75 / 75.25 = 7.58 alltså 7.6:1 i kompressionsförhållande.

Herrejävlar vilken grekisk matematik lol

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

77 Inlägg
25 februari 2021
Trådstartare
#26
Berglund_89 skrev:
Borren skrev:
Såhär räknade jag:

95 x 95 x 3,14 x 96.8 /1000 = 1978cc (= total motorvolym)

1978 / 4 = 494,5cc (= cylindervolym)

Toppackningen(1mm)+kolvnedsticks(2mm) volym.

95 x 95 x 3,14 x 1+ 2 x 0,25 / 1000 = 21.25cc

förbränningsrummet är ca 54cc

så 21.25 + 54 = 75.25cc

495.5 + 75.25 = 570.75cc (= total volym)

570.75 / 75.25 = 7.58 alltså 7.6:1 i kompressionsförhållande.

Herrejävlar vilken grekisk matematik lol

Haha ja, men det ser värre ut än det är då man får räkna i steg.
Är ju ganska lätt att glömma bort tex topplockspackningen när man räknar big_smile

Livet är för kort för slöa bilar!

77 Inlägg
25 februari 2021
Trådstartare
#27
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-e266ca23f5e39a0cca0dd12c0da37f81.jpg
Passar på nu när allt är isär och slipar in ventilerna så det tätar ordentligt, blev nöjd med reslultatet då det blev fina jämna ytor på samtliga säten och ventiler. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-fa79c07fe8aa8c79fd3376baeca42fee.jpg
Putsade av endel avlagringar på ventilerna, framförallt avgas innan inslipning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-989c429efca4fbd664423482c34ce3cb.jpg
Utförde även en lätt portning.. Eller putsning kanske man skulle säga i taket på kanalerna.
Alla som någon gång grejat med gjutjärnstoppar vet hur mycket energi det åtgår att porta dessa.
Ytan blev lite ytrostig då toppen tvättades efter portning. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-9bad21505d359ef884a7e4d4c8a27fb6.jpg
Byter även fjädrar till ett par hårdare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-d43d6f57df69c0ccee05c628f033315e.jpg
Sen ankom även det förta av mina beställda delar, ett så kallat Diesellock i Opel kretsar då dessa satt på CIH-Dieslarna. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-337af483f9c892106014fe1368d59f78.jpg
Detta är gjort i stål och har högre öppningstryck på överströmningsventilen vilket ger ett stadigare och högre oljetryck i motorn.
Ett riktigt CNC-konstverk som ENEM tagit fram då original diesellock är svåra att komma över! cool

Livet är för kort för slöa bilar!

77 Inlägg
28 februari 2021
Trådstartare
#28
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-e0c539612b41d6ef519a9378cb163aa8.jpg
Nu har jag äntligen fått upp motorblocket i stativet så det första som stod på listan var att hona bort ytrosten som blivit i cylindrarna under förvaring.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-a89b8746f941fb6404c97a578cef251c.jpg
Lite svårt att se på bilden men blev ganska bra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-dc6694c48ecaafd826e37a7cee802f34.jpg
Efter det kontrollerade jag spelet på kolvringarna med då man gärna ska öka dem något om man kör trimmat/turbo.
Den extra värmeutvecklingen får ringarna att expandera lite extra vilket kan leda till att ringarna går ihop och det är inte så bra när ringarna inte får plats i sitt spår längre. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-9fae1a3c934c198300705e0859bce553.jpg
När bladmåttet ändå va framme så passade jag på att kontrollera oljepumpen vilken tyvärr blev underkänd. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-03e38cd6314aade8e4994f3f2f72c0c8.jpg
Enl handboken ska man ha 0.10-0.20 och fick i 0.30, som tur var så hade jag ett par beg oljepumpsdrev och när jag bytte till dem så fick jag i 0.20 vilket är på gränsen men godkänt
så håller tummarna att jag får bra oljetryck nu!

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-3d7ac6904fbe8f64af006f88ff72158e.jpg
Sen anlände en låda med massor av grejer så snart kan man börja på att plocka ihop motorn igen! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-35eaa0cedf889c4dd5b46bdbcf637928.jpg
Köpte även ett par asfaltsmattor som jag ska lägga på golvplåten då cupén blivit så himla burkig efter plåtrenoveringen, så kostar på lite komfort med. big_smile

Livet är för kort för slöa bilar!

77 Inlägg
2 mars 2022
Trådstartare
#29
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-ebc6ed89b05766390947af9bbc60c2e2.jpg
Ramlagar monterade mot torra och fina ytor och lite olja för montering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-e67d550a338fccf484ada6f9e0a13466.jpg
Vevaxel monterad och momentdragen, alltid lärt mig att det ska gå att rotera vevaxeln med två fingrar och det gick lätt och fint.
på bilden har jag även hunnit montera kolvarna och är på väg att montera överfallen på mittenstakarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-07c7212ed26d33d46db18ebc2921549c.jpg
Färdigt och går att rotera dock inte med två fingrar nu. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-053374044717dcb0c92b4445ed5c79e0.jpg
kontrollmäta kolvnedstick.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-4ea0d8db593ce942e694db672412d20b.jpg
1,96mm får anse nära nog mina beräknade 2mm kolvnedstick så jag är nöjd med det.
Ska verkligen bli intressant om detta fungerar i praktiken men jag är fortsatt optimistisk. big_smile

Livet är för kort för slöa bilar!

77 Inlägg
2 mars 2022
Trådstartare
#30
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-70e7244fb7fbb768323dce80a8f3a9d0.jpg
Beställde en ny Volvo kylare då den gamla inte var så effektiv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-f70a02f63fcec6927619e5211ba845f2.jpg
Gamla med ett cellpaket som är 16mm bred.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-4ccf04b31b04eb2c5c3ec98184283773.jpg
Nya som är 29mm i cellpaketet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-2dcd4911370654c6eade376b47e8c15a.jpg
Tillverkat en fläktkåpa i aluminium, provade att skära ut hålet med plasman på jobbet, gäller att vara stadig på handen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-6b24750c8193d55b56ae80e0d55ca906.jpg
Placeringen är anpassad så det ska få plats mot undre remhjulet, optimalt skulle man ha lite strutformat men har spalt på ca 1cm iaf,
återstår att se hur funktionen blir i praktiken sen. smile

Livet är för kort för slöa bilar!

77 Inlägg
2 mars 2022
Trådstartare
#31
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-25a6a6d0edda57bf3972712d212c5900.jpg
Hängt dit kamkedjan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-1317c71877b647a76cbd225d0c406b2f.jpg
Rengjort ytor och monterat bröstkåpan och vattenpump.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-07271302177683a0f58704384454e6c8.jpg
Även nya fina oljepumpslocket kom på plats och oljepickupen.
Blev ingen bild på oljetråget men är ju inte så exalterande tänker jag. tongue

Livet är för kort för slöa bilar!

77 Inlägg
4 mars 2022
Trådstartare
#32
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-cfb971f6e2c888b21e3e6bca5293e433.jpg
Lite godis till motorn kom hem från DLI-teknik, ska bli spännande att prova Cat Cams grejer.
Valde en turbokam som fungerar med hydrauliska lyftare mest av bekvämlighetsskäl. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-d0e20ceecda11ca05b4698fc9e62952d.jpg
Spec på kammen stämmer inte riktigt mot verkligheten, om man läser så beräknas lyft med deras vipparmar med utväxling på 1.5:1.
Läser man spec på kamaxeln så är lyftet på kamaxelns sida följande:
in 8.00mm
exh 7.50mm
Har för mig att jag räknade ut att std utväxling på lyftaren är 1.4:1 då kan man räkna ut lyftet i min motor.
8*1.4=11.2
7.5*1.4=10.5
så i verkligheten blir max lyft alltså int 11.2/exh 10.5 och inte 12/11.25 som uppges.
Detta kan vara värt att tänka på vid beställning av kamaxel att tillverkarna kan räkna olika beroende på lyftarnas utväxling när det är en vipparmsmotor.
Denna kamaxel går från att i teorin vara en kamaxel med mycket lyft till att vara en mer snäll "gatu-kam". smile

Livet är för kort för slöa bilar!

77 Inlägg
5 mars 2022
Trådstartare
#33
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-90bd24e3d8352cc31815e82412deef18.jpg
Monterat ventiler, nya ventiltätningar och fjädrar.
Även en uppsättning nya hydrauliska lyftare till nya kammen, alltid trevligt med nya grejer. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-90633dcbce0f11e2abf659a15e65018c.jpg
Kamaxel och lyftare monterat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-913b0302d91f21822a5877e5b0ae1f10.jpg
Redo att lyfta på toppen, nollat motorn och ställt dit det ställbara kamdrevet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-5867773defeb9bfd01ae05131cc36518.jpg
Nya skruv till toppen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-9af9673ba8a41429186dcece064436b3.jpg
Topplocket på plats och momentdraget.

Börjar ju faktiskt likna en motor igen, ska bli intressant att se hur den går om den gör det över huvud taget hehe, är hur som helst
stimulerande för mig att ha ett hobby projekt som inte kostar för mycket, kul att tänka ut en idé och se om det fungerar överhuvudtaget.

Ska man bygga en motor för att hålla så skulle man ju såklart skickat iväg block och eve topp på bearbetning, köpa nya kolvar, stakar och även
balanserat om vev partiet men det är pengar som jag inte har nu då jag och Sambon köpt en tomt som vi är på gång att bygga hus på och
nyligen blivit föräldrar så bygget får helt enkelt andas lite gör det själv och budget eller läggas ned ett tag o då föredrar jag det förstnämnda. smile
Senast redigerat av Borren (5 mars 2022)

Livet är för kort för slöa bilar!

77 Inlägg
6 mars 2022
Trådstartare
#34
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-ebb4ab167314d8ab45dc7caf530625d2.jpg
Så va det dags att prova att köra upp oljetrycket, till det använder jag stången ur en slaktad fördelare som jag sticker
ner i oljepumpsdreven och driver med en borrmaskin.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-cc8017878771ecf9e6fe43ae2940746b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-3b1c03bc29c9c79e200c5f9c35eee2f8.jpg
Fick upp rejält oljetryck och oljan sipprade fram fint runt lyftarna och inga utvärtes läckage så det kändes super skönt! big_smile

Fortsatte med att börja ställa in kamaxeln men noterade ganska snart ett problem med kamaxelkedjan.

Den verkar vara ganska sträckt och i kombination med däckningen av blocket så va den riktigt glapp så pass glapp att den rappade på undre drevet när sträckaren inte var monterad! Även med monterad kedjesträckaren och uppkört oljetryck så glappade den så pass mycket att jag nästan kunde få den att rappa på undre drevet. yikes

Det fick helt enkelt bli en beställning på en ny kamaxelkedja och hoppas det löser problemet.
Har faktiskt fipplat med kedjan tidigare då det varit svårt att hitta nollan på kamaxeln så den stämmer mot vevens markering,
den har liksom hamnat i något mellanläge, men det här förklarar ju den saken så antagligen på tiden att byta den. roll
Senast redigerat av Borren (6 mars 2022)

Livet är för kort för slöa bilar!

Baronen
1 434 Inlägg
6 mars 2022
#35
Känns skönt sen när du fått dit ny kedja &#128513; Spännande med uppstart sen!

Elbilar kan dra åt helvete.

77 Inlägg
12 mars 2022
Trådstartare
#36
vEight skrev:
Känns skönt sen när du fått dit ny kedja &#128513; Spännande med uppstart sen!

Ja det är helt klart en värd investering! ska bli superspännande! big_smile

Fick hem en ny delbar kedja med lås från ENEM, snabb och bra leverans så bara fortsätta engagera sig i bygget. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-d56e3096f3c74d90c341761f04f58fdf.jpg
Då jag monterat toppen och inte ville lyfta den igen och nya kedjan var delbar så provade jag att
klippa av kedjan och lirka runt den nya kedjan på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-1089eeb073e9ff1dbeea1bf2aa9526fa.jpg
Länkade ihop nya och gamla med en svetstråd.
Tyvärr innebar denna metod att man inte kunde lägga nya och gamla kedjan bredvid varandra, hade varit
intressant att se skillnaden på längd mellan dem. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-77808c30702ebea5c791a70386e8991f.jpg
Kedjan uppe, monterat drevet och buntat fast kedjan mot drevet.
Sen säkrade jag upp runtom med trasor så jag inte skulle få ner något i motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-8725511c686f9aa2261ea70e729f04a9.jpg
Viktigt att vända låsen mot rotationsriktningen.
Blev riktigt bra med nya kedjan så nu ska det inte vara några konstigheter eller risk för rappande kedja. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-81cbb1fa10df26d7df67f6bc7130f796.jpg
Dags att ställa in kamaxeln så får rota fram det där pappret igen. roll
För att ställa in kamaxeln använder jag värdena som står angivet vid TDC, använde ett par mekaniska
lyftare med då det underlättar inställningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-849768632f9e8461df41c462ed720b0a.jpg
Tyvärr så stämmer ju inte pappret helt med verkligheten så räknade ut nollan igenom att ställa in kamaxeln på 0.7 lyft på avgasventilen,
då blev lyftet på insugsventilen 2.0.
Sedan ställde jag in insugsventilen på 2.6 då blev lyftet på avgasventilen 0.5.
Sen tog jag bara och räknade ut skillnaden mellan 2.0 och 2.6
samt 0.7 och 0.5 så blev det 2.3 i lyft på insugsventilen och  0.6 lyft på avgas.
Ställde in dessa värden och kontrollmätte så det stämmer.
Finns säkert någon formel för att räkna ut detta men detta har fungerat för mig tidigare. smile

Livet är för kort för slöa bilar!


Sök