3171
Sök

Motoroptimering

22 Inlägg
9 mars 2021
Trådstartare
#1
Jag har precis införskaffat en Audi A5 från 2010. Jag tänkte tänkte chippa den för att få mer hästar och mer vrid.

Jag har varit i kontakt med dessa firmor och de ger följande ökning
KCR +54hp +55Nm
Tuning chip +49hp +50Nm
Dieselkraft  +39hp +60Nm
Autostable +44hp +70Nm
TMC  35hp 58Nm

Någon som har några erfarenheter av dessa firmor? Några som är att föredra?

Audi A5 TSFI Quattro, 2010.

22 Inlägg
10 mars 2021
#2
Vad är det för motor? 2 liters turbosnurra? Bensin?

Många kör på bsr då de är rätt beprövade idag, vad säger dem?

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
10 mars 2021
#3
vemvetmest skrev:
Vad är det för motor? 2 liters turbosnurra? Bensin?

Många kör på bsr då de är rätt beprövade idag, vad säger dem?

Förmodligen en diesel då han listar både KCR och dieselkraft


1 146 Inlägg
10 mars 2021
#4
Kör på Darkside developments om du ska trimma diesel, inget annat

22 Inlägg
10 mars 2021
Trådstartare
#5
Det är en bensinare. 2.0 TFSI quattro. 211hk och 350Nm original.

/Emelie
Senast redigerat av Ejmelie89 (10 mars 2021)

Audi A5 TSFI Quattro, 2010.

1 146 Inlägg
10 mars 2021
#6
Ejmelie89 skrev:
Det är en bensinare. 2.0 TFSI quattro. 211hk och 350Nm original.

/Emelie

Har motorn fått sin kedja bytt ?  samt kolvringarna?

Annars skippa köpa trim och kör bilen som den är. För den motorn kan rasa när som om dessa inte är bytta, så spara de pengarna.

22 Inlägg
10 mars 2021
Trådstartare
#7
amazinjoey skrev:
Ejmelie89 skrev:
Det är en bensinare. 2.0 TFSI quattro. 211hk och 350Nm original.

/Emelie

Har motorn fått sin kedja bytt ?  samt kolvringarna?

Annars skippa köpa trim och kör bilen som den är. För den motorn kan rasa när som om dessa inte är bytta, så spara de pengarna.

Nej ingen bytt kedja eller kolvringar. Jaså är det så? Det är ingen av de jag kontaktat som har informerat om 😬.

Audi A5 TSFI Quattro, 2010.

22 Inlägg
10 mars 2021
#8
Alla har sina åsikter om chippning. Vissa motorer tar det bättre men det blir alltid mer stress för motorn vilket höjer chanserna för att något ska gå sönder.

Jag tycker du ska ringa Jimmy på stertman och fråga. De är alltid ärliga och säger va de tycker passar för just din bil. Är de tveksamma hade jag stått över.

7 441 Inlägg
10 mars 2021
#9
Att chippa en så gammal Audi är ett vågspel.
Som andra skrivit, lägg pengarna på kamkedja och kolvringar till att börja med.
Dessutom, försäkringen gäller inte om du trimmar.

3 120 Inlägg
10 mars 2021
#10
Satsa på riktig mappning och inga boxar som förvränger styrsystemets signaler, undvik därför KCR.
Senast redigerat av viccoA (10 mars 2021)


22 Inlägg
10 mars 2021
Trådstartare
#11
viccoA skrev:
Satsa på riktig mappning och inga boxar som förvränger styrsystemets signaler, undvik därför KCR.

Ok, och vilka företag utför riktig mappning och vad innebär det?

Audi A5 TSFI Quattro, 2010.

1 146 Inlägg
10 mars 2021
#12
Ejmelie89 skrev:
amazinjoey skrev:
Ejmelie89 skrev:
Det är en bensinare. 2.0 TFSI quattro. 211hk och 350Nm original.

/Emelie

Har motorn fått sin kedja bytt ?  samt kolvringarna?

Annars skippa köpa trim och kör bilen som den är. För den motorn kan rasa när som om dessa inte är bytta, så spara de pengarna.

Nej ingen bytt kedja eller kolvringar. Jaså är det så? Det är ingen av de jag kontaktat som har informerat om 😬.

https://www.eeuroparts.com/blog/vwaudi- … now-guide/

https://www.minhsautocare.com/blog/audi … e-2-0-tfsi

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
10 mars 2021
#13
Ejmelie89 skrev:
viccoA skrev:
Satsa på riktig mappning och inga boxar som förvränger styrsystemets signaler, undvik därför KCR.

Ok, och vilka företag utför riktig mappning och vad innebär det?

jag skulle lyssna lite med Leo på Better Motion.
En (för dig) lokal firma med en väldigt duktig kille som kan sina bilar.
Hälsa från Gurra.

Du ska inte lyssna på alla belackare heller.
Visst, motorn KAN rasa. Men det är inte samma som att den KOMMER rasa.

Det gäller för övrigt för alla motorer och alla bilar, stressar du dem tillräckligt mycket så kan det gå åt skogen.

För att svara på din fråga gällande mappning:

En "box" lurar bilen genom att förvränga signalerna från motorstyrdonet till exempelvis spridare och laddtrycksreglering.
Vad detta innebär är dels att du inte får full effekt ur motorn då den ska passa massor av likadana motorer, inte specifikt endast din.
Dessutom tror ju bilens dator att allt är som vanligt, så säkerhetssystem som ska förhindra motorskador kan bli satta ur spel, just för att bilen inte "ser" vad som verkligen händer.

En mappning ändrar dessa värden inte baserat på vilken motorfamilj din motor tillhör, utan specifikt för just DIN bil, vilket innebär att de variationer som kan förekomma från motor till motor, inte blir något problem med din bil. Det blir en helt skräddarsydd fil som programmeras in i din bil baserat på just din motors egenskaper.
Senast redigerat av Cuefa (10 mars 2021)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

1 146 Inlägg
10 mars 2021
#14
Cuefa skrev:
Ejmelie89 skrev:
viccoA skrev:
Satsa på riktig mappning och inga boxar som förvränger styrsystemets signaler, undvik därför KCR.

Ok, och vilka företag utför riktig mappning och vad innebär det?

jag skulle lyssna lite med Leo på Better Motion.
En (för dig) lokal firma med en väldigt duktig kille som kan sina bilar.
Hälsa från Gurra.

Du ska inte lyssna på alla belackare heller.
Visst, motorn KAN rasa. Men det är inte samma som att den KOMMER rasa.

Det gäller för övrigt för alla motorer och alla bilar, stressar du dem tillräckligt mycket så kan det gå åt skogen.

För att svara på din fråga gällande mappning:

En "box" lurar bilen genom att förvränga signalerna från motorstyrdonet till exempelvis spridare och laddtrycksreglering.
Vad detta innebär är dels att du inte får full effekt ur motorn då den ska passa massor av likadana motorer, inte specifikt endast din.
Dessutom tror ju bilens dator att allt är som vanligt, så säkerhetssystem som ska förhindra motorskador kan bli satta ur spel, just för att bilen inte "ser" vad som verkligen händer.

En mappning ändrar dessa värden inte baserat på vilken motorfamilj din motor tillhör, utan specifikt för just DIN bil, vilket innebär att de variationer som kan förekomma från motor till motor, inte blir något problem med din bil. Det blir en helt skräddarsydd fil som programmeras in i din bil baserat på just din motors egenskaper.

Påtala om box, är bränner de ut box tuning rätt grovt:

https://www.youtube.com/watch?v=I_sIRoPgFFI

22 Inlägg
10 mars 2021
Trådstartare
#15
amazinjoey skrev:
Ejmelie89 skrev:
Det är en bensinare. 2.0 TFSI quattro. 211hk och 350Nm original.

/Emelie

Har motorn fått sin kedja bytt ?  samt kolvringarna?

Annars skippa köpa trim och kör bilen som den är. För den motorn kan rasa när som om dessa inte är bytta, så spara de pengarna.

Jag tänker att A5:an med samma årsmodell har ju 3.0 TSFI med 272Hk original. Så länge inte den har en kraftigare kamkedja borde den utsättas för samma ansträngning som en modifierad 2.0 TSFI som får 260Hk efter optimeringen.

Audi A5 TSFI Quattro, 2010.

4 261 Inlägg
10 mars 2021
#16
torsen skrev:
Att chippa en så gammal Audi är ett vågspel.
Som andra skrivit, lägg pengarna på kamkedja och kolvringar till att börja med.
Dessutom, försäkringen gäller inte om du trimmar.

Kostar massssssvis med pengar att byta kedjan och kolvringar om man inte gör allt sj eller ber nån kompis göra det billigt för lämnar man på verkstad blir man helt pank, vill inte ens gissa vad det skulle kosta på verkstad kanske runt 30k med kedjan, det är iaf vad det brukar kosta på bmws när man byter kedja. Skulle också tipsa om att inte trimma alls och satsa istället på en bra service, får tillbaka massa hästar säkert med en bra service.

22 Inlägg
10 mars 2021
Trådstartare
#17
Trots att bilen gått 16.000 mil är bilen fullservad så det är inga problem :-).

Audi A5 TSFI Quattro, 2010.

1 146 Inlägg
11 mars 2021
#18
Ejmelie89 skrev:
amazinjoey skrev:
Ejmelie89 skrev:
Det är en bensinare. 2.0 TFSI quattro. 211hk och 350Nm original.

/Emelie

Har motorn fått sin kedja bytt ?  samt kolvringarna?

Annars skippa köpa trim och kör bilen som den är. För den motorn kan rasa när som om dessa inte är bytta, så spara de pengarna.

Jag tänker att A5:an med samma årsmodell har ju 3.0 TSFI med 272Hk original. Så länge inte den har en kraftigare kamkedja borde den utsättas för samma ansträngning som en modifierad 2.0 TSFI som får 260Hk efter optimeringen.

Det är ju helt olika motorer , helt annan design. 3.0 är v6a med supercharger och 2.0TFSI är 4 cyldrig rakfyra. Inga gemensamma delar mellan dessa.


Sök