3223
Sök

Är verkligen Hyundai skräpbil?

16 Inlägg
22 januari 2021
Trådstartare
#1
Jag har hittat en Huyndai i30 2015 1500 mil 1 ägare, fräsch fin och den var härlig att köra. Men orolig nu när alla säger olika. Kommer jag få huvudvärk om jag köper en Hyundai ? Annars har inget anmärka.

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
22 januari 2021
#2
Nej du kommer inte få huvudvärk, absolut inte.


1 701 Inlägg
23 januari 2021
#3
Hmm, varför skulle du få det? En bil som nästan e´som en Jappsare. Inte nåt att vara orolig för.
mvh/husse

1 146 Inlägg
23 januari 2021
#4
Det är bra bilar, de är inte samma bilar vi hade i 90 talet

7 439 Inlägg
23 januari 2021
#5
En så pass ny bil som den Hyundai du spinner på är absolut ingen dålig bil - tvärt om.
Nästan i klass med japanska bilar och skyhögt över europeiska bilar i drift- och säkerhet.

* Voff voff *
10 588 Inlägg
23 januari 2021
#6
torsen skrev:
En så pass ny bil som den Hyundai du spinner på är absolut ingen dålig bil - tvärt om.
Nästan i klass med japanska bilar och skyhögt över europeiska bilar i drift- och säkerhet.

Vad baserar du det på? Tittar vi på Euro Ncap på europeiska bilar som tex Mercedes A-klass eller Volvo V40 (som är likvärdiga i storlek) mot Hyundai i30 så ligger både Mercan och Volvon klart högre:

Mercedes:
https://www.euroncap.com/sv/results/mer … lass/33728

Volvo:
https://www.euroncap.com/sv/results/volvo/v40/10952

Hyundai:
https://www.euroncap.com/sv/results/hyundai/i30/27355

Övriga bilar i samma storleksklass, som tex Opel Astra och BMW 1-serie, är mer likvärdiga men absolut inte sämre så att Hyundai skulle vara "skyhögt" säkrare än europeiska bilar stämmer absolut inte.
Senast redigerat av Brådhis (23 januari 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
18 003 Inlägg
23 januari 2021
#7
De som tycker en KIA/Hyundai är skräp brukar ofta rekommendera bilar som faktiskt ÄR skräp istället.

Köp en sådan med gott samvete.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 777 Inlägg
23 januari 2021
#8
Hybrid_ skrev:
De som tycker en KIA/Hyundai är skräp brukar ofta rekommendera bilar som faktiskt ÄR skräp istället.

Köp en sådan med gott samvete.

Före 2010 var de skräp. Provkörde en ny Elantra 2003. Spårkänslig och bullrig. En bekant köpte en ny Scoupe i början av 90-talet. Bara problem och fick ingenting i inbyte. Så dessa märken har gjort en resa sedan dess.

7 439 Inlägg
23 januari 2021
#9
Brådhis skrev:
torsen skrev:
En så pass ny bil som den Hyundai du spinner på är absolut ingen dålig bil - tvärt om.
Nästan i klass med japanska bilar och skyhögt över europeiska bilar i drift- och säkerhet.

Vad baserar du det på? Tittar vi på Euro Ncap på europeiska bilar som tex Mercedes A-klass eller Volvo V40 (som är likvärdiga i storlek) mot Hyundai i30 så ligger både Mercan och Volvon klart högre:

Mercedes:
https://www.euroncap.com/sv/results/mer … lass/33728

Volvo:
https://www.euroncap.com/sv/results/volvo/v40/10952

Hyundai:
https://www.euroncap.com/sv/results/hyundai/i30/27355

Övriga bilar i samma storleksklass, som tex Opel Astra och BMW 1-serie, är mer likvärdiga men absolut inte sämre så att Hyundai skulle vara "skyhögt" säkrare än europeiska bilar stämmer absolut inte.

Mitt svar baserar jag på egen och bekantas erfarenhet samt sist, men inte minst, på ViB:s undersökning.
I den placerar sig Honda först och Subaru på andra plats tätt följd av Toyota.
Bakifrån räknat så ligger typiska europeiska fabrikatet  FIAT alltid sist.
Undersökningen är baserad på svar från privatpersoner som äger sina bilar.

Har grannar som äger och kör Hyundai och KIA. De uppger sig inte ha några som helst problem med sina respektive bilar. Dock bilar som inte är mer än några år gamla.

Tjänste-/förmånsbilar exkluderade.

Har haft många bilar, stor del av dem köpta nya.
Volvo, SAAB, VW, BMW, Mercedes, FIAT, Renault, Peugeot, Opel, Citroen, Land Rover(samt i forntiden Morris, Austin, MGA, MGB, Plymouth).
Men även Mazda, Nissan, Lexus, Suzuki, Honda.

Ingen europé utan lång lista till 100-milsservice. Volvo och SAAB värst.

Ingen japan med lista på åtgärder vid första service 1.000 mil.

Nuvarande Honda inte ett enda fel utom byte torkarblad bak på 5½ år.
Orsaken var att hustrun av misstag startade fastfrusen bakrutetorkare.

Nuvarande Suzuki byte 1 positionslampa och batteri efter 14 år.
Höger torkare dock i behov av byte.

7 439 Inlägg
23 januari 2021
#10
Joo det var så sant.
På en grannes nya KIA Sorrento sprack glastaket(som på Tesla).
Men annars inget negativt om KIA

* Voff voff *
10 588 Inlägg
23 januari 2021
#11
torsen skrev:
Brådhis skrev:
torsen skrev:
En så pass ny bil som den Hyundai du spinner på är absolut ingen dålig bil - tvärt om.
Nästan i klass med japanska bilar och skyhögt över europeiska bilar i drift- och säkerhet.

Vad baserar du det på? Tittar vi på Euro Ncap på europeiska bilar som tex Mercedes A-klass eller Volvo V40 (som är likvärdiga i storlek) mot Hyundai i30 så ligger både Mercan och Volvon klart högre:

Mercedes:
https://www.euroncap.com/sv/results/mer … lass/33728

Volvo:
https://www.euroncap.com/sv/results/volvo/v40/10952

Hyundai:
https://www.euroncap.com/sv/results/hyundai/i30/27355

Övriga bilar i samma storleksklass, som tex Opel Astra och BMW 1-serie, är mer likvärdiga men absolut inte sämre så att Hyundai skulle vara "skyhögt" säkrare än europeiska bilar stämmer absolut inte.

Mitt svar baserar jag på egen och bekantas erfarenhet samt sist, men inte minst, på ViB:s undersökning.
I den placerar sig Honda först och Subaru på andra plats tätt följd av Toyota.
Bakifrån räknat så ligger typiska europeiska fabrikatet  FIAT alltid sist.
Undersökningen är baserad på svar från privatpersoner som äger sina bilar.

Har grannar som äger och kör Hyundai och KIA. De uppger sig inte ha några som helst problem med sina respektive bilar. Dock bilar som inte är mer än några år gamla.

Tjänste-/förmånsbilar exkluderade.

Har haft många bilar, stor del av dem köpta nya.
Volvo, SAAB, VW, BMW, Mercedes, FIAT, Renault, Peugeot, Opel, Citroen, Land Rover(samt i forntiden Morris, Austin, MGA, MGB, Plymouth).
Men även Mazda, Nissan, Lexus, Suzuki, Honda.

Ingen europé utan lång lista till 100-milsservice. Volvo och SAAB värst.

Ingen japan med lista på åtgärder vid första service 1.000 mil.

Nuvarande Honda inte ett enda fel utom byte torkarblad bak på 5½ år.
Orsaken var att hustrun av misstag startade fastfrusen bakrutetorkare.

Nuvarande Suzuki byte 1 positionslampa och batteri efter 14 år.
Höger torkare dock i behov av byte.

Du skrev "drift- och säkerhet". Därav mina länkar till just Euro Ncap som handlar om just säkerhet...

För övrigt blir det väl ändå lite äpplen och päron att jämföra dom bilar du ägt förr med vad dina grannar köpt nytt i närtid. smile En bra bil för 30 år sedan är ändå sämre än en dålig idag... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

4 261 Inlägg
23 januari 2021
#12
Vad hade du för budget? 1500mil? otroligt att nått skulle paja på ett bra tag. får in då o då både kia och hyundai som rullat över 20.000mil och hittar endast nån bromsok som kärvar men annars så brukar dom inte strula. Det enda jag kan anmärka på är att dom som är utrustade med manuell låda att dragläget med kopplingen kan på många modeller vara väldigt långt ner, så på många modeller behöver man bara lyfta några centimeter och kopplingen hittar dragläget direkt. Har fått massor med såna manuella bilar som beter sig så och jag vet inte om det är nått fel på kopplingen då eller om det bara är dessa bilar som beter sig så, detta fenomen ser ja nästan bara på hyundai och kia.

Forummoderator
18 003 Inlägg
23 januari 2021
#13
panda666 skrev:
Vad hade du för budget? 1500mil? otroligt att nått skulle paja på ett bra tag. får in då o då både kia och hyundai som rullat över 20.000mil och hittar endast nån bromsok som kärvar men annars så brukar dom inte strula. Det enda jag kan anmärka på är att dom som är utrustade med manuell låda att dragläget med kopplingen kan på många modeller vara väldigt långt ner, så på många modeller behöver man bara lyfta några centimeter och kopplingen hittar dragläget direkt. Har fått massor med såna manuella bilar som beter sig så och jag vet inte om det är nått fel på kopplingen då eller om det bara är dessa bilar som beter sig så, detta fenomen ser ja nästan bara på hyundai och kia.

JA! Det har du rätt i!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 261 Inlägg
23 januari 2021
#14
Hybrid_ skrev:
panda666 skrev:
Vad hade du för budget? 1500mil? otroligt att nått skulle paja på ett bra tag. får in då o då både kia och hyundai som rullat över 20.000mil och hittar endast nån bromsok som kärvar men annars så brukar dom inte strula. Det enda jag kan anmärka på är att dom som är utrustade med manuell låda att dragläget med kopplingen kan på många modeller vara väldigt långt ner, så på många modeller behöver man bara lyfta några centimeter och kopplingen hittar dragläget direkt. Har fått massor med såna manuella bilar som beter sig så och jag vet inte om det är nått fel på kopplingen då eller om det bara är dessa bilar som beter sig så, detta fenomen ser ja nästan bara på hyundai och kia.

JA! Det har du rätt i!

Så du har också märkt det?^ är de nått me kopplingen som är slitet eller är det bara ett hyundai/kia fenomen?

6 061 Inlägg
23 januari 2021
#15
Bassiehof skrev:
Hybrid_ skrev:
De som tycker en KIA/Hyundai är skräp brukar ofta rekommendera bilar som faktiskt ÄR skräp istället.

Köp en sådan med gott samvete.

Före 2010 var de skräp. Provkörde en ny Elantra 2003. Spårkänslig och bullrig. En bekant köpte en ny Scoupe i början av 90-talet. Bara problem och fick ingenting i inbyte. Så dessa märken har gjort en resa sedan dess.

På den tiden var det folk med tupé som körde hyundai

Forummoderator
18 003 Inlägg
23 januari 2021
#16
panda666 skrev:
Hybrid_ skrev:
panda666 skrev:
Vad hade du för budget? 1500mil? otroligt att nått skulle paja på ett bra tag. får in då o då både kia och hyundai som rullat över 20.000mil och hittar endast nån bromsok som kärvar men annars så brukar dom inte strula. Det enda jag kan anmärka på är att dom som är utrustade med manuell låda att dragläget med kopplingen kan på många modeller vara väldigt långt ner, så på många modeller behöver man bara lyfta några centimeter och kopplingen hittar dragläget direkt. Har fått massor med såna manuella bilar som beter sig så och jag vet inte om det är nått fel på kopplingen då eller om det bara är dessa bilar som beter sig så, detta fenomen ser ja nästan bara på hyundai och kia.

JA! Det har du rätt i!

Så du har också märkt det?^ är de nått me kopplingen som är slitet eller är det bara ett hyundai/kia fenomen?

Enbart inställning som blir slapp. Osäker på varför. Spänna lite så ok sen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 261 Inlägg
23 januari 2021
#17
Hybrid_ skrev:
panda666 skrev:
Hybrid_ skrev:

JA! Det har du rätt i!

Så du har också märkt det?^ är de nått me kopplingen som är slitet eller är det bara ett hyundai/kia fenomen?

Enbart inställning som blir slapp. Osäker på varför. Spänna lite så ok sen.

ok så det gäller att justera igen då och inget som är slitet eller trasigt^__^
all denna tid trodde ja att nånting var slitet alt nått me koppling som börjar ge sig.

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
23 januari 2021
#18
panda666 skrev:
Hybrid_ skrev:
panda666 skrev:

Så du har också märkt det?^ är de nått me kopplingen som är slitet eller är det bara ett hyundai/kia fenomen?

Enbart inställning som blir slapp. Osäker på varför. Spänna lite så ok sen.

ok så det gäller att justera igen då och inget som är slitet eller trasigt^__^
all denna tid trodde ja att nånting var slitet alt nått me koppling som börjar ge sig.

trodde dagens bilar hade hydraliskt så man slipper sånt.. men tydligen inte.. på tiden när man åkte 240 så kunde man få ändra lite ibland allt medans kopplingen blev mer sliten.. tillslut så var dom döda smile

Kör fort så hinner inget hända...

4 261 Inlägg
23 januari 2021
#19
Growe skrev:
panda666 skrev:
Hybrid_ skrev:

Enbart inställning som blir slapp. Osäker på varför. Spänna lite så ok sen.

ok så det gäller att justera igen då och inget som är slitet eller trasigt^__^
all denna tid trodde ja att nånting var slitet alt nått me koppling som börjar ge sig.

trodde dagens bilar hade hydraliskt så man slipper sånt.. men tydligen inte.. på tiden när man åkte 240 så kunde man få ändra lite ibland allt medans kopplingen blev mer sliten.. tillslut så var dom döda smile

riktigt jävla fenomen på dessa bilar, har upptäckt många gånger att ja hittar dragläget de minsta ja släpper kopplingen, gäller att ha mycket känsla och släppa pedalen sakta för vissa av dessa bilar kommer dragläget direkt när man släppt koppling några centimeter^^

1 777 Inlägg
23 januari 2021
#20
panda666 skrev:
Growe skrev:
panda666 skrev:

ok så det gäller att justera igen då och inget som är slitet eller trasigt^__^
all denna tid trodde ja att nånting var slitet alt nått me koppling som börjar ge sig.

trodde dagens bilar hade hydraliskt så man slipper sånt.. men tydligen inte.. på tiden när man åkte 240 så kunde man få ändra lite ibland allt medans kopplingen blev mer sliten.. tillslut så var dom döda smile

riktigt jävla fenomen på dessa bilar, har upptäckt många gånger att ja hittar dragläget de minsta ja släpper kopplingen, gäller att ha mycket känsla och släppa pedalen sakta för vissa av dessa bilar kommer dragläget direkt när man släppt koppling några centimeter^^

Kan det inte vara luft i systemet?


Sök