Jodå nu fungerar Asconan igen, blev en tur till kompisens garage då vi skulle skruva lite på hans Manta projekt!
Problemet var ju bara den att Asconan blev nog lite avundsjuk så hon valde att åter igen skjuta packningen så vi fick skruva på den istället.
Egentligen så var detta lite väntat.
När jag skulle montera ihop allt senast så strulade helicoilen, fick således lyfta av toppen igen, toppen är i gjutjärn och därav väldigt tung och packningen fastnade i styrstiften och i toppen så i den processen så skadades packningen. hade ingen ny så chansade på att det skulle gå ändå och förlorade inte helt förvånande..
Här sitter jag och min alldeles för stora tröja och gör rent toppen.
Som tur var så hade CCrobin packning liggandes i garaget så det var bara att skruva på!
Och åter så är allt på plats igen och jag kunde påbörja min färd hemåt!
Tyvärr hade jag ingen ny olja så det fick gå ändå.
När jag närmade mig stan igen så började bilen gå konstigt och spika på minsta gaspådrag,
En stund senare började den bluddra och gå på 3 cylindrar.. jaha nu har packningen gått igen tänkte jag..
Lyckades ta mig till verkstaden och cyklade hem den kvällen.
Följande dag hjälpte en kollega mig att ta kompressions prov.. Men? Bra komp på alla cylindrar!?
Märkligt tänkte jag, provstartade o mycket riktigt går motorn som en påse skit..
efter lite felsökande så kikar jag på oljestickan och där ser det lite skumt ut. tappar ur oljan och ser detta:
Oljan är helt glansig av metallspån så det är vara att riva alltihop..
Toppen plockas av för vad är det? 6e gången..
Efter lite plock så konstateras att kamaxeln har gått ner sig. här är en av dem bästa nockarna.
Här är den sämsta som är helt rund.. Inte så konstigt att den började gå på 3, spika och ha sig.
Plockade isär allt, tvättade så gått det gick och kasta i det i skuffen, man kan säga att Asconan blev med svans motor.
Vet inte riktigt vad som hände, om jag vid något tillfälle förväxlat lyftare mellan kamaxlar eller om det va oljan som spädits ut vid packningsbytet men en sak är säker, det är bara att beställa delar och gå igenom hela motorn.