5 april 2021
Trådstartare
Var och besiktade S2an och fick denna punkten i protokollet:
"Ändring motor, återställande alt. reg.bes.."
Bilen är från -91 och ej helfordonsgodkänd, vilket jag också sa, men besiktningskvinnans argument var att "man ser ju att det inte är 162 kw i den där, det är mycket ändrat och turbon är för stor".
Protokollet har hon redan skrivit så nu står man här med en bil man byggt på under 10 år och lagt sin själ och allt för mycket pengar i och undrar vad man gör nu.
Sänka laddtrycket så den har samma eller lägre effekt än original är inga problem, men att ändra till original/regbes är inte ett alternativ, det går helt enkelt inte då det är för mycket gjort.
Alternativ jag hunnit överväga hittills:
1. Överklaga till transportstyrelsen med motiveringen att den inte är helfordonsgodkänd och effekten inte överstiger original, och att ändringarna därmed inte ska spela någon roll
2. Åka på återbesiktning och hoppas på snällare person som godtar effektsänkning som återställning till original, också med tanke på att den inte är helfordonsgodkänd
3. Åka till ackrediterad verkstad med nån schysst mek som får sänka laddtrycket och släcka 2an där
4. Skita i efterkontroll och åka och göra hel ombesiktning när 2 månader har gått (på bättre besiktningsställe), så borde de väl göra den nya besiktningen utan att utgå från föregående? (Fick ju trots allt detta som en fel-punkt, fick inte föreläggande om reg-bes.)
5. Regga om som ombyggt fordon men det lär bli en dyr historia för de vill nog att man ändrar en hel del fler saker.
6. ???
Rätt förtvivlad nu då jag känner att jag äntligen fått ordning på bilen och det här skulle egentligen bli första sommaren då jag kan verkligen få köra den och njuta av mitt bygge för det har varit så mycket strul på vägen, och så händer detta...
Hade uppskattat råd och tips enormt mycket hur jag kan lösa detta