2792
Sök

Volvo V70 140hk 01 - går dåligt (video)

143 Inlägg
5 mars 2021
Trådstartare
#1
Tja!

Tog över den här bilen av en som tappat bort nycklarna till den. Visste redan då att bilen gick konstigt men fick inte något bra svar på vad han trodde va fel.
Nu har jag köpt o kodat en ny nyckel så felsökningen kan börja..

Här är en video på hur den beteér sig på tomgång, ( när jag gör tummen upp så trycker jag pedalen i botten annars rör jag den inte innan dess. )

https://youtu.be/FoE1jg2CG-4


Har inte skruvat så mycket i Volvo så behöver lite hjälp. Bilen "gick" att köra från Volvo dock dog bilen runt 10gånger på 4 km drygt.
Testade dra ur luftmassemätaren på hemresan och den gick några hundra meter längre tills den började tappa kraft och dö igen. Så kopplade in den igen och tog mig hem tillslut.

Bilen vill inte starta direkt när den dött men väntar man några sekunder (typ 10) så går den igång igen en stund.

*Bilen går upp i bra temp

*Bilen har stått ett år men hade samma symtom innan vad jag förstått och hört.

*Tankmätaren verkar ur funktion men har tankat i 10l

*Man hör pumpen när man vrider på nyckel

*Kamrem och vattenpump bytt vid 35 på verkstad, för två tusen mil sedan.

*Batteriet är fulladdat

*Säkringar hela

*Läst ut felkod som säger förvärmning främre lambdasond


Vad tror ni? Kan lambdasonden spöka såhär mycket? Eller kan det vara gaspjäll?

1 695 Inlägg
6 mars 2021
#2
Hmm, gissar på att du kommer behöva byta båda. Börja med L-sonden, fast ja tror ditt spjällhus e´rökt. Men Lycka till..
mvh/husse

2 327 Inlägg
6 mars 2021
#3
Gasspjäll är ju supervanligt fel på dem där


3 194 Inlägg
6 mars 2021
#4
Jäklar vad den knackar! Det låter inte bra alls.

Det är inte så "enkelt" att något multiremdrivet är kass och går tungt.
Då blir det motorstopp utan felkoder.
Som vanligt motorstopp.

Förvärmningen i lamdasonden får inte bilen att gå dåligt. Bara längre tid innan den visar korrekt, vilket bara påverkar utsläppen.

Har bilen varit strömlös nyligen, eller stått med dåligt batteri som laddats inkopplat i bilen?
Spänningsfall kan ge märkliga störningar som sitter i tills det startat om. Dvs spänningslös igen.

Visst är gasspjäll vanligt fel, men så dåligt så skulle den ge varningar.

Inget råttbo i luftfiltret?
Vatten i tändstiftbrunnarna?
(Speciellt motortvättare)

* Voff voff *
10 583 Inlägg
7 mars 2021
#5
Mossan1 skrev:
Jäklar vad den knackar! Det låter inte bra alls.

Det är inte så "enkelt" att något multiremdrivet är kass och går tungt.
Då blir det motorstopp utan felkoder.
Som vanligt motorstopp.

Förvärmningen i lamdasonden får inte bilen att gå dåligt. Bara längre tid innan den visar korrekt, vilket bara påverkar utsläppen.

Har bilen varit strömlös nyligen, eller stått med dåligt batteri som laddats inkopplat i bilen?
Spänningsfall kan ge märkliga störningar som sitter i tills det startat om. Dvs spänningslös igen.

Visst är gasspjäll vanligt fel, men så dåligt så skulle den ge varningar.

Inget råttbo i luftfiltret?
Vatten i tändstiftbrunnarna?
(Speciellt motortvättare)

Instämmer här. Det var nå´t hemskt så illa den låter (det man nu hör utöver filmarens andning).

Hade det varit tex gasspjäll borde den ha satt felkoder (som tänder meddelande i displayen) när den går så pass illa.

En film under huven och försöka lokalisera vad ljudet kommer ifrån (är det från själva motorn är det nog tämligen godnatt).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

143 Inlägg
7 mars 2021
Trådstartare
#6
När jag körde den från Volvo och den gick upp i temp så lät den helt ok! Men ska kika lite närmare om det är någon specifik del som låter. Multiremmen är bytt såg jag sist iallafall.

143 Inlägg
7 mars 2021
Trådstartare
#7
Brådhis skrev:
Mossan1 skrev:
Jäklar vad den knackar! Det låter inte bra alls.

Det är inte så "enkelt" att något multiremdrivet är kass och går tungt.
Då blir det motorstopp utan felkoder.
Som vanligt motorstopp.

Förvärmningen i lamdasonden får inte bilen att gå dåligt. Bara längre tid innan den visar korrekt, vilket bara påverkar utsläppen.

Har bilen varit strömlös nyligen, eller stått med dåligt batteri som laddats inkopplat i bilen?
Spänningsfall kan ge märkliga störningar som sitter i tills det startat om. Dvs spänningslös igen.

Visst är gasspjäll vanligt fel, men så dåligt så skulle den ge varningar.

Inget råttbo i luftfiltret?
Vatten i tändstiftbrunnarna?
(Speciellt motortvättare)

Instämmer här. Det var nå´t hemskt så illa den låter (det man nu hör utöver filmarens andning).

Hade det varit tex gasspjäll borde den ha satt felkoder (som tänder meddelande i displayen) när den går så pass illa.

En film under huven och försöka lokalisera vad ljudet kommer ifrån (är det från själva motorn är det nog tämligen godnatt).

Jag tror inte felmeddelande displayen ens fungerar... försökt knappa på den men nada.
Börjar undra om den behöver någon uppdatering i någon styrbox vid nästa service? Läst något om en sådan med tre säkringar i bakluckan?

* Voff voff *
10 583 Inlägg
7 mars 2021
#8
Ytrewq skrev:
Brådhis skrev:
Mossan1 skrev:
Jäklar vad den knackar! Det låter inte bra alls.

Det är inte så "enkelt" att något multiremdrivet är kass och går tungt.
Då blir det motorstopp utan felkoder.
Som vanligt motorstopp.

Förvärmningen i lamdasonden får inte bilen att gå dåligt. Bara längre tid innan den visar korrekt, vilket bara påverkar utsläppen.

Har bilen varit strömlös nyligen, eller stått med dåligt batteri som laddats inkopplat i bilen?
Spänningsfall kan ge märkliga störningar som sitter i tills det startat om. Dvs spänningslös igen.

Visst är gasspjäll vanligt fel, men så dåligt så skulle den ge varningar.

Inget råttbo i luftfiltret?
Vatten i tändstiftbrunnarna?
(Speciellt motortvättare)

Instämmer här. Det var nå´t hemskt så illa den låter (det man nu hör utöver filmarens andning).

Hade det varit tex gasspjäll borde den ha satt felkoder (som tänder meddelande i displayen) när den går så pass illa.

En film under huven och försöka lokalisera vad ljudet kommer ifrån (är det från själva motorn är det nog tämligen godnatt).

Jag tror inte felmeddelande displayen ens fungerar... försökt knappa på den men nada.
Börjar undra om den behöver någon uppdatering i någon styrbox vid nästa service? Läst något om en sådan med tre säkringar i bakluckan?

Det är nog ingen uppdatering i världen som får tyst på dom knackningarna...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

143 Inlägg
7 mars 2021
Trådstartare
#9
Brådhis skrev:
Ytrewq skrev:
Brådhis skrev:

Instämmer här. Det var nå´t hemskt så illa den låter (det man nu hör utöver filmarens andning).

Hade det varit tex gasspjäll borde den ha satt felkoder (som tänder meddelande i displayen) när den går så pass illa.

En film under huven och försöka lokalisera vad ljudet kommer ifrån (är det från själva motorn är det nog tämligen godnatt).

Jag tror inte felmeddelande displayen ens fungerar... försökt knappa på den men nada.
Börjar undra om den behöver någon uppdatering i någon styrbox vid nästa service? Läst något om en sådan med tre säkringar i bakluckan?

Det är nog ingen uppdatering i världen som får tyst på dom knackningarna...

Okej. Har iallafall beställt lite filter och olja så börjar där. Håller er uppdaterad om hur allt går 😎

Forummoderator
17 996 Inlägg
7 mars 2021
#10
Starta bilen. Spraya rikliga mängder startgas in i insuget. stabiliserar sig tomgången då så kan man misstänka bränslefilter.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

143 Inlägg
26 mars 2021
Trådstartare
#11
Update..
Har bytt lambdasond, så den felkoden kommer inte fram igen men bilen går lika illa.

Har även bytt relä till bränslepump utan framgång. Samt Kamaxelgivare och Spjällhus (fick fram felkod på gasspjäll när jag provade ett annat med samma nummer ) bilen gick lika dåligt om inte sämre med det gasspjället. Obs använde ny packning.👍

Bytte även mätarhus men bilen verkar ha accepterat det efter radering av felkoderna som dök upp vid skiftet. ( Förra ägaren hade kopplat om på baksidan på gamla mätarhuset så alla felmeddelanden och lampor som skulle ha lust inte gjorde det.) Enda som inte funkar är tankmätaren men det gjorde den inte innan heller!

Justja! Ha skifta och byta en tändspole då felkod på misständningar dök upp efter lambda bytet.

Börjar fundera på om motorns gång har något att göra med det som står i info fönstret bromsfel service omgående typ? Kan den gå in i nå limp mode pga det?

Bilen kan gå riktigt bra på tomgång ibland. Så det kanske kan vara kabelbrott med.. ?
Tacksam för tips!

* Voff voff *
10 583 Inlägg
27 mars 2021
#12
Ytrewq skrev:
... Spjällhus (fick fram felkod på gasspjäll när jag provade ett annat med samma nummer ) bilen gick lika dåligt om inte sämre med det gasspjället. Obs använde ny packning.👍

Spjällhuset måste väl alltid programmeras till bilen. Även om det har samma nummer.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 194 Inlägg
27 mars 2021
#13
Brådhis skrev:
Spjällhuset måste väl alltid programmeras till bilen. Även om det har samma nummer.

Kalibreras.
Ja och nej.
Ja, för att fungera optimalt. Rekomenderas!
Nej, för att den går relativt skapligt ändå. = Inte orsaken denna gång.

Viktig info:
Knackar den än?
Om ja, Ett kompprov kanske?

Eller är det VVT drevet som knackar?
Det händer.

Avgasläck direkt efter cyl kan låta knackande också. Dom grenrörskruvarna lossar ibland på Volvo 5or.

Har någon bytt kamrem och endast litat på markeringarna?
=sannolikt fel, i så fall.
Senast redigerat av Mossan1 (27 mars 2021)

* Voff voff *
10 583 Inlägg
27 mars 2021
#14
Mossan1 skrev:
Brådhis skrev:
Spjällhuset måste väl alltid programmeras till bilen. Även om det har samma nummer.

Kalibreras.
Ja och nej.
Ja, för att fungera optimalt. Rekomenderas!
Nej, för att den går relativt skapligt ändå. = Inte orsaken denna gång.

Han skriver ju att den "gick lika dåligt om inte sämre" samt att han fick felkod när han provade ett annat spjäll...

Ytrewq skrev:
...och Spjällhus (fick fram felkod på gasspjäll när jag provade ett annat med samma nummer ) bilen gick lika dåligt om inte sämre med det gasspjället.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

143 Inlägg
1 april 2021
Trådstartare
#15
Mossan1 skrev:
Brådhis skrev:
Spjällhuset måste väl alltid programmeras till bilen. Även om det har samma nummer.

Kalibreras.
Ja och nej.
Ja, för att fungera optimalt. Rekomenderas!
Nej, för att den går relativt skapligt ändå. = Inte orsaken denna gång.

Viktig info:
Knackar den än?
Om ja, Ett kompprov kanske?

Eller är det VVT drevet som knackar?
Det händer.

Avgasläck direkt efter cyl kan låta knackande också. Dom grenrörskruvarna lossar ibland på Volvo 5or.

Har någon bytt kamrem och endast litat på markeringarna?
=sannolikt fel, i så fall.

Tack för svar!
Bilen knackar bara sådär när den är kall!
Ska göra kompprov imorgon, återkommer med svar!

Vad är vvt? smile

Ska kika om det är nå läckage vid grenröret, bilen ha rullat 2-3k mil sen bytet av kamrem så tror inte det är den..

143 Inlägg
1 april 2021
Trådstartare
#16
Brådhis skrev:
Ytrewq skrev:
... Spjällhus (fick fram felkod på gasspjäll när jag provade ett annat med samma nummer ) bilen gick lika dåligt om inte sämre med det gasspjället. Obs använde ny packning.👍

Spjällhuset måste väl alltid programmeras till bilen. Även om det har samma nummer.

Ja för att funka optimalt, men vissa funkar direkt utan programmering om det är samma mjukvara, dock inte optimalt men nära på. Den jag hade va från en likadan motor med samma nummer dock 170hk istället för 140 som min

3 194 Inlägg
2 april 2021
#17
Ytrewq skrev:
Mossan1 skrev:
Brådhis skrev:
Spjällhuset måste väl alltid programmeras till bilen. Även om det har samma nummer.

Kalibreras.
Ja och nej.
Ja, för att fungera optimalt. Rekomenderas!
Nej, för att den går relativt skapligt ändå. = Inte orsaken denna gång.

Viktig info:
Knackar den än?
Om ja, Ett kompprov kanske?

Eller är det VVT drevet som knackar?
Det händer.

Avgasläck direkt efter cyl kan låta knackande också. Dom grenrörskruvarna lossar ibland på Volvo 5or.

Har någon bytt kamrem och endast litat på markeringarna?
=sannolikt fel, i så fall.

Tack för svar!
Bilen knackar bara sådär när den är kall!
Ska göra kompprov imorgon, återkommer med svar!

Vad är vvt? smile

Ska kika om det är nå läckage vid grenröret, bilen ha rullat 2-3k mil sen bytet av kamrem så tror inte det är den..

VVT är Variable Valve Timing
Dvs det sitter en hydrualiskt påverkad justering på ena eller båda kamaxlarna som kan ställa så ventilerna öppnar tidigare.  En V70N bensinare utan turbo har ett sådant drev på insugskammen. Blir dom slitna kan dom antingen läcka olja, eller få ett knackande missljud.
Det är inga hydrualiska ventillyftare på Volvo bensin 5'or i V70N.

143 Inlägg
2 april 2021
Trådstartare
#18
Mossan1 skrev:
Ytrewq skrev:
Mossan1 skrev:

Kalibreras.
Ja och nej.
Ja, för att fungera optimalt. Rekomenderas!
Nej, för att den går relativt skapligt ändå. = Inte orsaken denna gång.

Viktig info:
Knackar den än?
Om ja, Ett kompprov kanske?

Eller är det VVT drevet som knackar?
Det händer.

Avgasläck direkt efter cyl kan låta knackande också. Dom grenrörskruvarna lossar ibland på Volvo 5or.

Har någon bytt kamrem och endast litat på markeringarna?
=sannolikt fel, i så fall.

Tack för svar!
Bilen knackar bara sådär när den är kall!
Ska göra kompprov imorgon, återkommer med svar!

Vad är vvt? smile

Ska kika om det är nå läckage vid grenröret, bilen ha rullat 2-3k mil sen bytet av kamrem så tror inte det är den..

VVT är Variable Valve Timing
Dvs det sitter en hydrualiskt påverkad justering på ena eller båda kamaxlarna som kan ställa så ventilerna öppnar tidigare.  En V70N bensinare utan turbo har ett sådant drev på insugskammen. Blir dom slitna kan dom antingen läcka olja, eller få ett knackande missljud.
Det är inga hydrualiska ventillyftare på Volvo bensin 5'or i V70N.

Okej! Är det saken som sitter under locken på ventilkåpan? Brevid kamremmen, eller är det tomgångsmotorn?

* Voff voff *
10 583 Inlägg
2 april 2021
#19
Ytrewq skrev:
Mossan1 skrev:
Ytrewq skrev:

Tack för svar!
Bilen knackar bara sådär när den är kall!
Ska göra kompprov imorgon, återkommer med svar!

Vad är vvt? smile

Ska kika om det är nå läckage vid grenröret, bilen ha rullat 2-3k mil sen bytet av kamrem så tror inte det är den..

VVT är Variable Valve Timing
Dvs det sitter en hydrualiskt påverkad justering på ena eller båda kamaxlarna som kan ställa så ventilerna öppnar tidigare.  En V70N bensinare utan turbo har ett sådant drev på insugskammen. Blir dom slitna kan dom antingen läcka olja, eller få ett knackande missljud.
Det är inga hydrualiska ventillyftare på Volvo bensin 5'or i V70N.

Okej! Är det saken som sitter under locken på ventilkåpan? Brevid kamremmen, eller är det tomgångsmotorn?

Dessa bilar har ingen tomgångsmotor. Tomgången sköts av gasspjället. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

143 Inlägg
2 april 2021
Trådstartare
#20
Brådhis skrev:
Ytrewq skrev:
Mossan1 skrev:

VVT är Variable Valve Timing
Dvs det sitter en hydrualiskt påverkad justering på ena eller båda kamaxlarna som kan ställa så ventilerna öppnar tidigare.  En V70N bensinare utan turbo har ett sådant drev på insugskammen. Blir dom slitna kan dom antingen läcka olja, eller få ett knackande missljud.
Det är inga hydrualiska ventillyftare på Volvo bensin 5'or i V70N.

Okej! Är det saken som sitter under locken på ventilkåpan? Brevid kamremmen, eller är det tomgångsmotorn?

Dessa bilar har ingen tomgångsmotor. Tomgången sköts av gasspjället. smile

Okej! Så det är vvt som sitter där?


Sök