3953
Sök

Köpråd: 3 år gammal bil som gått 30000 mil eller 30 år gammal bil som gått 3000 mil?

208 Inlägg
9 april 2021
Trådstartare
#1
Som 80-talist, har jag växt upp och beundrat en rad coola pojkdröms bilar från 90-talet. BMW M3, Volvo 740 "TIC" (lol), Mazda RX-7, ja ni fattar. Ibland dyker ju upp riktiga pärlor från denna tid med löjligt låga mil.

Sedan tänker jag att jag vill ha en modern, fräsch bil, med allt lull-lull osv. Hög standar, låg förbrukning, kanske el, jag vet inte.

Men som frågan då, vad är den bästa investeringen om man jämför de två exempelbilarna jag har i rubriken?

Diskussioner uppskattas, vill ha för och nackdelar, troll undanbedes.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian

22 Inlägg
9 april 2021
#2
Jag är bara nyfiken. Hur skulle en ny bil med 30 tmil vara en bra investering?

Är det moderna sportbilar eller moderna 2.0 tdi bilar du frågar om?

782 Inlägg
9 april 2021
#3
Som investering vet jag egentligen inte om någon av bilarna är en bra investering (den "nya" bilen kommer nästan garanterat tappa större delen av värdet på 10 år, de flesta tippar nog dock på att 30+ åriga coola bilar kommer öka i värde).

Ska du använda bilen som bruksbil och köra året runt så försvinner värdet i en 30+ årig bil (med 3000mil på mätaren, fint skick och pris därefter) nog i samma takt som en 3 år gammal bil.

Jag hade köpt en gammal bil och kört med på sommaren och en 10-15 år gammal bil och använt som bruksbil. Mest för jag tycker gamla bilar är roliga och gillar inte den kraftiga värdeminskningen som kan förekomma på nyare bilar, har du även tur så får du en värdeökning på gammelbilen.
Senast redigerat av patrik79 (9 april 2021)


6 060 Inlägg
9 april 2021
#4
En 30 år gammal volvo 240 som gått 3000 mil eller en tre år gammal V70 som gått 30.000 mil? Hade helt klart tagit 240:in. Den kommer behålla värdet länge även om man använder den, medan V70:in tappar som en sten i värde när den gått så mycket.

Exemplet blir mycket svårare om man skall välja på en tre år gammal bil som gått 30.000 mil eller en tio år gammal bil som gått 10.000 mil.

7 438 Inlägg
9 april 2021
#5
Jag väljer 30 år gammal som gått 3.000 mil.

2 397 Inlägg
9 april 2021
#6
När det gäller 30 år gamla bilar så är milen tämligen orelevanta, tidens tand har gjort sitt med råge.

DÄREMOT, finns det nästan garanterat mer "värde" i den 30årige lågmilaren än den nya långmilaren. 30 åringen har redan tappat sin bulk av nyprisvärdet, men står ändå ut i mängden med sina låga mil.
3åringen är... uh.. bara en bil i mängden, som kommer fortsätta tappa värde, och den kommer heller aldrig få samma "status" som 30åringen när 3åringen blir 30, eftersom den redan gått 10x längre.
Men, kommer 30åringen användas så kommer ju värdet och statusen sjunka snabbt även på den. Det är isf mer en bil man ställer undan och tar fram vid speciella tillfällen på soliga regnfria dagar.

MEN. En bil är aldrig, ALDRIG en bra investering. Det är bland den sämsta investering du kan göra. Så är det bara, har alltid varit och kommer säkert alltid vara.


6 631 Inlägg
9 april 2021
#7
Nog för internet finns med många hemsidor som säljer delar men har du en nyare bil så finns mer eller mindre ALLT nytt.
Och händer det något så kan du köpa en likadan..

Bussningar i chassiet lär vara lika slut på bägge bilarna, ena av åldern och andra av miltal

De/Dem

6 060 Inlägg
9 april 2021
#8
xXSammy skrev:
Nog för internet finns med många hemsidor som säljer delar men har du en nyare bil så finns mer eller mindre ALLT nytt.
Och händer det något så kan du köpa en likadan..

Bussningar i chassiet lär vara lika slut på bägge bilarna, ena av åldern och andra av miltal

30 år är lite för nytt för Ford, men om vi säger 40 år så kan du får en Capri, eller om vi säger 50 år så kan du får en Escort mk1. Då är det värt besväret att byta bussningar.

6 631 Inlägg
9 april 2021
#9
Utmarks-Loke skrev:
30 år är lite för nytt för Ford, men om vi säger 40 år så kan du får en Capri, eller om vi säger 50 år så kan du får en Escort mk1. Då är det värt besväret att byta bussningar.

Absolut, däremot bör nog varken Capri eller Escort mk1 köras som bruksbil till vardags

Bilarna är inte problemet utan (oftast) andra trafikanter. Fått en spräckt front på en tidigare bil då någon använde dragkroken som parkeringshjälp, lagom kul att upptäcka.

"Ingen" skyldig såklart.

De/Dem

4 Inlägg
9 april 2021
#10
Lucif3r skrev:
När det gäller 30 år gamla bilar så är milen tämligen orelevanta, tidens tand har gjort sitt med råge.

DÄREMOT, finns det nästan garanterat mer "värde" i den 30årige lågmilaren än den nya långmilaren. 30 åringen har redan tappat sin bulk av nyprisvärdet, men står ändå ut i mängden med sina låga mil.
3åringen är... uh.. bara en bil i mängden, som kommer fortsätta tappa värde, och den kommer heller aldrig få samma "status" som 30åringen när 3åringen blir 30, eftersom den redan gått 10x längre.
Men, kommer 30åringen användas så kommer ju värdet och statusen sjunka snabbt även på den. Det är isf mer en bil man ställer undan och tar fram vid speciella tillfällen på soliga regnfria dagar.

MEN. En bil är aldrig, ALDRIG en bra investering. Det är bland den sämsta investering du kan göra. Så är det bara, har alltid varit och kommer säkert alltid vara.

Där har du helt fel tyvärr, köpte min M3 för 10år sedan och skulle vilja påstå att den gått upp flera 100 procent sedan dess.

1 109 Inlägg
9 april 2021
#11
M3- skrev:
Lucif3r skrev:
När det gäller 30 år gamla bilar så är milen tämligen orelevanta, tidens tand har gjort sitt med råge.

DÄREMOT, finns det nästan garanterat mer "värde" i den 30årige lågmilaren än den nya långmilaren. 30 åringen har redan tappat sin bulk av nyprisvärdet, men står ändå ut i mängden med sina låga mil.
3åringen är... uh.. bara en bil i mängden, som kommer fortsätta tappa värde, och den kommer heller aldrig få samma "status" som 30åringen när 3åringen blir 30, eftersom den redan gått 10x längre.
Men, kommer 30åringen användas så kommer ju värdet och statusen sjunka snabbt även på den. Det är isf mer en bil man ställer undan och tar fram vid speciella tillfällen på soliga regnfria dagar.

MEN. En bil är aldrig, ALDRIG en bra investering. Det är bland den sämsta investering du kan göra. Så är det bara, har alltid varit och kommer säkert alltid vara.

Där har du helt fel tyvärr, köpte min M3 för 10år sedan och skulle vilja påstå att den gått upp flera 100 procent sedan dess.

Men under samma tid har du förmodligen lagt ut en hel del pengar på underhåll, skatt, försäkring och annat eller hur? Så du har ju inte tjänat flera hundra procent på din investering utan bara minskat förlusten cool


4 Inlägg
9 april 2021
#12
Faktist inte, gav 60tkr och sedan har jag lagt ca 40tkr på bränsle, skatt,försäkring ,service och reparationer. Har iofs inte kört ner än 1200 mil sedan jag köpte den.
Bör få mellan 300-400tkr idag då den är i stort sett mint condition.
Står mest i varmgaraget under ett överdrag, då den bara körs vid ett fåtal tillfällen per år när solen skiner.
Så, visst kan en bil vara en riktig bra investering
om man väljer rätt bil och tar väl hand om den 😉

4 Inlägg
9 april 2021
#13
Kolla på mr bean, köpte sin MacLaren F1 för 8 mille och sålde för 102 mille.

Men det var ju iofs ingen Volvo

2 397 Inlägg
9 april 2021
#14
Du menar Rowan Atkinson? Skulle tro att det faktum att *han* har ägt bilen spelade en stor roll wink


208 Inlägg
9 april 2021
Trådstartare
#15
Haha kul svar. Ja, jag tänkte mig nått liknande, som 240:n och v70:n. Säger vi M3, så vill jag jämföra en -88 och en -18. Brucksbilar är ju kanske det mest spännande, för jag hade gärna brukat en gammal bil också. Antivestering helt enkelt med bilar, om man inte är Herr Böna då!

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian

7 438 Inlägg
9 april 2021
#16
Lucif3r skrev:
När det gäller 30 år gamla bilar så är milen tämligen orelevanta, tidens tand har gjort sitt med råge.

DÄREMOT, finns det nästan garanterat mer "värde" i den 30årige lågmilaren än den nya långmilaren. 30 åringen har redan tappat sin bulk av nyprisvärdet, men står ändå ut i mängden med sina låga mil.
3åringen är... uh.. bara en bil i mängden, som kommer fortsätta tappa värde, och den kommer heller aldrig få samma "status" som 30åringen när 3åringen blir 30, eftersom den redan gått 10x längre.
Men, kommer 30åringen användas så kommer ju värdet och statusen sjunka snabbt även på den. Det är isf mer en bil man ställer undan och tar fram vid speciella tillfällen på soliga regnfria dagar.

MEN. En bil är aldrig, ALDRIG en bra investering. Det är bland den sämsta investering du kan göra. Så är det bara, har alltid varit och kommer säkert alltid vara.

Äger  bl a en bil som är 32 år gammal.
Har ägt den i ganska exakt 25 år.
Gav 35.000:- för den - vilket var ett mycket bra pris då - på 3.000 mil.
Har hyrt ut den till filminspelningar och fått tillbaka vad jag gav.
För bortåt 5 - 10 år sedan begärdes för (inte lika fina) runt 200.000:-.
I dag har priset sjunkit till strax under 100.000:-.
Så nog kan en bil vara en god investering.
Men det gäller att välja rätt modell.
Har nu rullat lite över 6.000 mil.
Besiktas vartannat år.
Skattebefriad.
Försäkringen höjd från 770:- till 990:-/år MHRF-helförsäkring.
Jag är andre ägare.

Äger en annan bil av 2006 årsmodell som jag köpte på 3.000 mil för 5 år sedan för 58.000:-.
I dag begärs 20.000:- mer för likvärdiga bilar som rullat 20.000 fler mil.
En ägare före mig.
Den värdestegringen är oförståelig, och kanske inte gäller min bil, om jag skulle sälja den.

Men det jämnar ut sig då den nu 5 år gamla CR-V:en bara är värd hälften av vad den kostade då den köptes ny.

1 109 Inlägg
9 april 2021
#17
M3- skrev:
Faktist inte, gav 60tkr och sedan har jag lagt ca 40tkr på bränsle, skatt,försäkring ,service och reparationer. Har iofs inte kört ner än 1200 mil sedan jag köpte den.
Bör få mellan 300-400tkr idag då den är i stort sett mint condition.
Står mest i varmgaraget under ett överdrag, då den bara körs vid ett fåtal tillfällen per år när solen skiner.
Så, visst kan en bil vara en riktig bra investering
om man väljer rätt bil och tar väl hand om den 😉

Då kan jag bara gratulera till ett lyckat köp big_smile En sån kärra hade gärna fått stå hos mig också, även utan värdeökning tongue


4 Inlägg
9 april 2021
#18
Lucif3r skrev:
Du menar Rowan Atkinson? Skulle tro att det faktum att *han* har ägt bilen spelade en stor roll wink

Tyvärr borde han väntat på att sälja den för idag ligger den på ca det dubbla.
Med eller utan Rowan Atkinson som före detta ägare.

6 060 Inlägg
10 april 2021
#19
Alla MacLaren F1 lär ha haft någon "speciell" ägare, det är ju inte direkt någon svenssonbil

Forummoderator
17 996 Inlägg
10 april 2021
#20
Jag hade en liknande fundering i veckan och kom fram till att det är dags att köpa en Audi 100 2.5 TDi -92. Trevlig maskin och skattebefriad nästa år. Priset kan bara gå åt ett håll...

Men det var en nitlott. Dessa motorer är tydligen hårdvaluta då de tål att trimmas hårt. Finns inga bilar till salu.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök