Wille_vh skrev:
Nu är jag ute på djupt vatten... Hoppas kunna få lite bra tips från er.
Jag kan inte mycket om bilar & motorer men äger idag en Ford Fiesta 1.2 från 2011 med en ca 5500 mil. Köpte loss den av min farsa som skulle göra sig av med den.
Jag har den enbart som nöjesbil och åker kanske någon gång varje helg ungefär. Användningsområdet är ofta byggvaruhus, transport av saker, småäventyr samt surfbil (har brädorna på taket).
Det jag gillar med den är enkelheten och att den är sjukt billig i drift. Bilen står parkerad på ett båtvarv jag hjälper till på (därmed gratis parkering).
MEN! När man var liten pöjk drömde man ju inte om att cruisa runt i en Fiesta. Så jag är helt enkelt sugen på att köpa en annan bil. Mina favoriter rent estetiskt är ju Jeep Cherokee XJ, Mitsubishi Pajero (alltså SUV:ar). Det är ju/väl tyvärr så att de gamla suvarna som ligger runt 50.000 är väldigt oekonomiska ur många aspekter?
Men låt säga så här: Ifall ni hade ägd en Ford Fiesta 1.2 från 2011 (värd max 40.000) och ville skaffa er en coolare bil, hur hade ni gått tillväga då? Ponera då vad ska man tänka på i läget när man köper en gammal suv från 2003 med 20.000 mil på sig?
Spåna gärna fritt kring detta om ni har lust
Jag kan ju alltid behålla Fiestan i värsta fall.
Hälsningar,
Wille