Cassius skrev:
panda666 skrev:
varför vågar du inte bara svara på mina frågor? samtliga av mina bekantskaper har servat bilen enligt bok och servat hos auktoriserat verkstad dvs hos bmw, mercedes, audi, vw osv osv. Ingen av dom har servat hos nisses korv och kebab eller handlat motorolja från lidl. Samtliga har servat i tid och utan att börna vid varje korsning så hur förklarar du för dom varför bilfan har pajat? Vill du verkligen ha statistik på hur många n47 har rasat och dsg? googla lite och läs alla mardröms historier hur folk blivit panka och haft huvudvärk. Det är inte nått jag hittar på men vem fan bryr sig om vad jag tycker? Bara o köp och betala. Har själv haft massvis med bekymmer när jag körde endast bmw, massor kan ja säga. Har en kompis som blev pank när hans e60 m5 pajade i växellådan, sen en annan 135i me dubbelturbo där snubben behövde byta båda turbosar. Själv har ja aldrig hört om problem me asiaterna, speciellt inte toyota och lexus, typ aldrig om lexus. Varför är det alltid tyskarna som har problemen? varför är det aldrig nån problem me asiaterna? dom säljer typ lika mycket bil som tyskarna. lägg ner nu^^
Du ställde en fråga: "Har du 10 kompisar som haft problem med sina vw men har 10 andra kompisar som kör bara toyota och aldrig haft nå bekymmer ja vad drar du då för slutsats?"
Som jag besvarade: "Har du en sådan kompiskrets är det lätt att dra den slutsatsen ja."
Jag antar då att alla dina bekanta har köpt bilarna nya från fabrik? Samt att dom rasat innan säg 10 000 mil?
Jag antar att M5 ägaren också ägt bilen sedan ny? Och att den aldrig krypkörts med foten halvt på bromsen? Samt att detta hände innan säg 10 000 mil?
Jag antar att 135 ägaren också ägt bilen sedan ny? Och aldrig klev på fullt innan oljan kommit upp i rätt temperatur? Samt att han/hon körde lugnt i en liten stund innan bilen stängdes av? Samt att detta hände innan säg 10 000 mil?
Om ovan är korrekt så är det illa att sakerna gått sönder. Om det Inte är korrekt, och bilarna har varit begagnade vid köp är det omöjligt att med säkerhet veta hur dom körts och servats innan (serviceboken må skvallra om service men inte hur dom brukats).
Och går det inte svara på hur bilarna brukats går det inte utesluta att handhavandet har spelat in också. Det kan du väl inte förneka? Även om det är ett systemfel så påverkar ju handhavandet hur fort det uppenbarar sig!
Toyota har haft en del problem med, se vad 5 sekunders googling gav:
https://www.hotcars.com/problems-with-t … lks-about/http://www.toyotaproblems.com/problems/Många av sakerna främst i den första länken är väl blaha blaha men... Problem fria är dom inte.
Lite om Kia:
https://www.motorbiscuit.com/the-worst- … c-problem/https://www.cashcarsbuyer.com/kia-engine-problems/En motor som stängs av när hela bilen är byggd runt att den ska fungera (bromsservo, styrservo, varningsblinkers etc) är inget litet problem..
Här är en lista över de bilar som fått flest klagomål också.
https://www.carcomplaints.com/worst_vehicles/Många asiater där med.... Så du ser att det går vinkla åt alla håll, därav vikten av att vara källkritisk!
Om din bil rasar utan till synes vettig anledning, blir inte du förbannad då? Är det inte lätt att avreagera sig på nätet då? Särskilt om det redan är många som avreagerar sig på samma problem?
Men om din bil bara fungerar och går, vad har du då för anledning till att påpeka att din bil fungerar i de trådar där det klagas?
Jag tror inte det är helt fel att anta att det för varje bil exemplar de klagas på i olika forum så rullar det 2-5 till som också strular på samma sätt, men det är nog en 15-20st som bara går som ingen uttalar sig om också! Minst!
Det är därför jag gång efter annan har påpekat att man inte bara kan slänga ur sig att tyska bilar är skit, ska man göra det får man backa upp det. Och då inte med att det klagas på alla tänkbara forum för där är det överlägset fler med problem som yttrar sig än det är med sånna som Inte har problem. Eller luta sig tillbaka på ett argument om ens bekanta för det går inte styrka utan att också vara bekant med dina bekanta. Det är också därför jag tryckt på att det är viktigt att sätta sig in i hela problem kedjan för att kunna utvärdera vilken länk i kedjan som kan vara svagast, för det är också troligast att det är den som gör störst skillnad!
Och den svagaste länken, när det handlar om bilar med väldigt specifika riktlinjer för hur dom ska användas, är just användarna!
Jag poängterar det åter igen, jag har inte sagt att det inte är något fel på VAG's eller BMW's motorer och dubbelkopplingslådor. Jag har däremot påpekat att rasen till största del frambringats av användarna, inte av tillverkarna.
Jag har också flera gånger sagt att både BMW och VAG borde insett att användarna inte skulle följa riktlinjerna och tagit höjd för det.
Men du kanske inte läser vad jag skriver, utan bara fortsätter försöka trycka på mig att jag har fel, och du har rätt? Jag har som sagt inte sagt varken eller, bara att sanningen är mer komplicerad än du påvisar.