I flera bilars verkstadshandböcker beskrivs hur man låser upp en motorhuv där reglagevajern brustit.
En beskrivning på tänkbar anordning är som följer:
Ett silverstål med 5 mm diameter och längd ungefär som från låset och en bit utanför lyktans yttersta vänstra del. (ta inte för kort)
I ena änden viker man cirka 10- 20 mm av silverstålet 90 grader eller drygt 90 grader.
Delen som ska haka i hävarmen.
I andra änden viker man cirka 100 mm av silverstålet 90 grader.
"Handtaget" för att kunna manövrera "kroken".
Man "lirkar" därefter in verktyget mellan huven och strålkastarglaset tills man når låset.
Inte lätt.
Man försöker haka tag i armen som vajern är infäst i.
Kan bli många försök innan man lyckas.
Behöver inte vara silverstål - det går lika bra med annan "grov ståltråd".
Uppsök en likadan bil och öppna huven så ser du hur det fungerar med hävarmen vajern sitter i.
Lycka till.