Brådhis skrev:
panda666 skrev:
Kommer att vara dyr service sen också och man kommer inte kunna *Serva* bilen själv då man inte kommer ha tillgång till *utrustning* för att göra det hemma;) Kör gammalt istället ifall du måste köra bil.
Fast... När jag växte upp hette det så när 850:in kom för 28 år sedan, fast den gick ju att lära sig, sedan hette det så om S80/V70N, fast den gick ju att lära sig, sedan hette det så om V70 II, fast den gick ju också att lära sig... Så det är ju bara en skröna att man inte kan mecka själv med moderna bilar.
Och samma sak kommer att gälla i framtiden. Oavsett drivmedel...
fast det är en massa skit som man inte kan lösa på dessa bilar.. står rätt många bilar med Cem problem runt landet.. just för att man inte kan fixa det utan måste lämna in boxar på omprogramering och krångla och ha sig..
man kan inte byta något själv i dessa bilar varken Cem Ecu fläktpaneler osv.
allt måste programeras vilket kräver att man har ett konto hos volvo alla enheter är one time use.. sen finns det företag som kan nolla ecu ecm och fläktpaneler så man kan montera en beg men det är inte bara.
men visst man kan byta olja och bromsar på dom. men det är ju gränsfall på v70 2 då måste man ju ha dator med program för att dra tillbaka oken..
När volvo 240 740 940 kom och även tidiga 850 kunde man byta delarna hur man ville man kunde felsöka skiten utan en dator.. men ju nyare ju mer skräp som går sönder och kostar en jävla massa pengar. det blir snabbt inte lönsamt att laga modernare bilar. när en styrenhet kostar 10-20k+ programering ny på volvo
det gör moderna bilar till en ekonomisk katastrof som bara väntar runt hörnet...
det är lite som att gå runt med en handgranat utan säkerhetspinnen i... det kan ju fungera skitbra men det räcker med att snubbla en gång och tappa taget så är det kört.
volvo 240 och Golf mk2 måste ju vara världens bästa bilar.. tänk om alla bilar hade den kvaliten. då skulle man slippa byta bil så fort garantin går ut
nu kan jag göra det mesta med mina bilar eller så har jag kamrater som hjälper mig. men alla har ju inte den förutsättningen. men det är ju inte alla som har dom kontakterna som kan kopiera ecu fixa programering av nycklar och andra styrenheter. utan mitt kontakt nät och mina kunskaper skulle jag aldrig våga äga dom bilarna jag gör.