2460
Sök

Kitsystem eller koaxialhögtalare

22 Inlägg
17 maj 2021
Trådstartare
Tjena, jag ska byta högtalare fram på min volvo s70 -97. Köpte ett kitsystem, soundqubed 6,5 qs. Nu till frågan: hur kopplar jag in alla dessa komponenter? Måste jag dra massa extra kablar? En koaxialhögtalare är väl bara att klippa originalkontakten och löda på koaxialen, men hur gör man med kitsystem?
Är ganska oerfaren men vill försöka göra detta själv. Vart ska diskanterna sitta isåfall?

1 777 Inlägg
17 maj 2021
Läs manualen först, sen kan du ställa frågor här.

22 Inlägg
17 maj 2021
Trådstartare
Bassiehof skrev:

Har ingen manual då jag ej fick med det, därför jag frågade här, bitter

782 Inlägg
18 maj 2021
Du kopplar ingående signal till delningsfiltret, därifrån drar du en kabel till 6,5" (troligtvis märkt sub på delningsfiltret) och en till diskanten (troligtvis märkt tweeter på delningsfiltret). Du gör likadant med det andra delningsfiltret...

Delningsfiltret kan monteras lite var som helst, tex på insidan av dörrpanelen, innanför stereon, någonstans under instrumentpanelen m.m beroende på kabeldragning och var det finns plats.

Diskanten brukar monteras på a-stolpen, innanför galler uppe på instrumentpanelen eller högt upp och långt fram på dörrpanelen. Vill du ha bäst ljud så monterar du fast mellanregisterhögtalarna och sen håller/tejpar fast diskanten på olika ställen för att se vad som passar dig bäst ljudmässigt.

1 777 Inlägg
18 maj 2021
Davvdavv13 skrev:
Bassiehof skrev:

Har ingen manual då jag ej fick med det, därför jag frågade här, bitter

Lär dig googla och läsa så kanske du lär dig någonting.

https://www.google.com/amp/s/soundqubed … set/%3famp

181 Inlägg
18 maj 2021
Ja vi lägger ner all forum som kan hjälpa. Bara projekttrådar.  För man ser ofta alla hjälpsamma googla det svar. alltså skippa dessa trådar. bara Google. hmm och ja jag menar INTE allvar för de som är dessa tråkiga Google hjälpredor

22 Inlägg
18 maj 2021
Trådstartare
patrik79 skrev:
Du kopplar ingående signal till delningsfiltret, därifrån drar du en kabel till 6,5" (troligtvis märkt sub på delningsfiltret) och en till diskanten (troligtvis märkt tweeter på delningsfiltret). Du gör likadant med det andra delningsfiltret...

Delningsfiltret kan monteras lite var som helst, tex på insidan av dörrpanelen, innanför stereon, någonstans under instrumentpanelen m.m beroende på kabeldragning och var det finns plats.

Diskanten brukar monteras på a-stolpen, innanför galler uppe på instrumentpanelen eller högt upp och långt fram på dörrpanelen. Vill du ha bäst ljud så monterar du fast mellanregisterhögtalarna och sen håller/tejpar fast diskanten på olika ställen för att se vad som passar dig bäst ljudmässigt.

Tack så jättemycket för ditt svar, uppskattas smile

Då kör jag på det så får jag se hur de blir smile

Sök