17 januari 2021
Trådstartare
Hej jag skulle behöva lite teknisk rådgivning och ska försöka hålla mig så kort jag kan.
Jag lämnade för en tid sedan in min Kia Ceed 1,6 diesel -2017, till Mekonomen där jag bor för att installera motor- och kupevärmare från Calix. Ska inte rabbla alla fel dom gjorde, men dom installerade den på högsta punkten i kylsystemet (översta kylarslangen) vilket är det allvarligaste felet. Efter en vecka hemma så började skarvarna vid motorvärmaren läcka och jag fick åka in till dom. De fixade så det blev tätt och jag hämtade bilen. Någon vecka senare när jag kom ut en kall morgon när motorvärmaren var på, så fullkomligt sprutade det rök ur motorrummet! Jag slet ur kabeln, öppnade och kollade i motorn då var det motorvärmaren som hade överhettat pga installerad i högsta punkten så värmen inte kan ta vägen någonstans... det hade även sprutat kylarvätska i hela motorn och pyste rök i olika rör. Åkte in till dom igen och var mer än irriterad. Pratade även med en på verkstaden hos Calix (pappa har jobbat där förut) som menade att dom installerat den helt galet. Så nu senast gjorde Mekonomen om det igen och flyttade ner till lägsta punkten som sig bör. Problemet efter denna 3e vända är att bilen nu inte blir varm på jättelänge och helt plötsligt "hoppar" tempen upp enligt instrumentpanelen för att sedan gå ner igen efter ett tag och ligger inte på den stabila temp som den gjort hela tiden jag ägt den. Klimatanläggningen värmer dessutom jättedåligt nu. Jag är så jävla förbannad så JAG kokar och ska in till dom igen nu i veckan. Men ville kolla med er vad som kan tänkas ha hänt?
Min hobbygissning är att termostaten i bilen gått sönder när hela systemet stod och bolmade rök för nån vecka sedan... Kan något annat ha pajat eller vad kan det vara för fel nu? Väldigt tacksam för er hjälp med detta 🙏