2766
Sök

Vevhusvent och toppackning samband?

25 Inlägg
10 mars 2021
Trådstartare
#1
Jag undrar om sannolikhet beträffande.
Enligt följande.
Jag har bytt till en  ny oljefälla/vevhusvent.

Då uppstod helt plötsligt ett övertryck i vevhus som jag inte haft tidigare.
Kan det vara så att jag kört omkring tidigare med trasigt vevhusvent .

Nu när jag bytt till en ny oljefälla.
Kan toppackningen har gått?

Jag har märkt att min renault traffic tagit mera kylarvatten än tidigare.

Jag satte fast en slang klämma när jag såg att en övre slang till vevhuset trycktes ifrån.
Kan det bidraget till att toppackingen gick precis.
Jag har haft ett litet övertryck tidigare.

Skapar en blåst toppackning en markant ökning av övertryck i vevhuset.
Det ryker olja från avgasröret. Har ej gjort så tidigare. Stor rökutveckling tyvärr.

Tack för svar, över min undran!

2 397 Inlägg
10 mars 2021
#2
Och vad gäller det för bil och motor? Vevhusventen kan se ut precis hur som helst, så utan den infon är det omöjligt att svara korrekt.


25 Inlägg
10 mars 2021
Trådstartare
#3
renault traffic 1,9 - 2004.
artikelnr : 8200707066 olje avskiljare.

jag såg att denna slang trycktes ifrån vevhuset av övertryck så jag satt fast en slangklämma.
betäckning på slang. CIKAUTXO A03

diesel top breather hose pipe CIKAUTXO A03.

tror jag skapade  ytterligare problem detta handhavande.

övertryck vevhus vet jag sedan tidigare jag haft.
och vad som är grundorsak till det kan vara olika grejer vet jag.
kan jag haft en deffekt toppackning som skapat ett övertryck vevhus?
Senast redigerat av dumle651 (10 mars 2021)

1 777 Inlägg
10 mars 2021
#4
Om den har turbo kan det vsra den. En turbo kyls och smörjs.

25 Inlägg
10 mars 2021
Trådstartare
#5
turbon är bytt och är bara inkörd. gått 5 000 mil bara.

25 Inlägg
10 mars 2021
Trådstartare
#6
bassiehof
du kan ha rätt!
jag gogglad fram att axial tätningen i turbon och ifall den trycks sönder så går oljan rätt ut i avgasröret.  som är en  av fordonets svagaste punkter i oljesystemet.

jag har haft problem med oljeläckage tidigare i den delen med turbon.
bytt o-ring där vid utloppsröret - turbon. Har alltid sett svettigt ut med olja på den delen av motorn.

Till och med läste jag på nätet, att en turbo i vissa fall kan orsaka ett övertryck i vevhuset.
förförra ägaren har bytt turbo själv förstår jag, när jag titta på fakturan på turbon som följde med.

förförra ägaren kanske inte gjort rätt vid montage av turbon och byte av oljeledningar, rengörning mm.
Senast redigerat av dumle651 (10 mars 2021)


Sök