3582
Sök

Skyddsbälg (damask) lös, behövs det åtgärdas?

58 Inlägg
9 februari 2021
Trådstartare
#1
Fick följande under "Bra att veta" för vår bil under besiktningen i oktober:
1. Drivaxelknut, fram, båda sidor yttre, skyddsbälg lös

Jag har läst på olika forum att en skadad skyddsbälg (damask) kan bli kostsamt i längden och bör åtgärdas. Men vad med om den endast är lös? Är det något som går att fästa till ordentligt på egen hand eller något som bör lämnas till en verkstad?

6 063 Inlägg
9 februari 2021
#2
Börja med att kolla hur det ser ut, om damasken bara är lös eller om den är sönder också. Kolla även så att inte fettet försvunnit ut, i såna fall måste du trycka i nytt fett. Ordna sedan nya klämmor, om inte de gamla bara ramlat av och finns kvar. Men det låter märkligt att båda damaskerna lossnat, om de nu inte blivit bytta av någon som satt dit dom fel. Man måste nog kolla på plats vad som egentligen hänt.

Det är något som måste fixas, annars blir det snabbt haveri. Om man är händig kan man göra det själv, men drivknutar brukar vara ett jäkla skit att greja med, smutsigt och smörjfett och äckligt.

58 Inlägg
9 februari 2021
Trådstartare
#3
Utmarks-Loke skrev:
Börja med att kolla hur det ser ut, om damasken bara är lös eller om den är sönder också. Kolla även så att inte fettet försvunnit ut, i såna fall måste du trycka i nytt fett. Ordna sedan nya klämmor, om inte de gamla bara ramlat av och finns kvar. Men det låter märkligt att båda damaskerna lossnat, om de nu inte blivit bytta av någon som satt dit dom fel. Man måste nog kolla på plats vad som egentligen hänt.

Det är något som måste fixas, annars blir det snabbt haveri. Om man är händig kan man göra det själv, men drivknutar brukar vara ett jäkla skit att greja med, smutsigt och smörjfett och äckligt.

Kan jag kolla på hur den ser ut utan att lyfta bilen? Har inte några verktyg för bilen, skulle kanske kunna lyfta bilen litegrann med domkraften som finns för däckbyten. Och vart ligger den någonstans i såfall? De bilder jag sett på google visar inte specifikt vart det ligger.

Kan det leda till haveri om dem endast är lösa, borde inte besiktningen blivit underkänd i sådana fall?

Om damasken visar sig bara vara lös, är det något som är lätt att åtgärda på egen hand, eller kommer det bli ett jäkla skit att greja med oavsett?

6 063 Inlägg
9 februari 2021
#4
Moz123 skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Börja med att kolla hur det ser ut, om damasken bara är lös eller om den är sönder också. Kolla även så att inte fettet försvunnit ut, i såna fall måste du trycka i nytt fett. Ordna sedan nya klämmor, om inte de gamla bara ramlat av och finns kvar. Men det låter märkligt att båda damaskerna lossnat, om de nu inte blivit bytta av någon som satt dit dom fel. Man måste nog kolla på plats vad som egentligen hänt.

Det är något som måste fixas, annars blir det snabbt haveri. Om man är händig kan man göra det själv, men drivknutar brukar vara ett jäkla skit att greja med, smutsigt och smörjfett och äckligt.

Kan jag kolla på hur den ser ut utan att lyfta bilen? Har inte några verktyg för bilen, skulle kanske kunna lyfta bilen litegrann med domkraften som finns för däckbyten. Och vart ligger den någonstans i såfall? De bilder jag sett på google visar inte specifikt vart det ligger.

Kan det leda till haveri om dem endast är lösa, borde inte besiktningen blivit underkänd i sådana fall?

Om damasken visar sig bara vara lös, är det något som är lätt att åtgärda på egen hand, eller kommer det bli ett jäkla skit att greja med oavsett?

Man kan göra det med domkraft, men man skall ju helst ställa under en pallbock eftersom man måste luta sig in i hjulhuset och greja. Eller åtminstone knuffa in hjulet under bilen så den inte faller hela vägen till backen om den faller. Damasken sitter på baksidan av hjulspindeln, navet, alltså den del där hjulet sitter fastskruvat. Hur svårt det är att fixa beror på vad exakt det är som hänt. Börja med att ta av hjulet och kolla, har du svårt att avgöra det så ta bilder och lägg upp här på forumet. Böj också i damasken och kolla så det inte spruckit någonstans i gummit. Om du inte fixar det är det risk för att fettet slungas ut, drivknuten roterar ju ihop med hjulet. Utan fett går snart vägsaltet in till kulorna i drivknuten och förstör den. Det kan gå på en dag från att en drivknutsdamask gått sönder, om man har otur. Och när det händer blir man stående, man tappar drivningen på bilen.

1 777 Inlägg
9 februari 2021
#5
Det beror på varför det står att de är lösa. Det kan vara så enkelt att du bara behöver montera nya klämmer, för att de gamla har röstat sönder. Gör det asap, för fett och saltvatten blandar inte.

58 Inlägg
10 februari 2021
Trådstartare
#6
Utmarks-Loke skrev:
Moz123 skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Börja med att kolla hur det ser ut, om damasken bara är lös eller om den är sönder också. Kolla även så att inte fettet försvunnit ut, i såna fall måste du trycka i nytt fett. Ordna sedan nya klämmor, om inte de gamla bara ramlat av och finns kvar. Men det låter märkligt att båda damaskerna lossnat, om de nu inte blivit bytta av någon som satt dit dom fel. Man måste nog kolla på plats vad som egentligen hänt.

Det är något som måste fixas, annars blir det snabbt haveri. Om man är händig kan man göra det själv, men drivknutar brukar vara ett jäkla skit att greja med, smutsigt och smörjfett och äckligt.

Kan jag kolla på hur den ser ut utan att lyfta bilen? Har inte några verktyg för bilen, skulle kanske kunna lyfta bilen litegrann med domkraften som finns för däckbyten. Och vart ligger den någonstans i såfall? De bilder jag sett på google visar inte specifikt vart det ligger.

Kan det leda till haveri om dem endast är lösa, borde inte besiktningen blivit underkänd i sådana fall?

Om damasken visar sig bara vara lös, är det något som är lätt att åtgärda på egen hand, eller kommer det bli ett jäkla skit att greja med oavsett?

Man kan göra det med domkraft, men man skall ju helst ställa under en pallbock eftersom man måste luta sig in i hjulhuset och greja. Eller åtminstone knuffa in hjulet under bilen så den inte faller hela vägen till backen om den faller. Damasken sitter på baksidan av hjulspindeln, navet, alltså den del där hjulet sitter fastskruvat. Hur svårt det är att fixa beror på vad exakt det är som hänt. Börja med att ta av hjulet och kolla, har du svårt att avgöra det så ta bilder och lägg upp här på forumet. Böj också i damasken och kolla så det inte spruckit någonstans i gummit. Om du inte fixar det är det risk för att fettet slungas ut, drivknuten roterar ju ihop med hjulet. Utan fett går snart vägsaltet in till kulorna i drivknuten och förstör den. Det kan gå på en dag från att en drivknutsdamask gått sönder, om man har otur. Och när det händer blir man stående, man tappar drivningen på bilen.

Bassiehof skrev:
Det beror på varför det står att de är lösa. Det kan vara så enkelt att du bara behöver montera nya klämmer, för att de gamla har röstat sönder. Gör det asap, för fett och saltvatten blandar inte.

Det blir nog en tur till verkstan för att kolla detta, låter som det blir för svårt för mig att göra på egen hand. Tack för informationen!

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
10 februari 2021
#7
det blir oftast väldigt kostsamt att inte fixa damaskerna..   då går drivknutarna sönder och man åker på att byta dom..   det är onödigt och dyrt till ingen nytta smile

även om jag personligen hellre byter till helt nya drivaxlar så man slipper bli skitig...

Kör fort så hinner inget hända...

2 406 Inlägg
11 februari 2021
#8
Ja, som redan sagts så se till att åtgärda damasken snarast. Det blir bara onödigt dyrt om du kör runt med det utan åtgärd.
Med kass damask är risken även stor att drivaxeln kommer börja slänga runt massa fett överallt, det är inte speciellt kul att tvätta bort kan jag informera smile
Och börjar den spotta ur sig fettet så kommer man inte speciellt många km innan drivknuten ger upp helt.

Samma sak gäller styrledsdamasker, dom blir inte speciellt långlivade heller. Dom är ju dock inte lika dyra att byta som en drivknut, men det finns en risk att man sabbar packningarna i styrväxeln med trasiga styrledsdamasker(grus/annat skit letar sig in och dras med in i styrväxeln). Och DET är sällan billigt att åtgärda.

Så, åtgärda kassa damasker så snart som möjligt - även om det känns "löjligt". Följdfelen som kan bli är inte värt att vara snål med damaskerna.


58 Inlägg
12 februari 2021
Trådstartare
#9
Lucif3r skrev:
Ja, som redan sagts så se till att åtgärda damasken snarast. Det blir bara onödigt dyrt om du kör runt med det utan åtgärd.
Med kass damask är risken även stor att drivaxeln kommer börja slänga runt massa fett överallt, det är inte speciellt kul att tvätta bort kan jag informera smile
Och börjar den spotta ur sig fettet så kommer man inte speciellt många km innan drivknuten ger upp helt.

Samma sak gäller styrledsdamasker, dom blir inte speciellt långlivade heller. Dom är ju dock inte lika dyra att byta som en drivknut, men det finns en risk att man sabbar packningarna i styrväxeln med trasiga styrledsdamasker(grus/annat skit letar sig in och dras med in i styrväxeln). Och DET är sällan billigt att åtgärda.

Så, åtgärda kassa damasker så snart som möjligt - även om det känns "löjligt". Följdfelen som kan bli är inte värt att vara snål med damaskerna.

Vi var inne hos en verkstad idag som genomförde en felsökning för läckage av kylarvätska, mekanikern konstaterade att det endast behövs sätta in mer fett och sätta på nya klämmor. Han hade inga klämmor just idag, så det gick tyvärr inte att åtgärda samtidigt. Men nu vet vi felet i alla fall och kan åtgärda på nästa verkstadsbesök, som nog blir snart.

1 777 Inlägg
12 februari 2021
#10
Moz123 skrev:
Lucif3r skrev:
Ja, som redan sagts så se till att åtgärda damasken snarast. Det blir bara onödigt dyrt om du kör runt med det utan åtgärd.
Med kass damask är risken även stor att drivaxeln kommer börja slänga runt massa fett överallt, det är inte speciellt kul att tvätta bort kan jag informera smile
Och börjar den spotta ur sig fettet så kommer man inte speciellt många km innan drivknuten ger upp helt.

Samma sak gäller styrledsdamasker, dom blir inte speciellt långlivade heller. Dom är ju dock inte lika dyra att byta som en drivknut, men det finns en risk att man sabbar packningarna i styrväxeln med trasiga styrledsdamasker(grus/annat skit letar sig in och dras med in i styrväxeln). Och DET är sällan billigt att åtgärda.

Så, åtgärda kassa damasker så snart som möjligt - även om det känns "löjligt". Följdfelen som kan bli är inte värt att vara snål med damaskerna.

Vi var inne hos en verkstad idag som genomförde en felsökning för läckage av kylarvätska, mekanikern konstaterade att det endast behövs sätta in mer fett och sätta på nya klämmor. Han hade inga klämmor just idag, så det gick tyvärr inte att åtgärda samtidigt. Men nu vet vi felet i alla fall och kan åtgärda på nästa verkstadsbesök, som nog blir snart.

Hade han inte ens ett buntband?

58 Inlägg
12 februari 2021
Trådstartare
#11
Bassiehof skrev:
Moz123 skrev:
Lucif3r skrev:
Ja, som redan sagts så se till att åtgärda damasken snarast. Det blir bara onödigt dyrt om du kör runt med det utan åtgärd.
Med kass damask är risken även stor att drivaxeln kommer börja slänga runt massa fett överallt, det är inte speciellt kul att tvätta bort kan jag informera smile
Och börjar den spotta ur sig fettet så kommer man inte speciellt många km innan drivknuten ger upp helt.

Samma sak gäller styrledsdamasker, dom blir inte speciellt långlivade heller. Dom är ju dock inte lika dyra att byta som en drivknut, men det finns en risk att man sabbar packningarna i styrväxeln med trasiga styrledsdamasker(grus/annat skit letar sig in och dras med in i styrväxeln). Och DET är sällan billigt att åtgärda.

Så, åtgärda kassa damasker så snart som möjligt - även om det känns "löjligt". Följdfelen som kan bli är inte värt att vara snål med damaskerna.

Vi var inne hos en verkstad idag som genomförde en felsökning för läckage av kylarvätska, mekanikern konstaterade att det endast behövs sätta in mer fett och sätta på nya klämmor. Han hade inga klämmor just idag, så det gick tyvärr inte att åtgärda samtidigt. Men nu vet vi felet i alla fall och kan åtgärda på nästa verkstadsbesök, som nog blir snart.

Hade han inte ens ett buntband?

Jo, han föreslog det, men sade att det håller i max ett och ett halv år. Kändes som att det är lika bra att göra det ordentligt om man ska fixa det. Bilen kommer ändå stå stilla tills vi har löst alla problem smile

6 063 Inlägg
12 februari 2021
#12
Ett och ett halvt år var väldigt specifikt smile Men om bilen ändå skall stå stilla tills klämmorna kommer så är det ju lugnt.

58 Inlägg
13 februari 2021
Trådstartare
#13
Utmarks-Loke skrev:
Ett och ett halvt år var väldigt specifikt smile Men om bilen ändå skall stå stilla tills klämmorna kommer så är det ju lugnt.

Ja, jag borde kanske ha gjort det ändå, med tanke på de möjliga konsekvenserna! Men vi ska till en mekaniker på måndag, som är en bekant till familjen. Han kommer lyfta upp bilen och försöka hjälpa oss lokalisera varifrån bilen det läcker kylarvätska, tänkte ta tillfället och be honom lägga in lite fett och sätta på nya klämmor på damasken.

För att säkerställa att all material finns denna gången, tänkte jag köpa det själv och ta med mig. Är detta allt jag behöver eller behövs det något mer?:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000017181
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000034790

Och hur mycket behöver jag av varje, räcker 100g fett för båda damaskerna eller behövs det mer? Skulle uppskatta alla tips inför besöket för att säkerställa att allt sker på rätt sätt. Ska man till exempel torka på bort gammal fett och ta bort eventuell smuts som har kommit in, eller är det bara att trycka in nytt fett? Något annat att vara uppmärksam på?

1 777 Inlägg
13 februari 2021
#14
Du måste veta exakt diameter med såna klämmor.

58 Inlägg
13 februari 2021
Trådstartare
#15
Bassiehof skrev:
Du måste veta exakt diameter med såna klämmor.

Okej, men det står "Universal med flexibel längd: 25–40 mm/45–120 mm". Menar du att dem längderna inte är tillräckligt flexibla?

6 063 Inlägg
13 februari 2021
#16
Skall man vara riktigt noga skall drivknutarna plockas lös, tvättas i något lösningsmedel, och sättas tillbaka med helt nytt fett. I realiteten duger det nog att bara trycka in nytt fett och sätta på en klämma. Skulle tro att en 100g tub räcker mer än väl för att fylla båda. Men måste man inte ha någon sorts specialtång för att klämma dit såna där klämmor? Det är inte säkert att en hemmafixare har en sån, jag har det i alla fall inte.

2 406 Inlägg
13 februari 2021
#17
Jo, egentligen ska man ha en specialtång men....... Vill man så går det med en lagom stor hovtång, gäller bara att vara lite försiktig så man inte knipsar av bandet istället tongue


1 777 Inlägg
13 februari 2021
#18
Moz123 skrev:
Bassiehof skrev:
Du måste veta exakt diameter med såna klämmor.

Okej, men det står "Universal med flexibel längd: 25–40 mm/45–120 mm". Menar du att dem längderna inte är tillräckligt flexibla?

Som sagt, det är bättre att mäta och veta diameter.

58 Inlägg
13 februari 2021
Trådstartare
#19
Utmarks-Loke skrev:
Skall man vara riktigt noga skall drivknutarna plockas lös, tvättas i något lösningsmedel, och sättas tillbaka med helt nytt fett. I realiteten duger det nog att bara trycka in nytt fett och sätta på en klämma. Skulle tro att en 100g tub räcker mer än väl för att fylla båda. Men måste man inte ha någon sorts specialtång för att klämma dit såna där klämmor? Det är inte säkert att en hemmafixare har en sån, jag har det i alla fall inte.

Lucif3r skrev:
Jo, egentligen ska man ha en specialtång men....... Vill man så går det med en lagom stor hovtång, gäller bara att vara lite försiktig så man inte knipsar av bandet istället tongue

Nytt fett och sätta på en klämma blir nog tillräckligt bra! smile Men man kan väl torka bort eventuell grus och stenar om det finns med lite papper innan man lägger till det nya fettet?

Han jobbar på en mindre bilverkstad, borde väl vara vanligt med sådana specialtång på en verkstad eller?

Skulle annars en slangklämma funka istället?:
https://verktygsboden.se/slangklaemmor/ … l-15-24-mm

2 406 Inlägg
13 februari 2021
#20
Det är svårt, eller snudd på omöjligt i många fall, att komma åt att både se och tvätta drivknutar utan att demontera dom.

Att helt tvätta ur knuten utan att ta bort den är, i brist på finare ord, idiotiskt. Det finns inte en suck att man kan jobba in det nya fettet med drivknuten fastmonterad. En knut man inte jobbar in fettet ordentligt på blir inte långlivat...

edit: slangklämma funkar väl i teorin. Problemet med vanliga slangklämmor är att dom ofta släpper efter lite, vilket man gärna inte vill.
Senast redigerat av Lucif3r (13 februari 2021)



Sök