Gör en lång historia kort;
Kör efter E4:an mitt i natten, mitträcken å skit, världens snörök pga. snöstorm och långtradare framför mig. Kör på något (som jag misstänker flygit av från lastbilen framför), och oljetråget i bilen får en spricka i sig (visste inte det då, för det då) oljetryckslampan börjar lysa, jag hade ingen möjlighet att stanna då, (insåg heller inte allvaret med den lampan) utan kör vidare till dit jag ska, vilket är ca 2-3 mil. Dagen efter när det är ljust så granskar jag bilen, och ser att flera liter olja läkt ut under bilen... visst förstår jag då vad som hänt.
Men tror inte att det tog någon skada av att jag körde dom där milen innan jag ställde bilen (är dock ingen expert).
Nu till det extra dumma; Jag blir tvungen att flytta bilen ca 20 meter för att kunna bogsera den till GDS-hallen, där vi skulle fixa tråget, bilen startar ju upp, men dör innan jag hinner stänga av den (20 meter bort).
Skitskraj tror jag ju att motorn skurit... vi bogserar iaf bort den o fixar tråget, häller i olja (satte förövrigt i för mkt olja oxå, vilket inte är bra), och provar starta... jodå! inga problem.
Men har efteråt märkt att motorn låter högre, visst, nu är ju inte bukplåten där som äter upp lite ljud, men ändå..
FRÅGAN nu då:
Kan det vara så att t.ex nån del av avgasröret (längre fram vid motorn) tagit skada/läker, eller är det motorn som gjort sitt?
Motor: 1.9 TDi 90hk, 99:a med dryga 13'000 mil
Jag kan absolut inget om motorer som ni säkert redan märkt