2702
Sök

Hur bygger man Tilläggssprut?

30 januari 2007
Trådstartare
Jag tänkte bygga till en tilläggssprut men hur får spridaren signal att den ska spruta? Visst en tryckgivare på tryckröret som säger till när, men den ska väl få pulser som säger att spridaren öppnar? Eller får en spridare bara 12v och sköter resten själv? Man måste kanske ha förkoplingsmotstånd till spridaren/spridarna osv? Beror väl på om spridaren är hög eller lågohmig antar jag....

Är tacksam för svar. Tack på förhand...
Mvh Max

Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
30 januari 2007
Sydnarke-dacksliter skrev:
Jag tänkte bygga till en tilläggssprut men hur får spridaren signal att den ska spruta? Visst en tryckgivare på tryckröret som säger till när, men den ska väl få pulser som säger att spridaren öppnar? Eller får en spridare bara 12v och sköter resten själv? Man måste kanske ha förkoplingsmotstånd till spridaren/spridarna osv? Beror väl på om spridaren är hög eller lågohmig antar jag....

Är tacksam för svar. Tack på förhand...
Mvh Max

Spridarna har konstant 12v matning, man öppnar dem genom att jorda dem.
Ska du köra med megasquirt så måste du ha motstånd på "låhohmiga" spridare.

Varför inte köra helt och hållet med MegaSquirt/VEMS?
Senast redigerat av Owzer (30 januari 2007)

1 februari 2007
Trådstartare
Jo jag har ju fått funderingar på att skita i MS/Vems eller liknande och bara ha tilläggssprut. men jag fattar inte spridaren ska väl ha en pulssignal av nått slag. det tickar ju i en spridare, så det sprutar väl inte bara ur den utan det "skvätter"? alltså bör den väl ha nått slags relä som öppnar och sluter spridaren? eller kopplar jag bara jordningen igenom tryckgivaren och resten sköter sig själv?

17 Inlägg
2 februari 2007
Sydnarke-dacksliter skrev:
Jo jag har ju fått funderingar på att skita i MS/Vems eller liknande och bara ha tilläggssprut. men jag fattar inte spridaren ska väl ha en pulssignal av nått slag. det tickar ju i en spridare, så det sprutar väl inte bara ur den utan det "skvätter"? alltså bör den väl ha nått slags relä som öppnar och sluter spridaren? eller kopplar jag bara jordningen igenom tryckgivaren och resten sköter sig själv?

när man kör extra sprut, så är spridarn/arna öppna så länge dom för signal, från tryckgivaren,  eftersom dom ska ge sås till alla cylindrarna å de e ju alltid en cylinder som e öppen så då måste dom va  konstant på under laddtryck..
räcker med ett vanligt slutande relä..

/matte

...Vebomekk Racing...
Cosworth Rwd - mål 550hk -07
12,3 @192km/h -06

2 februari 2007
Trådstartare
Oki tack så mycket för svaren då är det helt klart för mig.
Mvh Max

Sök