3302
Sök

Motorbyte från b230f till b230fk (frågor längs vägen)

Vill ha lite svar så man är förberedd

10 647 Visningar
Uppdaterades senast 1 april 2021
5 700 Inlägg
22 mars 2021
#21
Hade köpt en box utan startspärr eller kontaktat t.ex Dann Wästfelt som tillverkar chip till LH2.4


207 Inlägg
22 mars 2021
Trådstartare
#22
simlar skrev:
Hade köpt en box utan startspärr eller kontaktat t.ex Dann Wästfelt som tillverkar chip till LH2.4

Ah okej har letat lite efter en 962 box men antingen ä dom svindyra elle går dom fort som fan


207 Inlägg
25 mars 2021
Trådstartare
#23
Köpte chip av en god herre istället för å mixtra med spärren eller leta boxar så nu startade bilen direkt smile
Har kollat mycket på vacumslangarna på insuget å blir inte riktigt klok på var alla vacumslangar ska? Alla sitter på nu som jag tror de ska vara men vill vara helt hundra säker så om nån vet var alla vacumslangar går och från var så hade det uppskattats väldigt mvh


5 700 Inlägg
25 mars 2021
#24
Skönt att det löste sig smidigt att få bort startspärr smile

Finns inte så många vakuumslangar så svårt att sätta fel.
1st till dumpventil på turbo
1st till vevhusvent
1st till mätarhuset/laddtrycksmätare

Sitter en liten stump "vakuumslang" som skickar laddtryck från kompressorhuset till wastegate också.


207 Inlägg
25 mars 2021
Trådstartare
#25
simlar skrev:
Skönt att det löste sig smidigt att få bort startspärr smile

Finns inte så många vakuumslangar så svårt att sätta fel.
1st till dumpventil på turbo
1st till vevhusvent
1st till mätarhuset/laddtrycksmätare

Sitter en liten stump "vakuumslang" som skickar laddtryck från kompressorhuset till wastegate också.

Jaha okej, jag har även en från btr och en från tomgångsmotorn som sitter under, tycker ba de många slangar så utgångsrna tar ju lixom slut typ


5 700 Inlägg
25 mars 2021
#26
Volvo760GLETurbo skrev:
simlar skrev:
Skönt att det löste sig smidigt att få bort startspärr smile

Finns inte så många vakuumslangar så svårt att sätta fel.
1st till dumpventil på turbo
1st till vevhusvent
1st till mätarhuset/laddtrycksmätare

Sitter en liten stump "vakuumslang" som skickar laddtryck från kompressorhuset till wastegate också.

Jaha okej, jag har även en från btr och en från tomgångsmotorn som sitter under, tycker ba de många slangar så utgångsrna tar ju lixom slut typ

Just det BTR glömde jag, den slangen rör man ju aldrig tongue

Tomgångsmotorn har ju grova slangar så dom lär ju inte gå att sätta fel?

Går montera fler nipplar på insuget, bara ersätta pluggarna med 1/8" npt slangnippel.


207 Inlägg
26 mars 2021
Trådstartare
#27
simlar skrev:
Volvo760GLETurbo skrev:
simlar skrev:
Skönt att det löste sig smidigt att få bort startspärr smile

Finns inte så många vakuumslangar så svårt att sätta fel.
1st till dumpventil på turbo
1st till vevhusvent
1st till mätarhuset/laddtrycksmätare

Sitter en liten stump "vakuumslang" som skickar laddtryck från kompressorhuset till wastegate också.

Jaha okej, jag har även en från btr och en från tomgångsmotorn som sitter under, tycker ba de många slangar så utgångsrna tar ju lixom slut typ

Just det BTR glömde jag, den slangen rör man ju aldrig tongue

Tomgångsmotorn har ju grova slangar så dom lär ju inte gå att sätta fel?

Går montera fler nipplar på insuget, bara ersätta pluggarna med 1/8" npt slangnippel.

Ja kanske har kollat fel med de serut som den kommet från den (tomgångsmotorn) ja de kommer två grövre slangar från den men även en liten vakuumslang smile
Ja visst är det de men den va jubtillräckligt i förra bilen som motorn satt i så de behövs väll inte fler nu helt plötsligt tänker jag😂


5 700 Inlägg
26 mars 2021
#28
Nä till tomgångsmotorn har du ingen liten vakuumslang så den går till nåt annat.
Till mätarhuset kanske?

Det har du rätt i, vore väldigt märkligt om det skulle behövas fler vakuumslangar bara för du flyttat motorn till annan kaross.


207 Inlägg
26 mars 2021
Trådstartare
#29
simlar skrev:
Nä till tomgångsmotorn har du ingen liten vakuumslang så den går till nåt annat.
Till mätarhuset kanske?

Det har du rätt i, vore väldigt märkligt om det skulle behövas fler vakuumslangar bara för du flyttat motorn till annan kaross.

Yes du har helt rätt, var inte tomgångsmotorn utan nå. Silvrig sak som satt under den, ser lite ut som en termostat vet inte vad den heter dock....
Men körde lite med bilen och stötte på ett väldigt märkligt problem
När ja trycker ner kopplingen så släpper intr kopplingen helt men jah har typ skruvat dendär vajer spännaren till max så den borde igentligen nästan slira kan man tycka.....
De skrapar lite nät man dks lägga i en växel oxå..... nån som vet vad som är felet? Kan man sätta utrampningslagret på fle håll?


5 700 Inlägg
27 mars 2021
#30
Det är inte kallstartsspridsaren du tänker på?
Går en tunn plastslang från bränslerailen ner till den som sitter mitt under insuget ungefär.

Antar du flyttade över koppling och svänghjul från b230f?

Urtrampningslagret går inte sätts fel vad jag vet.
Däremot har många lyckats med att få kopplingsarmen att hoppa loss från kulan inne i sprängkåpan.


207 Inlägg
27 mars 2021
Trådstartare
#31
simlar skrev:
Det är inte kallstartsspridsaren du tänker på?
Går en tunn plastslang från bränslerailen ner till den som sitter mitt under insuget ungefär.

Antar du flyttade över koppling och svänghjul från b230f?
Nä inte kallstartsbentilen om det är den du menar, det går även ett rör från den till insuget som kommer upp bakom mot spridarna.... kan gå ut p se om ja kan få en vettig bild på den

Urtrampningslagret går inte sätts fel vad jag vet.
Däremot har många lyckats med att få kopplingsarmen att hoppa loss från kulan inne i sprängkåpan.

Ja precis svänghjul från b230f men helt ny 228 koppling och uttrampningslager och även m47an kommer då från b230f


207 Inlägg
27 mars 2021
Trådstartare
#32
Okej har kollat lite och det jag menar är egr ventilen och vakuumslangen ska till vakuumboostern men var sitter den?


5 700 Inlägg
27 mars 2021
#33
Aha Ok det var EGR på den.
Den slangen brukar gå till en termoventil  vid 1ans insugskanal och sedan upp till insuget.

Den grova vakuumslangen till bromsservot sitter typ just bakom spjället på sidan av insuget.


207 Inlägg
28 mars 2021
Trådstartare
#34
simlar skrev:
Aha Ok det var EGR på den.
Den slangen brukar gå till en termoventil  vid 1ans insugskanal och sedan upp till insuget.

Den grova vakuumslangen till bromsservot sitter typ just bakom spjället på sidan av insuget.

Hur ser termoventilen ut? Har aldrig hört något liknande
Kan man plugga den vakuumslangen istället eller måste jag ha den?


5 700 Inlägg
28 mars 2021
#35
Termoventilen ser ut som en tempgivare fast med ett rött rör med två slanganslutningar.

Besiktningen kan bli sur om EGR inte ser ut att fungera vid registrering, räknas då som modifierad motor.


207 Inlägg
28 mars 2021
Trådstartare
#36
simlar skrev:
Termoventilen ser ut som en tempgivare fast med ett rött rör med två slanganslutningar.

Besiktningen kan bli sur om EGR inte ser ut att fungera vid registrering, räknas då som modifierad motor.

Ja okej får slå en flukt på de men tror inte jag såg något sådant... sitter den under ettans insug bara typ?


5 700 Inlägg
28 mars 2021
#37
Japp

Däremot om lh2.4 styr den med t.ex en magnetventil vet jag ej, enda rödblock med egr jag pillat med är b19/b23 och b230a


207 Inlägg
30 mars 2021
Trådstartare
#38
Ja okej för ja hittade inget sånt, tror den ska till denhät ventilen som sitter på fjäderbenstornet ska se om janhittar bild


207 Inlägg
30 mars 2021
Trådstartare
#39
https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234994/234994-a860b1f6e064ef83528957f4a705c1b1.jpg
Volvo760GLETurbo skrev:
Ja okej för ja hittade inget sånt, tror den ska till denhät ventilen som sitter på fjäderbenstornet ska se om janhittar bild

Den menar jag vad de nu är


5 700 Inlägg
31 mars 2021
#40
Hmm den vet jag tyvärr inte vad den är till.
Farthållare kanske?

Får hoppas någon som har kunskaper om 940 turbo kan svara



Sök