3733
Sök

ABS eller inte?

175 Inlägg
29 januari 2007
Trådstartare
Hello!

Jag har en Mazda 626 -94 och när man googlar lite om abs på dem så står det typ att det är standard från 92 på nästan alla. Tänkte bara höra om det är någon som vet hur man får reda på om man har abs-bromsar? Jag vet att när man bromsar med abs så ska det liksom hugga lite i bilen eller? Ska det stå i reg beviset? Måste ha reda på det för jag ska byta bakhjulslager och då beror det på om jag har abs eller inte.

Aldrig mer en japanare!

873 Inlägg
29 januari 2007
Tja...

Nita bromsarna och se om de låser sig och bilen glider eller ej? wink

Don't get mad, get even.

175 Inlägg
29 januari 2007
Trådstartare
Bilen glider bara och då ska det ju inte vara abs. Men tänkte att det verkar vara så ovanligt utan abs på den modellen och årsmodellen så?!

Aldrig mer en japanare!

16 Inlägg
30 januari 2007
Om du nitar på bromsen så ska pedalen "pulsera". Du kan öppna huven och kolla om bromsrören går från huvudbromscylindern till en stor metallklump eller direkt ut till hjulen.
Du skruva av hjulen och kolla om det sitter några givare på hjulspindlen. Kolla instruktionsboken kan man också göra. Men det lättaste sättet är bara att öppna huven och se om bromsrören går till ett ventilblock eller inte.

14 Inlägg
9 februari 2007
Robban_Hedlund skrev:
Hello!

Jag har en Mazda 626 -94 och när man googlar lite om abs på dem så står det typ att det är standard från 92 på nästan alla. Tänkte bara höra om det är någon som vet hur man får reda på om man har abs-bromsar? Jag vet att när man bromsar med abs så ska det liksom hugga lite i bilen eller? Ska det stå i reg beviset? Måste ha reda på det för jag ska byta bakhjulslager och då beror det på om jag har abs eller inte.

På en sådan ny bil tycker jag det borde sitta abs.. Men som sagt, kolla var bromsrören tarvägen. Sen finns det någon lampa för absen på instrumentpanelen? Kanske defekt? :o

DRIVER @ HWR.se
621 Inlägg
9 februari 2007
Tvärnita i 40km/h, om det låter som de går sönder saker för 15tusen så har du ABS

- V8 - 4 ever . . .

SKÅNING
1 215 Inlägg
9 februari 2007
eller så går man bara till närmsta mazda återförsäljare och hör med dom... de brukar kunna kolla sådant på reg nr....

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

Mazda Über Alles
121 Inlägg
9 februari 2007
Robban_Hedlund skrev:
Hello!

när du vrider på tändningen ska det ju lysa en symbol för abs-systeme och slockna efter en stund om det är riktigt. 1,8 hade det inte som standard men svensksålda 2,0 och 2,5 från -93 hade det som standard

snart på en väg nära dig

Sök