Lucif3r skrev:
När det gäller 30 år gamla bilar så är milen tämligen orelevanta, tidens tand har gjort sitt med råge.
DÄREMOT, finns det nästan garanterat mer "värde" i den 30årige lågmilaren än den nya långmilaren. 30 åringen har redan tappat sin bulk av nyprisvärdet, men står ändå ut i mängden med sina låga mil.
3åringen är... uh.. bara en bil i mängden, som kommer fortsätta tappa värde, och den kommer heller aldrig få samma "status" som 30åringen när 3åringen blir 30, eftersom den redan gått 10x längre.
Men, kommer 30åringen användas så kommer ju värdet och statusen sjunka snabbt även på den. Det är isf mer en bil man ställer undan och tar fram vid speciella tillfällen på soliga regnfria dagar.
MEN.
En bil är aldrig, ALDRIG en bra investering. Det är bland den sämsta investering du kan göra. Så är det bara, har alltid varit och kommer säkert alltid vara.
Äger bl a en bil som är 32 år gammal.
Har ägt den i ganska exakt 25 år.
Gav 35.000:- för den - vilket var ett mycket bra pris då - på 3.000 mil.
Har hyrt ut den till filminspelningar och fått tillbaka vad jag gav.
För bortåt 5 - 10 år sedan begärdes för (inte lika fina) runt 200.000:-.
I dag har priset sjunkit till strax under 100.000:-.
Så nog kan en bil vara en god investering.
Men det gäller att välja rätt modell.
Har nu rullat lite över 6.000 mil.
Besiktas vartannat år.
Skattebefriad.
Försäkringen höjd från 770:- till 990:-/år MHRF-helförsäkring.
Jag är andre ägare.
Äger en annan bil av 2006 årsmodell som jag köpte på 3.000 mil för 5 år sedan för 58.000:-.
I dag begärs 20.000:- mer för likvärdiga bilar som rullat 20.000 fler mil.
En ägare före mig.
Den värdestegringen är oförståelig, och kanske inte gäller min bil, om jag skulle sälja den.
Men det jämnar ut sig då den nu 5 år gamla CR-V:en bara är värd hälften av vad den kostade då den köptes ny.