3665
Sök

KÖPRÅD! Familjebil. Diesel eller bensin?

13 Inlägg
11 februari 2021
Trådstartare
Hej. Som rubriken lyder så ska jag och frugan köpa en familjebil, för att få plats med barnvagn och dylikt.

Har bara ett par frågor, då jag aldrig ägt en så pass ny bil. (Tanken är att skaffa en bil med årsmodell 2015/2016)

Diesel/Bensin? För/Nackdelar med båda?

Automat/Manuell? Jag vill gärna ha automat men har fått höra att automatlådorna pajjar oftare.

Har kikat runt lite på Passat. Gillar 2016 modellen men då är vi åter där igen. Diesel och automat. Men så som jag känner det, så borde det inte spela någon roll sålänge grejerna har blivit servade enligt boken och tagits hand om? Har bara skruvat på gamla bilar så har inte suuuper koll på de nyare bilarna

Väl mött!

4 261 Inlägg
11 februari 2021
K1vi skrev:
Hej. Som rubriken lyder så ska jag och frugan köpa en familjebil, för att få plats med barnvagn och dylikt.

Har bara ett par frågor, då jag aldrig ägt en så pass ny bil. (Tanken är att skaffa en bil med årsmodell 2015/2016)

Diesel/Bensin? För/Nackdelar med båda?

Automat/Manuell? Jag vill gärna ha automat men har fått höra att automatlådorna pajjar oftare.

Har kikat runt lite på Passat. Gillar 2016 modellen men då är vi åter där igen. Diesel och automat. Men så som jag känner det, så borde det inte spela någon roll sålänge grejerna har blivit servade enligt boken och tagits hand om? Har bara skruvat på gamla bilar så har inte suuuper koll på de nyare bilarna

Väl mött!

Hej!

Hade ni nån budget? Kan starkt rekommendera Kia ceed /Kia optima kombi, beror på vilken storlek som passar er. Mycket pålitliga bilar med 7 års nybilsgaranti eller 15.000mil det som inträffar först. Finns inget annat märke som har en sån fet nybilsgaranti. Slipper ni huvudvärk och att slösa pengar på reparationer. Automat är absolut inget att vara orolig över, har själv pajat en automatlåda och den satt i en bmw, som ni endå ska unvdika. Passat samt vw överhuvudtaget skulle ja undvika starkt, skulle inte ens tipsa till min värsta fiende. Dålig överlag kvalite, rostar, googla DSG det är deras automatlådor som håller sjukt dåligt. Mitt tips är kolla upp kia, alternativt hyundai då det är egentligen ganska likadana bilar men kia är bättre och har längre garantier.

Ang diesel eller bensin, det är helt upp till er, kör ni mycket alltså längre sträckor än 30-40km utan att stänga av motorn då skulle ja välja kanske diesel men annars är moderna bensinare lika snåla endå.. kolla upp skatten också.

Önskar lycka till.
Senast redigerat av panda666 (11 februari 2021)

Sök