2413
Sök

Vridmoment utan handbok.

24 Inlägg
3 februari 2021
Trådstartare
#1
Har en bil som helt saknar uppgifter om vilka moment alla skruvar skall dras. Vågar man gå efter tabellen från hemsidan: https://www.torque-elite.se/ladda-ner/momenttabell/

Eller finns det något annat knep som man kan använda sig av för att veta hur många NM man ska vrida?
Det känns inte rationellt att köra med momentnyckeln och öka trycket tills skruven börja röra på sig, kan ju vara smuts och erosion som får skruven att sitta i ett högre vridmoment än vad skruven sen skall dras.
Mycket kan man dra på känn efter erfarenhet av skruvande, men ska man in i motor/låda eller runt hjulupphängning vill jag gärna ha lite mer än muskelminnet att gå efter
Senast redigerat av Explicit- (3 februari 2021)

2 410 Inlägg
3 februari 2021
#2
Har du provat googla efter momenten på just din bil och dom bultar det rör sig om? Dom allra flesta modeller finns det alltid någon som har delat med sig momenten av online.
Ett tips är ju även att dela med dig vad för bil det rör sig om, och vilka bultar, här, så kanske någon här t om kan ge dig rätt moment wink

Problemet, speciellt i motorer och lager, är att det ofta ska dras i olika steg. T ex topplocksbultar kanske ska dras med 45nm korsvis, följt 60nm korsvis, och slutligen 45grader korsvis. Sånt måste man veta, och kan därför inte gå efter vad bultarna i sig "ska" dras med enl. någon generisk momenttabell.
Senast redigerat av Lucif3r (3 februari 2021)


24 Inlägg
3 februari 2021
Trådstartare
#3
Lucif3r skrev:
Har du provat googla efter momenten på just din bil och dom bultar det rör sig om? Dom allra flesta modeller finns det alltid någon som har delat med sig momenten av online.
Ett tips är ju även att dela med dig vad för bil det rör sig om, och vilka bultar, här, så kanske någon här t om kan ge dig rätt moment wink

Problemet, speciellt i motorer och lager, är att det ofta ska dras i olika steg. T ex topplocksbultar kanske ska dras med 45nm korsvis, följt 60nm korsvis, och slutligen 45grader korsvis. Sånt måste man veta, och kan därför inte gå efter vad bultarna i sig "ska" dras med enl. någon generisk momenttabell.

Bilen i fråga är Dacia duster 2018 SCE 4x4 prestige.

Just vid topplock har jag märkt att de allra flesta bilar jag skruvat med har just de stegen. Korsvis först 30-45NM sedan 60NM där efter vinkeldra 45-90 grader.

Min tanke är att uppgradera fjädring och bromssystem till en början då jag kör mycket med bilen på gården och utanför vägarna. En del bussningar kommer nog slitas snabbare än normalt kommande år också. Kan eventuellt behöva uppgradera kopplingen och svänghjulet då bilen är manuell och jag ligger mycket och trycker mellan 1,2,3:ans växel i terräng. Bilen sägs vara en terrängbil men tillsynes är den byggd rakt igenom för att köras på väg, det är rätt klena stag och upphängningar som sitter där. Det enda som gör den till terrängbil idag är hög markfrigång, 4x4 och lågväxlad. Har provat googla uppgifter men kommer inte så långt.

Har funderingar på att byta in bilen och köpa en renault alaskan istället, men frugan är nöjd med den och är inte riktigt nöjd med funderingen att byta in bilen.
Senast redigerat av Explicit- (3 februari 2021)

6 064 Inlägg
3 februari 2021
#4
Jag tror inte det finns något i hjulupphängningen som kräver momentdragning. Där brukar det räcka gott att dra på känn. Och att uppdatera koppling och svänghjul, finns det ens att köpa till den bilen? Inget jag skulle ge mig på förrän det gick sönder i alla fall.

24 Inlägg
3 februari 2021
Trådstartare
#5
Utmarks-Loke skrev:
Jag tror inte det finns något i hjulupphängningen som kräver momentdragning. Där brukar det räcka gott att dra på känn. Och att uppdatera koppling och svänghjul, finns det ens att köpa till den bilen? Inget jag skulle ge mig på förrän det gick sönder i alla fall.

Klart det finns att köpa, bilverkstäder brukar inte ha några problem att kolla upp motor koden för att se vilka dimensioner delarna har åt en, jag kommer inte byta ut det förens kopplingen börjar slira såklart, sålänge det funkar finns det ingen anledning att kosta på en sådan operation 😉 dock så blir det första gången jag skruvar i en bil som är fyrhjulsdriven, ska bli spännande minst sagt!

3 211 Inlägg
3 februari 2021
#6
Egentligen, om.man är krass, är.
moment mindre noga där det inte är sträckskruvar eller lager inblandat. Bara det inte lossnar.
Men det är aldrig fel med exakt rätt.

Kopplingsbyte är ett stort jobb, Framför allt på AWD fordon.

Låter lite som.om.du har fel bil för uppgiften. Duster är bara en crossover och långt ifrån terängbil. Vanlig 4wd kombi som klarar några cm större ojämnheter. Någorlunda låga ettan är ju skaplig för lättare krypkörning eller djupare snö  men du har ingen låg back. = kopplingsbrännande ändå.

En pickup med riktig lågväxel vore mer lämpad. Inte Subaru med "lågväxel" om enstaka procent.
Renault Alaskan vet jag inget om, men borde vara bättre lämpad.

24 Inlägg
3 februari 2021
Trådstartare
#7
Mossan1 skrev:
Egentligen, om.man är krass, är.
moment mindre noga där det inte är sträckskruvar eller lager inblandat. Bara det inte lossnar.
Men det är aldrig fel med exakt rätt.

Kopplingsbyte är ett stort jobb, Framför allt på AWD fordon.

Låter lite som.om.du har fel bil för uppgiften. Duster är bara en crossover och långt ifrån terängbil. Vanlig 4wd kombi som klarar några cm större ojämnheter. Någorlunda låga ettan är ju skaplig för lättare krypkörning eller djupare snö  men du har ingen låg back. = kopplingsbrännande ändå.

En pickup med riktig lågväxel vore mer lämpad. Inte Subaru med "lågväxel" om enstaka procent.
Renault Alaskan vet jag inget om, men borde vara bättre lämpad.

Intressant att du nämner sträckskruvar! Den tanken har aldrig slagit mig, men det låter helt logiskt då man bör avstå från att återanvända dem! Det kanske går att använda sig av en tabell för sådana om man lyckas hitta en. 🤔

När det kommer till lager så kanske man kan köra på samma moment om man hittar en annan bilmodell från en haynes bok med samma dimensioner?... fast då gäller det väl att modellen man utgår från har samma drivaxlar också.

Som du säger när man tittar på modulerna i en sprängskiss på AWD så ser det ut som en ny värld att dyka in i, får nog ta en extra funderare innan jag gör något jag får ångra.. Alt köpa en resevdelsbil att träna på som man gjorde från första början.

Renault Alaskan ska vara en Nissan Navara enligt specs med en billigare prislapp. Dock lite plastigare interiör men sånt får inte mig att höja på ögonbrynen.

Ain't no place like home...
4 638 Inlägg
4 februari 2021
#8
En Duster som gårdsbil kommer nog kosta mer än det smakar i slutändan tror jag.
En "riktig" terrängbil med lågväxel, typ Nissan Terrano, Toyota 4-runner eller dylikt, alternativt en pickup typ Renault Alaskan eller ännu hellre (färgad av mitt jobb som jag är) en VW Amarok.
De lite äldre Amarokerna var manuella med låsbar bakre diff och riktig lågväxel, sen fick de en 8-stegad automat, också de med lågväxel.
Hittar du en tillräckligt ny har de V6 diesel som är helt underbara och går förvånansvärt snålt.

Körde en del i skog och mark med min Skoda Yeti som ju har liknande koncept som Dustern.
Det luktade rejält med koppling och det gick relativt snabbt att hitta gränserna för vad en personbil med offroad-tendenser klarar av.
I jämförelse kan sägas att mina Jeepar har varit otroligt mycket mer kompetenta offroad på alla plan! Mycket tack vare högre markfrigång och lågväxel.
Senast redigerat av Cuefa (4 februari 2021)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
4 februari 2021
#9
Cuefa skrev:
En Duster som gårdsbil kommer nog kosta mer än det smakar i slutändan tror jag.
En "riktig" terrängbil med lågväxel, typ Nissan Terrano, Toyota 4-runner eller dylikt, alternativt en pickup typ Renault Alaskan eller ännu hellre (färgad av mitt jobb som jag är) en VW Amarok.
De lite äldre Amarokerna var manuella med låsbar bakre diff och riktig lågväxel, sen fick de en 8-stegad automat, också de med lågväxel.
Hittar du en tillräckligt ny har de V6 diesel som är helt underbara och går förvånansvärt snålt.

Körde en del i skog och mark med min Skoda Yeti som ju har liknande koncept som Dustern.
Det luktade rejält med koppling och det gick relativt snabbt att hitta gränserna för vad en personbil med offroad-tendenser klarar av.
I jämförelse kan sägas att mina Jeepar har varit otroligt mycket mer kompetenta offroad på alla plan! Mycket tack vare högre markfrigång och lågväxel.

en jag känner som bor i rumänien är ju inte inte så jäkla impad av deras egna bilar..   efter 3år är dom förbrukade och bara att ställa på skroten..   dock är dom svindyra där borta..  här är dom åtminstånde billiga..    bästa är ju att Dustern inte är 4wd standard.. utan dom är fwd man får välja till 4wd ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

24 Inlägg
4 februari 2021
Trådstartare
#10
Cuefa skrev:
En Duster som gårdsbil kommer nog kosta mer än det smakar i slutändan tror jag.
En "riktig" terrängbil med lågväxel, typ Nissan Terrano, Toyota 4-runner eller dylikt, alternativt en pickup typ Renault Alaskan eller ännu hellre (färgad av mitt jobb som jag är) en VW Amarok.
De lite äldre Amarokerna var manuella med låsbar bakre diff och riktig lågväxel, sen fick de en 8-stegad automat, också de med lågväxel.
Hittar du en tillräckligt ny har de V6 diesel som är helt underbara och går förvånansvärt snålt.

Körde en del i skog och mark med min Skoda Yeti som ju har liknande koncept som Dustern.
Det luktade rejält med koppling och det gick relativt snabbt att hitta gränserna för vad en personbil med offroad-tendenser klarar av.
I jämförelse kan sägas att mina Jeepar har varit otroligt mycket mer kompetenta offroad på alla plan! Mycket tack vare högre markfrigång och lågväxel.

Ja, det var inte meningen att den skulle bli en gårdsbil 😂 jag köpte den från första början enbart för att ha den som vinter bil då jag bor i en kommun som har en tendens att "glömma bort" att ploga vägarna till oss kära människor som bor på landsbygden.... Sen märkte man hur nätt o smidig den var, väger inte nå mycket så den klättrar rätt bra i terräng.
så istället för att köpa ännu en bil så har det blivit rätt bekvämt att ta dustern!

Men nu känner jag att ämnet börjar drifta iväg åt helt fel håll!! Det känns som jag fått litte bättre grep till frågan enl rubriken. Men det skulle vara kul att få lite mer tips och tricks på hur man kan lista ut rätt vridmoment på en skruv som man inte kan googla fram svaret på. Snart har vi nog en Moderator som spärrar tråden om vi fortsätter som vi gjort!
Senast redigerat av Explicit- (4 februari 2021)

Ain't no place like home...
4 638 Inlägg
4 februari 2021
#11
Det kan jag förstå ^^
Bor ju också i obygden så Yetin var faktiskt rätt perfekt för det den var ämnad för.
Det var mina offroad-aspirationer som satte gränsen för vad den bilen klarade av ^^
Jeepen har inte riktigt de begränsingarna även om den har en bit kvar den med 😁

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

7 450 Inlägg
4 februari 2021
#12
Explicit- skrev:
Har en bil som helt saknar uppgifter om vilka moment alla skruvar skall dras. Vågar man gå efter tabellen från hemsidan: https://www.torque-elite.se/ladda-ner/momenttabell/

Eller finns det något annat knep som man kan använda sig av för att veta hur många NM man ska vrida?
Det känns inte rationellt att köra med momentnyckeln och öka trycket tills skruven börja röra på sig, kan ju vara smuts och erosion som får skruven att sitta i ett högre vridmoment än vad skruven sen skall dras.
Mycket kan man dra på känn efter erfarenhet av skruvande, men ska man in i motor/låda eller runt hjulupphängning vill jag gärna ha lite mer än muskelminnet att gå efter

Har inte Dacia Duster någon variant av Renaults motorer?
Då borde man väl ha alla åtdragningsmoment.
Beträffande topplocks- och svänghjulsskruvar så ska de, i de flesta fall, bytas vid varje demontering.
De tål oftas inte att momentdragas en andra gång eftersom de då kan börja "flyta".
På en bilmodell, som jag hållit på med mycket, och där det är nästan omöjligt att få fram rätt skruvar till svänghjulet, har jag dragit till uppgivet moment, och känt/sett(på nålen på momentmätaren) att skruvarna är nära att flyta.
Vis, efter att svänghjulsskruvar lossnat efter andra dragning, så låser jag skruvskallarna med en svetsloppa.
På rätt ställe så att svetsloppan är lätt att slipa bort med en DREMEL så att korrekt nyckeltag återfås vid ev framtida skruvdemontering.
Löst svänghjul kännetecknas av ett skallrande, vars ljud inte kan negligeras av någon(med motoröra).

7 450 Inlägg
4 februari 2021
#13
Mossan1 skrev:
Kopplingsbyte är ett stort jobb, Framför allt på AWD fordon.

Är det inte mycket besvärligare på en framhjulsdriven bil med tvärställd motor?

Har bytt koppling på 4x4-bilar med längsställd motor.
Inte värre än på en bakhjulsdriven bil, typ Volvo.
På bilar med separat fördelningslåda, typ Niva och "småsukkorna", behöver man ju endast demontera axeln mellan huvudväxellådan och fördelningslådan för att få ner huvudväxellådan och komma åt kopplingen.

6 064 Inlägg
4 februari 2021
#14
torsen skrev:
Mossan1 skrev:
Kopplingsbyte är ett stort jobb, Framför allt på AWD fordon.

Är det inte mycket besvärligare på en framhjulsdriven bil med tvärställd motor?

Har bytt koppling på 4x4-bilar med längsställd motor.
Inte värre än på en bakhjulsdriven bil, typ Volvo.
På bilar med separat fördelningslåda, typ Niva och "småsukkorna", behöver man ju endast demontera axeln mellan huvudväxellådan och fördelningslådan för att få ner huvudväxellådan och komma åt kopplingen.

Fast Dacia Duster har tvärställd motor, den bygger på framhjulsdriven Renault-teknik

24 Inlägg
4 februari 2021
Trådstartare
#15
Utmarks-Loke skrev:
torsen skrev:
Mossan1 skrev:
Kopplingsbyte är ett stort jobb, Framför allt på AWD fordon.

Är det inte mycket besvärligare på en framhjulsdriven bil med tvärställd motor?

Har bytt koppling på 4x4-bilar med längsställd motor.
Inte värre än på en bakhjulsdriven bil, typ Volvo.
På bilar med separat fördelningslåda, typ Niva och "småsukkorna", behöver man ju endast demontera axeln mellan huvudväxellådan och fördelningslådan för att få ner huvudväxellådan och komma åt kopplingen.

Fast Dacia Duster har tvärställd motor, den bygger på framhjulsdriven Renault-teknik

Svar ja! Motorn är tvärställd, renault är tillverkaren av dacia lika som seat tillverkar cupra.

7 450 Inlägg
4 februari 2021
#16
Explicit- skrev:
Utmarks-Loke skrev:
torsen skrev:

Är det inte mycket besvärligare på en framhjulsdriven bil med tvärställd motor?

Har bytt koppling på 4x4-bilar med längsställd motor.
Inte värre än på en bakhjulsdriven bil, typ Volvo.
På bilar med separat fördelningslåda, typ Niva och "småsukkorna", behöver man ju endast demontera axeln mellan huvudväxellådan och fördelningslådan för att få ner huvudväxellådan och komma åt kopplingen.

Fast Dacia Duster har tvärställd motor, den bygger på framhjulsdriven Renault-teknik

Svar ja! Motorn är tvärställd, renault är tillverkaren av dacia lika som seat tillverkar cupra.

Just det!
Men en extra låg "etta" - den har ingen fördelningslåda, som "riktiga" 4x4-bilar har.
Peter Öjerskog, han som leder SOT, hade en för några år sedan.
Fick provköra den i "spenaten" några gånger.
Med lite större och grövre däck så var den inte så oäven bland stock och sten.
Fast lite väl tunn plåt i tröskarna hahaha!

317 Inlägg
10 februari 2021
#17
Till vad behöver du moment?

24 Inlägg
11 februari 2021
Trådstartare
#18
Bilproblemet skrev:
Till vad behöver du moment?

Inget konkret i skrivande stund, mer en generell fråga för allmänhetens intresse på hur folk gör för att hitta ett vridmoment till exempelvis oljetrågets skruvar, svänghjulets skruvar eller skruvar till topplocket. Rätta mig om jag har fel, men vad jag har förstått köper certifierade verkstäder större felsökningstjänster för ettpar tusenlappar i månaden där man kan få fram info om reservdelar och deras vridmoment(?) och support.
Men för oss döende som har en bil som haynes inte har gjort någon dokumentation på. Oavsett erfarenhet så kan det vara skönt att veta hur hårt skruvarna ska dras om man börjar riva en motor/låda. Eller om man bara vill vara petnoga med allt jobb man gör på en bil.
Senast redigerat av Explicit- (11 februari 2021)


Sök