3448
Sök

Motorbyte från b230f till b230fk (frågor längs vägen)

Vill ha lite svar så man är förberedd

10 649 Visningar
Uppdaterades senast 1 april 2021
207 Inlägg
10 mars 2021
Trådstartare
#1
Hej! Är i full gång med motorbyte på min volvo 745 88B till en turbo men har några frågor smile
740in är manuell orginal och är reggad manuell men bilen jag tar motorn ifrån är reggad med automatlåda, frågan är om ja måste först regga 740in med auto å sen byta å regga om till manuel alltså ta det stegvis. Först byta motor å sen regga med den sen byta växdlåda å regga med den.
Eller går de bra att regga med manuell låda direkt även att motorn inte är de från början?
Fråga om jag formulerar mig konstigt mvh
Senast redigerat av Volvo760GLETurbo (13 mars 2021)


5 700 Inlägg
10 mars 2021
#2
Du behöver endast regga motorbyte, vilken låda som sitter bakom spelar ingen roll.


207 Inlägg
10 mars 2021
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Du behöver endast regga motorbyte, vilken låda som sitter bakom spelar ingen roll.

Gött, när de skrivs ”ta som ett paket” så blir man osäker. Tack för snabbt svar big_smile


207 Inlägg
10 mars 2021
Trådstartare
#4
Vad är de jag bör tänka på inför besiktning? Vill dom veta var motorn kommer ifrån osv?


5 700 Inlägg
10 mars 2021
#5
Ge dom motorkoden och motorns hästkrafter och vrid så räcker det med information om motorn.
Det viktiga är att motorn är helt omodifierad, dvs original turbo, spridare och katalysator.
Även original motorstyrning (går dock smyga igenom med eftermarknadssprut om det ser original ut i motorrummet).

Dom enda ändringar som får göras är det som krävs för att motorn ska passa i bilen.

Krävs även att motorn du byter till har katalysator original (om det är en bensinmotor).
Allra helst ta motorn komplett med avgassystem om det är från en 740/940 du tar motorn ifrån.


207 Inlägg
10 mars 2021
Trådstartare
#6
simlar skrev:
Ge dom motorkoden och motorns hästkrafter och vrid så räcker det med information om motorn.
Det viktiga är att motorn är helt omodifierad, dvs original turbo, spridare och katalysator.
Även original motorstyrning (går dock smyga igenom med eftermarknadssprut om det ser original ut i motorrummet).

Dom enda ändringar som får göras är det som krävs för att motorn ska passa i bilen.

Krävs även att motorn du byter till har katalysator original (om det är en bensinmotor).
Allra helst ta motorn komplett med avgassystem om det är från en 740/940 du tar motorn ifrån.

Ja inga ändringar är väll gjorda förutom att det går justera laddtrycket manuellt men går väll plocka bort, ja ja hade tänkt ta hela orginal systemet och allt jox, eftersom den var aut i den tidigare bilen så undrar ja om boxarna är anolunda nu när ja kommer köra manuell? Har för mig slutsiffrorna på boxen vid passagerarsidan var 965 om de hjälper nått


207 Inlägg
10 mars 2021
Trådstartare
#7
simlar skrev:
Ge dom motorkoden och motorns hästkrafter och vrid så räcker det med information om motorn.
Det viktiga är att motorn är helt omodifierad, dvs original turbo, spridare och katalysator.
Även original motorstyrning (går dock smyga igenom med eftermarknadssprut om det ser original ut i motorrummet).

Dom enda ändringar som får göras är det som krävs för att motorn ska passa i bilen.

Krävs även att motorn du byter till har katalysator original (om det är en bensinmotor).
Allra helst ta motorn komplett med avgassystem om det är från en 740/940 du tar motorn ifrån.

Är motorkod vad motorn heter alltså b230fk eller vad menas? smile


5 700 Inlägg
10 mars 2021
#8
Ja pysventil eller dylikt måste tas bort.

Om det skiljer i boxarna mellan aut och manuell vet jag ej, tvivlar dock på det.

Edit:
Japp motorkoden är B230FK om det är en b230 lättrycksturbo.
Senast redigerat av simlar (10 mars 2021)


207 Inlägg
10 mars 2021
Trådstartare
#9
simlar skrev:
Ja pysventil eller dylikt måste tas bort.

Om det skiljer i boxarna mellan aut och manuell vet jag ej, tvivlar dock på det.

Edit:
Japp motorkoden är B230FK om det är en b230 lättrycksturbo.

Okej då får det fixas när motorn väl är på plats, tack kommer förmodligen fler frågor senare in. smile Är de någon som vill se  bilen å följa när ja fixar den så skriv så ksk de blir av smile


207 Inlägg
11 mars 2021
Trådstartare
#10
Hej har en fråga angående bytet av motor.
Om det suttit en f i tidigare och ja nu ska ner med fk angående spridarmotstånd, måste ja plocka med dedär spridarmotståndet (klossen) eller går de utan? Ska använda orginal spridarna för övrigt mvh


5 700 Inlägg
11 mars 2021
#11
Spridarmotståndet krävs för annars bränner du bränsleboxen.
Ej heller tillåtet byta till andra spridare pga motorn räknas då som ändrad (om besiktaren har koll)


207 Inlägg
11 mars 2021
Trådstartare
#12
simlar skrev:
Spridarmotståndet krävs för annars bränner du bränsleboxen.
Ej heller tillåtet byta till andra spridare pga motorn räknas då som ändrad (om besiktaren har koll)

Måste ja skarva in den på härvan då eller finns de nån kontakt nånstans?


5 700 Inlägg
11 mars 2021
#13
Volvo760GLETurbo skrev:
simlar skrev:
Spridarmotståndet krävs för annars bränner du bränsleboxen.
Ej heller tillåtet byta till andra spridare pga motorn räknas då som ändrad (om besiktaren har koll)

Måste ja skarva in den på härvan då eller finns de nån kontakt nånstans?

Tror den måste skarvas in men vet ej då jag inte hållt på med trimning/modifiering av LH2.4.

Men frågan är ju om du inte bara kan flytta över hela motorrummets kabelhärva istället då du hade en hel bil att flytta delar från?


207 Inlägg
11 mars 2021
Trådstartare
#14
simlar skrev:
Volvo760GLETurbo skrev:
simlar skrev:
Spridarmotståndet krävs för annars bränner du bränsleboxen.
Ej heller tillåtet byta till andra spridare pga motorn räknas då som ändrad (om besiktaren har koll)

Måste ja skarva in den på härvan då eller finns de nån kontakt nånstans?

Tror den måste skarvas in men vet ej då jag inte hållt på med trimning/modifiering av LH2.4.

Men frågan är ju om du inte bara kan flytta över hela motorrummets kabelhärva istället då du hade en hel bil att flytta delar från?

Jo så är de, får kolla på de imorgon men tror inte dom stora kontakterna är samma hmm dom från 940 är rundade å dom på 740 är fyrkantiga de ksk går skarva på nått sätt


207 Inlägg
13 mars 2021
Trådstartare
#15
Tjena! Är i full gång med bytet å motorn sitter i å ja dka börja greja med boxarna och de smile
En dundering jag har är att dom som sitter orginal på turbon är ju dom gröna som behöver spridarmotståndet men kan man plocka över dom gula från sug f:en å använda för å slippa motståndet?


5 700 Inlägg
13 mars 2021
#16
Som jag redan skrivit, byter du spridare så räknas motorn som modifierad.
Sen om besmannen ser genom fingrarna och släpper igenom ändå vet man ju inte.


207 Inlägg
13 mars 2021
Trådstartare
#17
simlar skrev:
Som jag redan skrivit, byter du spridare så räknas motorn som modifierad.
Sen om besmannen ser genom fingrarna och släpper igenom ändå vet man ju inte.

Jo ja tänker göra ett försök smile


207 Inlägg
14 mars 2021
Trådstartare
#18
Dethär har väll egentligen inget med motorbytet att göra men vill inte göra tusen trådar å har inte hittat nån vetig heller så ställer frågan här smile
Då jag inte har någon taklucka på bilen så har ja funderat på att sätta dit en universal istället, är de någon som vet någon som passar bra å är typ lika stor som orginal? Har kollat på den som rogerscustom men vet inte om den är konkav eller helt platt, har mailat å frågat två gånger utan svar hmm


207 Inlägg
22 mars 2021
Trådstartare
#19
Hej igen, har bytt till röda saab spridare nu och skulle ju då starta bilen men insåg ju att jag hade en 984 box med startspärr:/ jah hsr självs imo avkännaren och org nyckeln så som den va inkopplad på den förra bilen för att lura bilen att den hade nyckeln i fast den inte hade de (nycklrn va itejpad i imoringen å upp tryckt under mätarhuset). Nu till frågan vad jag kunde se så är imo avkännaren inkopplad på stift 22 och 29 i boxen om msn bara kan göra samma sak eller om det finns något chipp så man slipper detta klåpet smile mvh


207 Inlägg
22 mars 2021
Trådstartare
#20
https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234994/234994-3b41486e3615d7f69cf983481acbd247.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234994/234994-247de91fee6bfe06c2152896f849e7be.jpg
Volvo760GLETurbo skrev:
Hej igen, har bytt till röda saab spridare nu och skulle ju då starta bilen men insåg ju att jag hade en 984 box med startspärr:/ jah hsr självs imo avkännaren och org nyckeln så som den va inkopplad på den förra bilen för att lura bilen att den hade nyckeln i fast den inte hade de (nycklrn va itejpad i imoringen å upp tryckt under mätarhuset). Nu till frågan vad jag kunde se så är imo avkännaren inkopplad på stift 22 och 29 i boxen om msn bara kan göra samma sak eller om det finns något chipp så man slipper detta klåpet smile mvh



Sök