Köpte en gammal civic vti från 1992 som jag ägt tidigare och min syster och hennes kille ägde bilen innan han jag köpte den av. Lite sugtrimmad med portad topp,itr kammar och 2,5" avgassystem osv dom senaste åren men har även gått med snikturbo tidigare.
Den har gått ca 34k mil men är inte mycket vinterkörd så rätt fräsch och motorn är renoverad för ett par år sen med bättre begagnade kolvar o stakar,nya lager och ringar osv så borde tåla lite smisk.
Delar som inhandlats från runt om i världen: Maxpeedingrods GT3076 turbo. Oljeledningskit för turbon. Inline pro log grenrör. 38mm wastegate mr tuning. Felpro oljetrågspackning. XTD steg 4 koppling. Alu intercooler mr tuning. 265lph pump mr tuning. 875cc siemens deka spridare ombyggda för att passa honda. Hondata v3 i en p06 styrbox. MAC ventil. 4 bars mapsensor. TTR olje catch can. NGK bcpr7es-11 tändstift.
Började med att byta koppling till en XTD steg 4, passade på i samma veva att byta växellådsolja och måla lådan lite. Monterade även en ny justerbar short shifter.
Nästa projekt blev att montera turbo,grenrör,wastegate och oljeledningar. Svetsa fast en an10 hane på tråget för oljeretur och satte en sandwichplatta vid oljefiltret för matning med en stålomspunnen an4 slang. Var mycket gammalt silicon att rensa bort innan man kunde montera tråget med den nya dyra Felpro packningen. Satt även lite rester i oljesilen så fick skruva loss och göra rent den med.
Bytte ut an-kopplingarna mot bättre kvalitet då gängorna var kaos så tog några extra kopplingar+slang som medföljde min catch can istället.
Fick sätta turbon på "fel" håll än vad som är menat för detta grenröret då kompressorhuset inte fick plats annars så blir ett tight downpipebygge.
Dags för bygge av downpipe! Jag är inte bäst på att svetsa men det duger för mig och har gett mig fan på att bygga ett 3" avgassystem hela vägen själv. Delar: 2st 3" vband-satser från KL racing. 2st lambdamuttrar från KL racing. 1st 3" flexrör från KL racing. Några 3" rör och böjar från biltema och skrothögen.
I helgen har intercoolern ramlat på plats och tryckrör har konstruerats!
Enkla fästen som kapades till o svetsades på plats.
Biltema 2,5" rör som kapades i rätt längd sen svetsades, gjorde "stopp" på allihop så man inte skjuter loss dom under ladd.
Slutresultatet, kanske förbättras lite framöver med nya siliconslangar istället för återanvända audi-slangar och en dump kommer monteras på övre tryckröret.
I helgen blev det mesta färdigt för mappning med hjälp av goda vänner!
265lph pump installerad ihop med nya grova kablar och relä. MAC-ventil kopplad och klar för laddtrycksstyrning. AEM bb-lambda inkopplad och klar. Spridare bytta till 875cc siemens. 4 bar mapsensor installerad. Ventilkåpa med uttag för vevhusventilaton installerad med nya packningar och an10 slangar till catch can. Justerat camber bak. m.m.
Blev lite nya delar inför nästa mappning. 38mm wg i svart som är 1cm lägre så d blir lite mer utrymme mot huven. Nya vakuumslangar. 30mm dump från KL racing. 102mm insugsslang med ett k/n filter.
Bytte till B16A2 orginalkammar.
Kapade även upp lite mer för kylning i fronten.
Sen vart det mappning igen! Turbon spoolade tidigare så det hittades hästkrafter tidigare i kurvan men slutsiffran blev ungefär detsamma. Vi testade att höjja laddet men då hängde inte tändningen med så har beställt grejjer för helenovering av fördelaren.