panda666 skrev:
men sluta nu snälla;) ge dig.. finns folk som kört sin bmw 5000mil där lådan rasat från ingenstans och finns flera där kedjan rasat efter 5000mil också..dom har börjat brinna tom tack vare egr ventil. Ska inte ens börja med alla luftbälgar bak på deras luftfjädring. Helt katastrof hållbarhet för pengarna och det vet du! Kia har endå 7 års nybilsgaranti och 15.000mil det som inträffar först så lyser motorlampan efter 6 år och 10.000mil så lagar dom den direkt, kan du gå in på bmw med lysande motorlampa och be dom kolla på den gratis när bilen är 6 år gammal och gått 10.000mil? nej, absolut inte för nybilsgarantin är borta hej då. Allt är inte handhavande men många är såklart, man kan inte säga att allt är handhavande fel. Enligt statistik där sambon jobbar, (leasingbolag) dom mest återkommande felen/mest återkommande problembilar är alltid vw. Deras kassa motorer och växellådor, dåligt skämt av bilmärke.
Finns säkert många som kört de bilarna du syftar på i bra många mer mil och år också. Men utan att nämna orsaken till rasen så är det svårt att verifiera om det är ett systemfel från tillverkaren, eller ett handhavande fel. Systemfel brukar tillverkarna återkalla för åtgärd, varpå det inte ska vara ett problem sen.
Ska man klanka ner på det sätt du gör, kan det vara klokt att vara saklig om man vill bli tagen på allvar och inte bara komma med generella uttalanden där hela märken dras över en och samma kam
![smile](img/smilies/smile.png)
Jag säger inte att BMW och Audi är problemfria, bara att merparten av problemen troligen kan förklaras med handhavandet av bilarna.
Tar du en annan växellåda som har lite dåligt rykte, VAG's DSG/S-Tronic t ex. Så är merparten av "rasen" på dessa lådor brända lameller och överhettning. Det fenomenet får man om man ligger och smygbromsar i bilköer istället för att låta bilen rulla i det tempo den har på tomgång och stanna helt när man kommer för nära, för att sen släppa bromsen helt och rulla fram en bit till. Det står tydligt i bruksbeskrivningen att man Inte ska smygbromsa i krypfart med dessa lådor!
Men åter igen, hur många har läst manualen och rättar sig därefter? Och ja, det hade varit klokt av VAG i detta fall att ha bättre säkerhetsmarginal (och att ha förutsett det troliga användarmönstret hos brukarna). Men som sagt, lätt att vara efterklok.
Jag har bekanta som kört/kör Kior, Hyundai'er och Dacia. Alla fyra har bytt bil efter tre år då dom tyckt att dom börjat strula för mycket men täta besök hos verkstan för små saker. Däremot har dom köpt nya bilar av samma märken! Det går inte komma ifrån att det finns många BMW's och VAG bilar som rullar långt heller, hur problemfritt det är kan vara svårare att sia i utan direkt kontakt med dom som äger dom dock. Jag har bara en bekant som kör BMW för tillfället, en 2013 320 diesel. Den fungerar klanderfritt för honom och han kör ändå runt 3000 mil per år. Jag har två bekanta som har modernare VAG bilar, den ena diesel och den andra med 2.0TFSi, dom har inte heller haft problem (dieseln har dom kört en 12-13k mil med nu). Systern köpte av lillebror hans 2010 A4 med 1.8TFSi, en bil som för brorsan aldrig tog någon olja, men för henne (efter två vintrar med kallstarter och småkörning) börjat ta lite mer än vad som är bekvämt med olja.
En biltillverkare är ett så pass stort bolag att man inte kan ha systemfel och låta dom vara, det skadar bolagets image för mycket för att det ska kunna leva vidare, det kostar på tok för mycket för att det ska vara hållbart. Därav min starka skeptisism till att BMW och VAG som är två av bilvärldens största aktörer skulle ha sådana systemfel som nätet antyder. Och som jag redan påpekat krävs det inte mycke läsande för att förstå att merparten av problemen kan kopplas till handhavandet.