3382
Sök

Är verkligen Hyundai skräpbil?

6 061 Inlägg
30 januari 2021
#61
husseman skrev:
panda666 skrev:
Brådhis skrev:

Domedagsprofeten Growe har talat. wink wink wink

fast,,,han har lite rätt i det han säger. Kommer kännas fett tattigt att köpa en elbil som servats av en person som har servat den hemma i garaget och pillat me datorn hit o dit^^ Som han sa så kommer dom säkert låsa allt och jävlas så att man måste bli tvungen att boka tid och åka dit och betala en massa cash, vem vill köpa elbil som blivit servad av tommy på hörnet eller hos ahmeds kebab o grill?

Huuu- "ahmeds kebab o grill" låter som en fin stämpel i serviceboken.
Skämt o sido- elbilar kommer inte behöva nån service av den sort vi gör idag.
Elmotorer är inte mkt. att bråka med, bromsar kommer bli evighetsgrejer, då man givetvis använder elmotorerna- som generatorer o pumpar in ström till batteriet.
Så, va ska vi serva? Fylla på spolarvätska, byta kupéfilter o lägga in en leksak till barnen. Det som givetvis kommer strula är elektroniken o alla töntiga problem med uppkoppling o sånt, men detta kommer ju lösas av datanissar... som tankar in lite ny programvara online. Så de enda som kommer kunna leva kvar i skruvarfacket är Däcknissarna. Inget skoj för oss vanliga Verkstäder.. men unnar verkligen Däcknissarna detta.. de har verkligen slitigt o slavat under många år o deras kroppar är inte i bästa form. Dags för dom att få lite kulor över.
Vi andra får väl ansluta till tärande sektorn, men vafan- snart e´väl dårhuset muslimskt , så ännu en anledning att bara lägga sig o dö. (första e´snöhelvetet).

Hade gött.. mvh/husse

Det lär väl gå en del spindelleder och sånt när de där blyslädarna rullat ett par år på dålig svensk asfalt

Forummoderator
18 003 Inlägg
30 januari 2021
#62
husseman skrev:
panda666 skrev:
Brådhis skrev:

Domedagsprofeten Growe har talat. wink wink wink

fast,,,han har lite rätt i det han säger. Kommer kännas fett tattigt att köpa en elbil som servats av en person som har servat den hemma i garaget och pillat me datorn hit o dit^^ Som han sa så kommer dom säkert låsa allt och jävlas så att man måste bli tvungen att boka tid och åka dit och betala en massa cash, vem vill köpa elbil som blivit servad av tommy på hörnet eller hos ahmeds kebab o grill?

Huuu- "ahmeds kebab o grill" låter som en fin stämpel i serviceboken.
Skämt o sido- elbilar kommer inte behöva nån service av den sort vi gör idag.
Elmotorer är inte mkt. att bråka med, bromsar kommer bli evighetsgrejer, då man givetvis använder elmotorerna- som generatorer o pumpar in ström till batteriet.
Så, va ska vi serva? Fylla på spolarvätska, byta kupéfilter o lägga in en leksak till barnen. Det som givetvis kommer strula är elektroniken o alla töntiga problem med uppkoppling o sånt, men detta kommer ju lösas av datanissar... som tankar in lite ny programvara online. Så de enda som kommer kunna leva kvar i skruvarfacket är Däcknissarna. Inget skoj för oss vanliga Verkstäder.. men unnar verkligen Däcknissarna detta.. de har verkligen slitigt o slavat under många år o deras kroppar är inte i bästa form. Dags för dom att få lite kulor över.
Vi andra får väl ansluta till tärande sektorn, men vafan- snart e´väl dårhuset muslimskt , så ännu en anledning att bara lägga sig o dö. (första e´snöhelvetet).

Hade gött.. mvh/husse

Jag får väl erkänna att jag tillhör gruppen -datanissar-.

Men just bromsar vill jag lägga in ett veto emot. I nuläget krävs det mekaniska bromsar i två uppsättningar i en bil. Elbilar bromsar först med de mekaniska för att sedan släppa dessa och bromsa med regenerering tills bilen står nästan still då de mekaniska går in. Inget man känner i pedalen då den kämpar emot på ett trovärdigt sätt med hjälp av en dator.

När de börjar krångla så kommer det kosta pengar... Komplicerad teknik.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 701 Inlägg
30 januari 2021
#63
Hybrid_ skrev:
husseman skrev:
panda666 skrev:

fast,,,han har lite rätt i det han säger. Kommer kännas fett tattigt att köpa en elbil som servats av en person som har servat den hemma i garaget och pillat me datorn hit o dit^^ Som han sa så kommer dom säkert låsa allt och jävlas så att man måste bli tvungen att boka tid och åka dit och betala en massa cash, vem vill köpa elbil som blivit servad av tommy på hörnet eller hos ahmeds kebab o grill?

Huuu- "ahmeds kebab o grill" låter som en fin stämpel i serviceboken.
Skämt o sido- elbilar kommer inte behöva nån service av den sort vi gör idag.
Elmotorer är inte mkt. att bråka med, bromsar kommer bli evighetsgrejer, då man givetvis använder elmotorerna- som generatorer o pumpar in ström till batteriet.
Så, va ska vi serva? Fylla på spolarvätska, byta kupéfilter o lägga in en leksak till barnen. Det som givetvis kommer strula är elektroniken o alla töntiga problem med uppkoppling o sånt, men detta kommer ju lösas av datanissar... som tankar in lite ny programvara online. Så de enda som kommer kunna leva kvar i skruvarfacket är Däcknissarna. Inget skoj för oss vanliga Verkstäder.. men unnar verkligen Däcknissarna detta.. de har verkligen slitigt o slavat under många år o deras kroppar är inte i bästa form. Dags för dom att få lite kulor över.
Vi andra får väl ansluta till tärande sektorn, men vafan- snart e´väl dårhuset muslimskt , så ännu en anledning att bara lägga sig o dö. (första e´snöhelvetet).

Hade gött.. mvh/husse

Jag får väl erkänna att jag tillhör gruppen -datanissar-.

Men just bromsar vill jag lägga in ett veto emot. I nuläget krävs det mekaniska bromsar i två uppsättningar i en bil. Elbilar bromsar först med de mekaniska för att sedan släppa dessa och bromsa med regenerering tills bilen står nästan still då de mekaniska går in. Inget man känner i pedalen då den kämpar emot på ett trovärdigt sätt med hjälp av en dator.

När de börjar krångla så kommer det kosta pengar... Komplicerad teknik.

Hmm, ok så du tycker att detta är nåt som mindre verkstäder ska gå o vänta på?
Kanske att få in ett bromkloss byte, fast förmodligen nån jävla databox som rört om bland sina 00o111,or o kommit fram till att det är fel på sin egen funktion- o måste ha tröst av nån som kan kalibrera om fanskapet. O då blir det ju likförbannat ett fall för nån datanisse med behörighet att göra detta online. Va kan vi debitera för det? 
mvh/husse

Forummoderator
18 003 Inlägg
30 januari 2021
#64
husseman skrev:
Hybrid_ skrev:
husseman skrev:

Huuu- "ahmeds kebab o grill" låter som en fin stämpel i serviceboken.
Skämt o sido- elbilar kommer inte behöva nån service av den sort vi gör idag.
Elmotorer är inte mkt. att bråka med, bromsar kommer bli evighetsgrejer, då man givetvis använder elmotorerna- som generatorer o pumpar in ström till batteriet.
Så, va ska vi serva? Fylla på spolarvätska, byta kupéfilter o lägga in en leksak till barnen. Det som givetvis kommer strula är elektroniken o alla töntiga problem med uppkoppling o sånt, men detta kommer ju lösas av datanissar... som tankar in lite ny programvara online. Så de enda som kommer kunna leva kvar i skruvarfacket är Däcknissarna. Inget skoj för oss vanliga Verkstäder.. men unnar verkligen Däcknissarna detta.. de har verkligen slitigt o slavat under många år o deras kroppar är inte i bästa form. Dags för dom att få lite kulor över.
Vi andra får väl ansluta till tärande sektorn, men vafan- snart e´väl dårhuset muslimskt , så ännu en anledning att bara lägga sig o dö. (första e´snöhelvetet).

Hade gött.. mvh/husse

Jag får väl erkänna att jag tillhör gruppen -datanissar-.

Men just bromsar vill jag lägga in ett veto emot. I nuläget krävs det mekaniska bromsar i två uppsättningar i en bil. Elbilar bromsar först med de mekaniska för att sedan släppa dessa och bromsa med regenerering tills bilen står nästan still då de mekaniska går in. Inget man känner i pedalen då den kämpar emot på ett trovärdigt sätt med hjälp av en dator.

När de börjar krångla så kommer det kosta pengar... Komplicerad teknik.

Hmm, ok så du tycker att detta är nåt som mindre verkstäder ska gå o vänta på?
Kanske att få in ett bromkloss byte, fast förmodligen nån jävla databox som rört om bland sina 00o111,or o kommit fram till att det är fel på sin egen funktion- o måste ha tröst av nån som kan kalibrera om fanskapet. O då blir det ju likförbannat ett fall för nån datanisse med behörighet att göra detta online. Va kan vi debitera för det? 
mvh/husse

Haha!
Men visst har du rätt. Kalle på hörnet fixar inte detta i nuläget.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Hobbymekaniker
470 Inlägg
2 februari 2021
#65
panda666 skrev:
japp fortsätt var naiv och lev i din drömvärld där det är alltid handhavande fel och alla märken försöker göra bra bilar som håller för evigt, helt tvärtom dom dyraste märkena gör skitbilar med syfte att paja då kan dom ta pengar för verkstadsbesök. Vet du hur mycket bmw tjänar på varje person som kommer in och har fel på bilen? samma sak med vw och resten av biltillverkarna. Dom enda som inte har så mycket problem är asiaterna, lexus tex har ja aldrig hört nån snacka om motorras eller problem med drivlina. Detta är ett fenomen med tyskarna speciellt då med vw, varför har inte toyota eller lexus såna problem? dom säljer också ganska kraftigt mycket med bil. Nej det räcker med skitsnack nu..skitbilar är vad det är.

Om jag slutar vara naiv, börjar du behärska ditt temprament, kommer med sakliga detaljerade anklagelser så som motorkoder, växellådsmodeller etc och börjar föra en vuxen diskussion utan fingerpekande? smile

Självklart bygger biltillverkarna upp ett system som ska låsa dig inne för att serva på märkesverkstäder så du inte mister din garanti, dom har t.o.m listor där delar ska bytas i en viss ordning för att det ska gå rätt till! T ex kan du ha ett avgasvärdes bekymmer, en rutinerad mekaniker fattar direkt att det är katalysatorn! Men måste följa tillverkarens ordination om att först byta lambdadonden, sen MAF'en innan man går på katten. Annars får han inte betalt! Det gäller nog mer eller mindre Alla märken, inte bara tyskarna utan även vårt kära Volvo och säkerligen asiaterna med.

Samma system finns i många andra branscher med.

Men en biltillverkare omsätter för mycket pengar för att snåla För mycket. Blir ryktet för dåligt går dom gruvligt mycke minus. Hyundai omsätter t ex 90 miljarder dollar. BMW 116 miljarder dollar. VAG 275 miljarder dollar. Inser du vilka enorma bolag vi pratar om? Volvo cars omsätter i förhållande till dessa 32 miljarder dollar. Det funkar inte att skicka ut ren skit för de här bolagen, hävstången blir för stor och dom går under!

Det är därför dom gör återkallningar när det är systemfel. Och det är dels därför jag hävdar att den mänskliga faktorn spelar en stor roll i de bekymmer dom har. Toyota hade ju en massiv återkallning av bilar för bara ett par år sedan pga en felande elektrisk gaspedal som kunde hänga sig t ex. Så även dom åker på sånt smile

Har du Faktiskt läst vad jag skrivit så har jag aldrig påstått att dom (VAG och BMW i detta fall) Inte har problem. Jag har snarare sagt att dom nog spelat lite för nära gränsen. Jag har heller aldrig påstått att Hyundai gör skitbilar.

Vad jag sagt är att man får vad man betalar för. En bil är bra mycke mer än driftsäkerhet, och jag har fortfarande stött på fler billiga bilar som strulat och fått byta saker som de dyra kör 2-4ggr längre med än vad jag stött på tyskar som rasar i parti och minut. Nu pratar jag real life! Inte på nätet, hur många skryter på nätet om att deras bilar bara går t ex, och hur många avreagerar sig när det strular? smile

Jag säger det igen, var källlkritisk och läs på själv för att bilda din egna uppfattning. Vad andra privatpersoner skriver är ofta färgat av deras åsikter, det är oberoende studier som kan skvallra om sanningen smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

4 261 Inlägg
2 februari 2021
#66
Cassius skrev:
panda666 skrev:
japp fortsätt var naiv och lev i din drömvärld där det är alltid handhavande fel och alla märken försöker göra bra bilar som håller för evigt, helt tvärtom dom dyraste märkena gör skitbilar med syfte att paja då kan dom ta pengar för verkstadsbesök. Vet du hur mycket bmw tjänar på varje person som kommer in och har fel på bilen? samma sak med vw och resten av biltillverkarna. Dom enda som inte har så mycket problem är asiaterna, lexus tex har ja aldrig hört nån snacka om motorras eller problem med drivlina. Detta är ett fenomen med tyskarna speciellt då med vw, varför har inte toyota eller lexus såna problem? dom säljer också ganska kraftigt mycket med bil. Nej det räcker med skitsnack nu..skitbilar är vad det är.

Om jag slutar vara naiv, börjar du behärska ditt temprament, kommer med sakliga detaljerade anklagelser så som motorkoder, växellådsmodeller etc och börjar föra en vuxen diskussion utan fingerpekande? smile

Självklart bygger biltillverkarna upp ett system som ska låsa dig inne för att serva på märkesverkstäder så du inte mister din garanti, dom har t.o.m listor där delar ska bytas i en viss ordning för att det ska gå rätt till! T ex kan du ha ett avgasvärdes bekymmer, en rutinerad mekaniker fattar direkt att det är katalysatorn! Men måste följa tillverkarens ordination om att först byta lambdadonden, sen MAF'en innan man går på katten. Annars får han inte betalt! Det gäller nog mer eller mindre Alla märken, inte bara tyskarna utan även vårt kära Volvo och säkerligen asiaterna med.

Samma system finns i många andra branscher med.

Men en biltillverkare omsätter för mycket pengar för att snåla För mycket. Blir ryktet för dåligt går dom gruvligt mycke minus. Hyundai omsätter t ex 90 miljarder dollar. BMW 116 miljarder dollar. VAG 275 miljarder dollar. Inser du vilka enorma bolag vi pratar om? Volvo cars omsätter i förhållande till dessa 32 miljarder dollar. Det funkar inte att skicka ut ren skit för de här bolagen, hävstången blir för stor och dom går under!

Det är därför dom gör återkallningar när det är systemfel. Och det är dels därför jag hävdar att den mänskliga faktorn spelar en stor roll i de bekymmer dom har. Toyota hade ju en massiv återkallning av bilar för bara ett par år sedan pga en felande elektrisk gaspedal som kunde hänga sig t ex. Så även dom åker på sånt smile

Har du Faktiskt läst vad jag skrivit så har jag aldrig påstått att dom (VAG och BMW i detta fall) Inte har problem. Jag har snarare sagt att dom nog spelat lite för nära gränsen. Jag har heller aldrig påstått att Hyundai gör skitbilar.

Vad jag sagt är att man får vad man betalar för. En bil är bra mycke mer än driftsäkerhet, och jag har fortfarande stött på fler billiga bilar som strulat och fått byta saker som de dyra kör 2-4ggr längre med än vad jag stött på tyskar som rasar i parti och minut. Nu pratar jag real life! Inte på nätet, hur många skryter på nätet om att deras bilar bara går t ex, och hur många avreagerar sig när det strular? smile

Jag säger det igen, var källlkritisk och läs på själv för att bilda din egna uppfattning. Vad andra privatpersoner skriver är ofta färgat av deras åsikter, det är oberoende studier som kan skvallra om sanningen smile

Och jag säger igen gång på gång, svårt att fixa fram statistik hit och dit, kunde bry mig mindre om vad folk tror eller inte på vad jag säger. Det jag säger är bara från egna erfarenheter på jobbet och livet. När jag säger att jag har sett skitmånga vw med dsg rassel då är det bara så, spelar ingen roll vad du eller hur många andra som helst tror eller tror inte på. Man får bilda en egen uppfattning, orkar inte ta om allt från början. Sen glöm inte hur mycket vw fuskade med siffror och dieselgate, låt inte det försvinna ur minnet;) Självklart bygger dom bilar för att paja, men jag tror inte att toyota eller kia gör så för annars skulle dom inte erbjuda så långa nybilsgarantier. Ta tex tyskarna ger inte ens 2 års nybilsgaranti, låt det sinka in bara. Det var inte meningen att låta otrevlig men det är så många som ska ha bevis och annat tjafs som statistik osv men det spelar inte ett jävla roll för mig för att jag har den statistiken jag behöver. Har du 10 kompisar som haft problem med sina vw men har 10 andra kompisar som kör bara toyota och aldrig haft nå bekymmer ja vad drar du då för slutsats?

Hobbymekaniker
470 Inlägg
3 februari 2021
#67
Har du en sådan kompiskrets är det lätt att dra den slutsatsen ja. Men om en bil går sönder finns det en orsak, det kan vara ett tillverkningsfel (måndags ex), systemfel (för klena delar), vårdslöshet (bilen blev ramsne när jag hoppade med den över ett tåg), eller handhavande fel (jag har inte bytt olja på 15 år, motorn skar).

Man kan läsa spaltmeter efter spaltmeter med folk som klagar på att t ex VAG's 2.0tfsi och DSG lådor rasar, men ingen frågar Varför? Istället frågar dom Varför inte VAG återkallar alla "skitbilar" dom producerat. Gräver man lite i problematiken hittar man snabbt att det finns tydliga riktlinjer för hur bilarna ska brukas om dom går på Longlife serviceplanen eller har DSG låda. Läser man sen lite i trådarna där det klagas blir det fort uppenbart att väldigt många av dessa inte alls följt de riktlinjer som finns! VAG kunde med lätthet ha sagt skyll dig själv, men har ändå tagit många bilar på goodwill för att inte skada ryktet mer än nödvändigt.

Sam sagt, VAG borde ha insett att dom låg för nära gränsen med tanke på att majoriteten förmodligen skulle köra så som dom var vana vilket skulle leda till problem. Klantigt. Men jag ställer mig väldigt tveksam till om det till 100% är VAG's fel att dessa motorer och lådor fått så dåligt rykte!

Dieselgate sen, VAG var först att bli påkomna. Men inte långt efter visade det ju sig att mer eller mindre alla märken hade fuskat i någon utsträckning. Man får också komma ihåg att de europeiska märkena har hårdare press på sig för att klara utsläppskraven än de asiatiska. Ska en asiatisk bil säljas i europa ska den klara kraven här, men EU ställer inga krav på tillverkarna i asien, det gör dom på dom europeiska. Detta leder till att europeerna ligger i framkant med utvecklingen av renare bilar, men när det blir svårt att nå målen fuskas det istället.
Även asiaterna har fuskat för att få sälja vissa modeller i europa, men det blev som sagt känt först efter VAG's fusk och då var redan häxjakten igång, det fanns inte så stort intresse att jaga "mindre" tillverkar från asien så stora fina VAG gick fortsätta hacka på smile

Toyota och Kia gör garanterat samma sak, i Kia's fall  handlar det mycket om att komma in på marknaden, så därför tar dom säkert en hel del på garantierna för att framstå som "bättre". I Toyotas fall kanske det inte är i samma utsträckning, men en Toyota är i min mening inte billig i förhållande till vad man får i rent material. Stolarna är sisådär, inredningen känns ofta plastig och billig och bullernivån är något högre än vad man hade väntat sig. Fungerar bra gör dom istället! smile (Farsan bytte just bort en -17 Auris hybrid som är den "bästa" måttstocken jag har för moderna toyotor).
Kanske är så att Toyota tar det pris dom tar för att dom byggt med högre driftsäkerhetsmarginal än andra. Svårt att veta.. smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

4 261 Inlägg
3 februari 2021
#68
Cassius skrev:
Har du en sådan kompiskrets är det lätt att dra den slutsatsen ja. Men om en bil går sönder finns det en orsak, det kan vara ett tillverkningsfel (måndags ex), systemfel (för klena delar), vårdslöshet (bilen blev ramsne när jag hoppade med den över ett tåg), eller handhavande fel (jag har inte bytt olja på 15 år, motorn skar).

Man kan läsa spaltmeter efter spaltmeter med folk som klagar på att t ex VAG's 2.0tfsi och DSG lådor rasar, men ingen frågar Varför? Istället frågar dom Varför inte VAG återkallar alla "skitbilar" dom producerat. Gräver man lite i problematiken hittar man snabbt att det finns tydliga riktlinjer för hur bilarna ska brukas om dom går på Longlife serviceplanen eller har DSG låda. Läser man sen lite i trådarna där det klagas blir det fort uppenbart att väldigt många av dessa inte alls följt de riktlinjer som finns! VAG kunde med lätthet ha sagt skyll dig själv, men har ändå tagit många bilar på goodwill för att inte skada ryktet mer än nödvändigt.

Sam sagt, VAG borde ha insett att dom låg för nära gränsen med tanke på att majoriteten förmodligen skulle köra så som dom var vana vilket skulle leda till problem. Klantigt. Men jag ställer mig väldigt tveksam till om det till 100% är VAG's fel att dessa motorer och lådor fått så dåligt rykte!

Dieselgate sen, VAG var först att bli påkomna. Men inte långt efter visade det ju sig att mer eller mindre alla märken hade fuskat i någon utsträckning. Man får också komma ihåg att de europeiska märkena har hårdare press på sig för att klara utsläppskraven än de asiatiska. Ska en asiatisk bil säljas i europa ska den klara kraven här, men EU ställer inga krav på tillverkarna i asien, det gör dom på dom europeiska. Detta leder till att europeerna ligger i framkant med utvecklingen av renare bilar, men när det blir svårt att nå målen fuskas det istället.
Även asiaterna har fuskat för att få sälja vissa modeller i europa, men det blev som sagt känt först efter VAG's fusk och då var redan häxjakten igång, det fanns inte så stort intresse att jaga "mindre" tillverkar från asien så stora fina VAG gick fortsätta hacka på smile

Toyota och Kia gör garanterat samma sak, i Kia's fall  handlar det mycket om att komma in på marknaden, så därför tar dom säkert en hel del på garantierna för att framstå som "bättre". I Toyotas fall kanske det inte är i samma utsträckning, men en Toyota är i min mening inte billig i förhållande till vad man får i rent material. Stolarna är sisådär, inredningen känns ofta plastig och billig och bullernivån är något högre än vad man hade väntat sig. Fungerar bra gör dom istället! smile (Farsan bytte just bort en -17 Auris hybrid som är den "bästa" måttstocken jag har för moderna toyotor).
Kanske är så att Toyota tar det pris dom tar för att dom byggt med högre driftsäkerhetsmarginal än andra. Svårt att veta.. smile

varför vågar du inte bara svara på mina frågor? samtliga av mina bekantskaper har servat bilen enligt bok och servat hos auktoriserat verkstad dvs hos bmw, mercedes, audi, vw osv osv. Ingen av dom har servat hos nisses korv och kebab eller handlat motorolja från lidl. Samtliga har servat i tid och utan att börna vid varje korsning så hur förklarar du för dom varför bilfan har pajat? Vill du verkligen ha statistik på hur många n47 har rasat och dsg? googla lite och läs alla mardröms historier hur folk blivit panka och haft huvudvärk. Det är inte nått jag hittar på men vem fan bryr sig om vad jag tycker? Bara o köp och betala. Har själv haft massvis med bekymmer när jag körde endast bmw, massor kan ja säga. Har en kompis som blev pank när hans e60 m5 pajade i växellådan, sen en annan 135i me dubbelturbo där snubben behövde byta båda turbosar. Själv har ja aldrig hört om problem me asiaterna, speciellt inte toyota och lexus, typ aldrig om lexus. Varför är det alltid tyskarna som har problemen? varför är det aldrig nån problem me asiaterna? dom säljer typ lika mycket bil som tyskarna. lägg ner nu^^

Hobbymekaniker
470 Inlägg
4 februari 2021
#69
panda666 skrev:
varför vågar du inte bara svara på mina frågor? samtliga av mina bekantskaper har servat bilen enligt bok och servat hos auktoriserat verkstad dvs hos bmw, mercedes, audi, vw osv osv. Ingen av dom har servat hos nisses korv och kebab eller handlat motorolja från lidl. Samtliga har servat i tid och utan att börna vid varje korsning så hur förklarar du för dom varför bilfan har pajat? Vill du verkligen ha statistik på hur många n47 har rasat och dsg? googla lite och läs alla mardröms historier hur folk blivit panka och haft huvudvärk. Det är inte nått jag hittar på men vem fan bryr sig om vad jag tycker? Bara o köp och betala. Har själv haft massvis med bekymmer när jag körde endast bmw, massor kan ja säga. Har en kompis som blev pank när hans e60 m5 pajade i växellådan, sen en annan 135i me dubbelturbo där snubben behövde byta båda turbosar. Själv har ja aldrig hört om problem me asiaterna, speciellt inte toyota och lexus, typ aldrig om lexus. Varför är det alltid tyskarna som har problemen? varför är det aldrig nån problem me asiaterna? dom säljer typ lika mycket bil som tyskarna. lägg ner nu^^

Du ställde en fråga: "Har du 10 kompisar som haft problem med sina vw men har 10 andra kompisar som kör bara toyota och aldrig haft nå bekymmer ja vad drar du då för slutsats?"

Som jag besvarade: "Har du en sådan kompiskrets är det lätt att dra den slutsatsen ja."

Jag antar då att alla dina bekanta har köpt bilarna nya från fabrik? Samt att dom rasat innan säg 10 000 mil?
Jag antar att M5 ägaren också ägt bilen sedan ny? Och att den aldrig krypkörts med foten halvt på bromsen? Samt att detta hände innan säg 10 000 mil?
Jag antar att 135 ägaren också ägt bilen sedan ny? Och aldrig klev på fullt innan oljan kommit upp i rätt temperatur? Samt att han/hon körde lugnt i en liten stund innan bilen stängdes av? Samt att detta hände innan säg 10 000 mil?

Om ovan är korrekt så är det illa att sakerna gått sönder. Om det Inte är korrekt, och bilarna har varit begagnade vid köp är det omöjligt att med säkerhet veta hur dom körts och servats innan (serviceboken må skvallra om service men inte hur dom brukats).

Och går det inte svara på hur bilarna brukats går det inte utesluta att handhavandet har spelat in också. Det kan du väl inte förneka? Även om det är ett systemfel så påverkar ju handhavandet hur fort det uppenbarar sig!

Toyota har haft en del problem med, se vad 5 sekunders googling gav: https://www.hotcars.com/problems-with-t … lks-about/
http://www.toyotaproblems.com/problems/

Många av sakerna främst i den första länken är väl blaha blaha men... Problem fria är dom inte.

Lite om Kia:
https://www.motorbiscuit.com/the-worst- … c-problem/
https://www.cashcarsbuyer.com/kia-engine-problems/

En motor som stängs av när hela bilen är byggd runt att den ska fungera (bromsservo, styrservo, varningsblinkers etc) är inget litet problem..

Här är en lista över de bilar som fått flest klagomål också.
https://www.carcomplaints.com/worst_vehicles/

Många asiater där med.... Så du ser att det går vinkla åt alla håll, därav vikten av att vara källkritisk!

Om din bil rasar utan till synes vettig anledning, blir inte du förbannad då? Är det inte lätt att avreagera sig på nätet då? Särskilt om det redan är många som avreagerar sig på samma problem?
Men om din bil bara fungerar och går, vad har du då för anledning till att påpeka att din bil fungerar i de trådar där det klagas?

Jag tror inte det är helt fel att anta att det för varje bil exemplar de klagas på i olika forum så rullar det 2-5 till som också strular på samma sätt, men det är nog en 15-20st som bara går som ingen uttalar sig om också! Minst!

Det är därför jag gång efter annan har påpekat att man inte bara kan slänga ur sig att tyska bilar är skit, ska man göra det får man backa upp det. Och då inte med att det klagas på alla tänkbara forum för där är det överlägset fler med problem som yttrar sig än det är med sånna som Inte har problem. Eller luta sig tillbaka på ett argument om ens bekanta för det går inte styrka utan att också vara bekant med dina bekanta. Det är också därför jag tryckt på att det är viktigt att sätta sig in i hela problem kedjan för att kunna utvärdera vilken länk i kedjan som kan vara svagast, för det är också troligast att det är den som gör störst skillnad!

Och den svagaste länken, när det handlar om bilar med väldigt specifika riktlinjer för hur dom ska användas, är just användarna!

Jag poängterar det åter igen, jag har inte sagt att det inte är något fel på VAG's eller BMW's motorer och dubbelkopplingslådor. Jag har däremot påpekat att rasen till största del frambringats av användarna, inte av tillverkarna.
Jag har också flera gånger sagt att både BMW och VAG borde insett att användarna inte skulle följa riktlinjerna och tagit höjd för det.

Men du kanske inte läser vad jag skriver, utan bara fortsätter försöka trycka på mig att jag har fel, och du har rätt? Jag har som sagt inte sagt varken eller, bara att sanningen är mer komplicerad än du påvisar.

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

4 261 Inlägg
4 februari 2021
#70
Cassius skrev:
panda666 skrev:
varför vågar du inte bara svara på mina frågor? samtliga av mina bekantskaper har servat bilen enligt bok och servat hos auktoriserat verkstad dvs hos bmw, mercedes, audi, vw osv osv. Ingen av dom har servat hos nisses korv och kebab eller handlat motorolja från lidl. Samtliga har servat i tid och utan att börna vid varje korsning så hur förklarar du för dom varför bilfan har pajat? Vill du verkligen ha statistik på hur många n47 har rasat och dsg? googla lite och läs alla mardröms historier hur folk blivit panka och haft huvudvärk. Det är inte nått jag hittar på men vem fan bryr sig om vad jag tycker? Bara o köp och betala. Har själv haft massvis med bekymmer när jag körde endast bmw, massor kan ja säga. Har en kompis som blev pank när hans e60 m5 pajade i växellådan, sen en annan 135i me dubbelturbo där snubben behövde byta båda turbosar. Själv har ja aldrig hört om problem me asiaterna, speciellt inte toyota och lexus, typ aldrig om lexus. Varför är det alltid tyskarna som har problemen? varför är det aldrig nån problem me asiaterna? dom säljer typ lika mycket bil som tyskarna. lägg ner nu^^

Du ställde en fråga: "Har du 10 kompisar som haft problem med sina vw men har 10 andra kompisar som kör bara toyota och aldrig haft nå bekymmer ja vad drar du då för slutsats?"

Som jag besvarade: "Har du en sådan kompiskrets är det lätt att dra den slutsatsen ja."

Jag antar då att alla dina bekanta har köpt bilarna nya från fabrik? Samt att dom rasat innan säg 10 000 mil?
Jag antar att M5 ägaren också ägt bilen sedan ny? Och att den aldrig krypkörts med foten halvt på bromsen? Samt att detta hände innan säg 10 000 mil?
Jag antar att 135 ägaren också ägt bilen sedan ny? Och aldrig klev på fullt innan oljan kommit upp i rätt temperatur? Samt att han/hon körde lugnt i en liten stund innan bilen stängdes av? Samt att detta hände innan säg 10 000 mil?

Om ovan är korrekt så är det illa att sakerna gått sönder. Om det Inte är korrekt, och bilarna har varit begagnade vid köp är det omöjligt att med säkerhet veta hur dom körts och servats innan (serviceboken må skvallra om service men inte hur dom brukats).

Och går det inte svara på hur bilarna brukats går det inte utesluta att handhavandet har spelat in också. Det kan du väl inte förneka? Även om det är ett systemfel så påverkar ju handhavandet hur fort det uppenbarar sig!

Toyota har haft en del problem med, se vad 5 sekunders googling gav: https://www.hotcars.com/problems-with-t … lks-about/
http://www.toyotaproblems.com/problems/

Många av sakerna främst i den första länken är väl blaha blaha men... Problem fria är dom inte.

Lite om Kia:
https://www.motorbiscuit.com/the-worst- … c-problem/
https://www.cashcarsbuyer.com/kia-engine-problems/

En motor som stängs av när hela bilen är byggd runt att den ska fungera (bromsservo, styrservo, varningsblinkers etc) är inget litet problem..

Här är en lista över de bilar som fått flest klagomål också.
https://www.carcomplaints.com/worst_vehicles/

Många asiater där med.... Så du ser att det går vinkla åt alla håll, därav vikten av att vara källkritisk!

Om din bil rasar utan till synes vettig anledning, blir inte du förbannad då? Är det inte lätt att avreagera sig på nätet då? Särskilt om det redan är många som avreagerar sig på samma problem?
Men om din bil bara fungerar och går, vad har du då för anledning till att påpeka att din bil fungerar i de trådar där det klagas?

Jag tror inte det är helt fel att anta att det för varje bil exemplar de klagas på i olika forum så rullar det 2-5 till som också strular på samma sätt, men det är nog en 15-20st som bara går som ingen uttalar sig om också! Minst!

Det är därför jag gång efter annan har påpekat att man inte bara kan slänga ur sig att tyska bilar är skit, ska man göra det får man backa upp det. Och då inte med att det klagas på alla tänkbara forum för där är det överlägset fler med problem som yttrar sig än det är med sånna som Inte har problem. Eller luta sig tillbaka på ett argument om ens bekanta för det går inte styrka utan att också vara bekant med dina bekanta. Det är också därför jag tryckt på att det är viktigt att sätta sig in i hela problem kedjan för att kunna utvärdera vilken länk i kedjan som kan vara svagast, för det är också troligast att det är den som gör störst skillnad!

Och den svagaste länken, när det handlar om bilar med väldigt specifika riktlinjer för hur dom ska användas, är just användarna!

Jag poängterar det åter igen, jag har inte sagt att det inte är något fel på VAG's eller BMW's motorer och dubbelkopplingslådor. Jag har däremot påpekat att rasen till största del frambringats av användarna, inte av tillverkarna.
Jag har också flera gånger sagt att både BMW och VAG borde insett att användarna inte skulle följa riktlinjerna och tagit höjd för det.

Men du kanske inte läser vad jag skriver, utan bara fortsätter försöka trycka på mig att jag har fel, och du har rätt? Jag har som sagt inte sagt varken eller, bara att sanningen är mer komplicerad än du påvisar.

det här blir det sista jag svara här mot dig, tänker inte sitta och svara dig mer tyvärr, har redan förklarat för dig flera gånger men du vill inte förstå endå. Nästan alla länkar som du har anget har varit löjligt och orelevant samt har gällt om gamla bilar förrutom sportage o nån mer som dom endå tar på garanti då den är ny, visst rav4 har haft problem men resten är bullshit. Airbags osv vet alla om men resten av länkarna snackar om hög bränsleförbrukning och styling av bilen? Sen så gäller det flera modeller innan 2005 vad ja såg. Vågar du googla en gång vw problem och dom andra tyskarna? ser om du har läsning för flera år framåt? nej men jag lägger ner nu då det är ingen vits, köp vad du vill och gör som du vill. Skriver inte mer här. Ha det bäst!

Hobbymekaniker
470 Inlägg
5 februari 2021
#71
panda666 skrev:
det här blir det sista jag svara här mot dig, tänker inte sitta och svara dig mer tyvärr, har redan förklarat för dig flera gånger men du vill inte förstå endå. Nästan alla länkar som du har anget har varit löjligt och orelevant samt har gällt om gamla bilar förrutom sportage o nån mer som dom endå tar på garanti då den är ny, visst rav4 har haft problem men resten är bullshit. Airbags osv vet alla om men resten av länkarna snackar om hög bränsleförbrukning och styling av bilen? Sen så gäller det flera modeller innan 2005 vad ja såg. Vågar du googla en gång vw problem och dom andra tyskarna? ser om du har läsning för flera år framåt? nej men jag lägger ner nu då det är ingen vits, köp vad du vill och gör som du vill. Skriver inte mer här. Ha det bäst!

Då slutar jag med artigheterna också då.

1. Du har inte förklarat någonting. Du drog BMW över en och samma kam med motorras och växellåds ras, utan att ange vilken motor eller vilken låda. Det visar sig sen att det handlar om En motor familj och En växellåds typ. Jag som faktiskt Har läst på vet dock också att vissa modeller av N47 motor och vissa typer av DSG lådorna har haft fler klagomål än andra.

2. Du använder vad du läst på forum som argument, utan att referera till vad du faktiskt läst (förutom att de vi diskuterat är skit). På publika forum, som jag sagt flera ggr, finns det nästan inga opartiska åsikter! Där gäller det Verkligen att ta allt med en rejäl nypa salt om det handlar om trådar där det klagas och åter klagas på ett bilmärke eller en motor.

3. Du ger bara sken av att det är de faktum att problem finns som är det viktiga, inte alls vad som orsakat problemet. Du talar samtidigt högt om asiaterna, men om jag då tar en sprillans ny valfri asiat med turbo motor, flyttar till Kiruna och har den som vinterbil, aldrig använder motorvärmare, max kör 5km i stöten, alltid med full gas och till varvstopp för att sen låta bilen stå minst 1-2 timmar innan jag gör samma sak igen. Så gör jag i 4000 mil utan att byta olja. Hur bra tror du den håller sen? Det var en retorisk fråga. Jag blir förundrad om den ens håller så långt! Så ORSAKEN till problemet ÄR viktig! Inte delen som går sönder först, utan VARFÖR den går sönder!

4. Du svarade tidigare med referenser till dina kompisars bilar som ju var så fruktansvärt dåliga, när jag sen ställer motfrågor om dom bilarna undviker du helt att svara. Det jag efterfrågade var väldigt relevant för diskussionen men eftersom du inte svarade kommer jag, och säkert många andra Anta att mina påståenden var falska. Och då går det inte utesluta att nån dåre till bilhatare brukat fordonen likt mitt exempel under punkt 3.

5. Du tycker jag ska läsa på om problemen, när jag är den ende av oss två som faktiskt påvisat någon detaljkunskap i frågorna.

6. Du anser att problem som uppstår under garantitiden är irrelevanta eftersom dom ändå tas på garantin. De problem som jag belyste hos asiater (och jag la verkligen inte många minuter på att fram dom länkarna) må tas på garantin. Men har du provat ratta en modern bil i fart utan styrservo eller bromsservo? Om gasen fastnar och du inte kan få stopp på bilen, är inte det ganska farligt? Eller om bromsarna för den delen slutar fungera! Eller om ett gäng möss tuggar i sig kabelhöljet så du får kortslutning och bilen tar eld i 110 knyck på motorvägen. Dessa var omfattande problem som asiaterna fick tampas med, och direkt livsfarliga! Ett motorras må vara dyrt, men jag kör ju hellre en bil som kostar ett skepp med pengar än en som vill ta livet av mig... (och då säger jag fortfarande inte att asiatiska bilar på något sätt är dåliga bilar. Det har jag aldrig påstått. Det enda argument jag försvarat är att problemen med BMW och VAG inte enbart beror på för klen konstruktion. Men det verkar du inte höra, för då får man ju inte smutskasta tillverkarna på samma sätt sen)
Senast redigerat av Cassius (5 februari 2021)

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

1 146 Inlägg
7 februari 2021
#72
BMW 47/57 har problem med kejdorna samma gäller N20 motorn. Det är super vanligt fel. Konstruktionen fick ändras runt 2015-2016. Växellådan på BMW håller dock, ZF gör bra grejer.

Audi deras Stronic och DSG brukar strula, speciell deras torrlamell

Hobbymekaniker
470 Inlägg
8 februari 2021
#73
amazinjoey skrev:
BMW 47/57 har problem med kejdorna samma gäller N20 motorn. Det är super vanligt fel. Konstruktionen fick ändras runt 2015-2016. Växellådan på BMW håller dock, ZF gör bra grejer.

Audi deras Stronic och DSG brukar strula, speciell deras torrlamell

Säger på inget sätt emot. Men innan man avfärdar en bil eller ett helt bilmärke som skräp bör man kanske se till vad orsaken till problemen faktiskt är.

BMW har som du säger ändrat sin konstruktion (minns jag inte helt fel gjorde dom en större revision än VAG gjorde på sina motorer som led av liknande bekymmer). Men det är ju samma sak även hos BMW, longlife kommer med en lista på saker man ska göra för att det ska funka. Gör man inte så riskerar man att nöta ut delar i förtid som kan få stora konsekvenser om det är fel del som nöt ut.

Vilket som sagt båda tillverkarna borde insett tidigare.. smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/


Sök