Här har vi min 1997 R33 Skyline GT-R med fullt komplett 400R Nismo S-Tune aeropaket! Säsongen 2021 är slut och det är dags att bygga inför 2022! Det var mest kosmetiska mods med min 370z men detta året så blir det motorbygge! Nya... Visa mer
Det var ju lätta att få tag på *host* så du kan ju lämna de i en julklapp till mig! Jävligt snygga! Kommer sitta som en smäck
Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :( Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
Jag fick rå materialet som blev filmat i Lund för drygt en månad sedan och har klippt och klistrat lite i det för att plocka ut alla bitarna med lite motorljud. Håll tillgodo! Höj volymen till 11!!
Kolla gärna projekttråden om min A90Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
Planen var att börja skruva lite i veckan men de har varit lite för intensivt med jobb och allt runt om. Så vi siktar på att dra igång första veckan i januari 3 månader kvar nu tills den ska rulla
Har beställt hem lite servicedelar från Japan som bör komma sådär lagom i januari. Nya fräscha APEXi Power intakes, ny oljesticka med förskt gummi då den nuvarande vill glida ut lite när man gasat, lite nya packningar och ett nytt bränslefilter.
Och mina kolfiberdelar från Japan ska inte vara allt för långt borta heller. Hade hoppats att de skulle komma till jul men de blir någon gång i januari istället
Kolla gärna projekttråden om min A90Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
Idag ramlade mina Nismo emblem ner i lådan! Och snacka om att de blev bra! Nu är fronten klar! Otroligt att något så litet kan kosta så ofantligt mycket! ( som en begagnad bil )
Har även börjat separera B-stolparna. Limmet var halvtaskigt efter 25år så jag skar loss kolfibern och ska nu tvätta bort resterna och montera dem på nytt!
Nu börjar det hända saker här äntligen
Kolla gärna projekttråden om min A90Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
I morgon är det dags för sprutet. Planen är att montera sprutet samt bredbandslambdan och att få igång bilen. Efter det så ska resterande sensorer bytas, bränslepumpen. Vick även en rejäl låda i posten häromdagen med nya vakumslangar och slangklämmor.
Checklista Sprut Spridare Hardpipe kit Dumpventiler Hicas delete Bränslepump Bränslefilter Ny oljesticka Nya luftfilter Nismo b-stolpar [50%] Garage defend Cooling panel [KLAR] Nismo intercooler air guide [KLAR]
Men en sak i taget. Morgondagens mål är att starta bilen med Link.
Senast redigerat av Rikard_Persson (15 januari 2022)
Kolla gärna projekttråden om min A90Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
Vi började med att bygga lite kabelhärva till bredbandslambdan och montera den. Sen plockade vi ut APEXi boxen tillsanmans med handkontrollen och Multicheckern. Nu är det inga mätare eller något kvar, helt OEM APEXi boxen och tillbehören hamnar på spara hyllan på obestämd framtid.
Sen var det dags att slakta styrboxen från min gamla R33 GTS-T. Det fina med LINK ECUn är att man får ett löst kort som man stoppar ner i en originalbox. Sen var det dags att måtta in var vakuumslang och alla extra kablar ska gå ut.
Idag har vi fått aktiveringskoden av Link så förhoppningsvis blir det uppstart ikväll
Kolla gärna projekttråden om min A90Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
idag skulle vi starta bilen äntligen! Taggade till tusen och med en aktiveringsnyckel så bar det av ut i garaget direkt efter middagen var i magen!
Vi började med att låsa upp ECUn, kopplade ur spridarna och tändspolarna. Kopplade på tändningslampan och sen var det dags! Sen läste vi på runt 200 gånger vad basvärdena var för tändningen på RB26 och sen var det dags att vrida på nyckeln! Jag har sällan varit såhär Nervös. De ligger ju lite soppa kvar i cylindrarna och de kan ju tända fel då 1ans spola var inkopplad till lampan. Vi kirrade och den tända riktigt fel. Vi såg inte ens markeringarna på svängningsdämparen.
Nähä... Vi plussade på tändning, 90° mer, fortfarande inget. 90° till! Ingenting....90° till och då började vi skymta strecken,, HM,,, Detta kan ju inte stämma. Vi fick perfekt tändning på 278°. Började misstänka att någon i bilens historia varit på och pillat på CASen och satt den fel så det står härliga till, men icke!! Jaja,, Koppla in allt då så testar vi starta. Är tändningen ställd riktigt fel här så kommer de ett kanonskott ur avgasröret. Hörselkåpor på och jag tar darrande fram nyckeln och vrider om. Den bara kirrar..... Inte ens en uns av tändning trots att den var helt spot on. Här börjar jag må lite dåligt av ett antal nervösa sammanbrott. Det ända som går i mitt huvud är vad denna bilen och motorn kostar!! Går motorn sönder här och nu så är ju kommande säsong helt borta. Jag tänker att om tändningen är 278° så borde den teoretiskt sätt lika gärna kunna vara -82°. Det blir ju precis samma i slutändan. Vi får rotat fram ett gäng mappar från vänner med Skylines och Link, och mycket riktigt! Deras låg på minus allihop! Fram med tändningslampan igen och testa -70°! Vi ser strecken! vi finlirar lite och testar -82° (som blir samma som 278°) och nu är vi snukigt nära! -84° och vi är mitt i prick!
koppla tillbaka alla kontakter och tändspolar. Dags att vrida om igen. Denna gången känns det ganska hoppfullt! Vrider och bilen går igen som ingenting! Bredbandslambdan vaknar till liv och börjar jobba.
Efter lite snabbt finlir så hamnar lambdan på 1 och bilen går som en dröm! Efter en smärre avgasförgiftning så fick vi vara nöjda för ikväll och vi packade ihop.
Vi började med att bygga lite kabelhärva till bredbandslambdan och montera den. Sen plockade vi ut APEXi boxen tillsanmans med handkontrollen och Multicheckern. Nu är det inga mätare eller något kvar, helt OEM https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180137/180137-36db4f6450bb7590a0e16b379e1a0539.jpg APEXi boxen och tillbehören hamnar på spara hyllan på obestämd framtid.
Är det kartläsarens stol jag ser bakom APEXi-boxen? Sjukt bygge i alla fall, en annan hade badat i svett och säkerligen lagt en kabel eller två när inget händer när man vrider på nyckeln
Vi började med att bygga lite kabelhärva till bredbandslambdan och montera den. Sen plockade vi ut APEXi boxen tillsanmans med handkontrollen och Multicheckern. Nu är det inga mätare eller något kvar, helt OEM https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180137/180137-36db4f6450bb7590a0e16b379e1a0539.jpg APEXi boxen och tillbehören hamnar på spara hyllan på obestämd framtid.
Är det kartläsarens stol jag ser bakom APEXi-boxen? Sjukt bygge i alla fall, en annan hade badat i svett och säkerligen lagt en kabel eller två när inget händer när man vrider på nyckeln
Har 2st fantastiska kartläsare som bara längtar till våren och att bilen ska bli klar Ja du kan tro jag varit nervös! Men nu är det värsta över tills det är dags för mappning!
Kolla gärna projekttråden om min A90Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
Vi började med att riva ut de sista gamla boxarna vi hittade i bilen. Vi fick ut det gamla Panasonic slutsteget och alla kablar, Alla saker till APEXi och Greddy Profec boxen. Vi hittade även en separat box till APEXi Multicheckern! Kul hur allt hade sina egna boxar förr
Efter detta så var det dags att byta dumpventilerna och intercooler rören. Att få av fronten visade sig vara ett riktigt projekt! Den var i väldigt många delar men det gick att få av den i ett stycke till slut! Extra mysigt när man ser Nismo loggan på insidan
Sen var det då dags att äntligen byta ut dumparna till Turbosmart-ventilerna jag haft liggandes i 7 månader....
Och sist för idag så blev de att montera intercooler-rören som jag lackade för tre månader sedan! Här var jag faktiskt riktigt orolig över passformen. Detta kittet kostade kaffepengar. Men jisses!! Det var som om de vore OEM!! Så nöjd
Och här tog tiden slut för ikväll. fyra timmar går fort när man har roligt Nästa runda blir att göra klart det sista med rören samt montera IAT sensorn i ett av dom.
Idag lessnade jag på mina B-stolpar och köpte en trissa som man har för att ta bort dekaler med. Var lite nervös att jag skulle skada dom med den men de funkade jättebra! Efter ca 10 minuter så var det äntligen klart! På med ny dubbelhäftande 3M tejp, värma dem så de formar sig och sen satt dom där!
Kolla gärna projekttråden om min A90Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
Precis sträck-läst hela tråden. Riktigt mysig kärra, och vilken sång! 😍
Ska bli spännande o se vad Link-sprutet ger gällande effekt och körbarhet
Riktigt kul att höra! Planen är att stanna på max 500hk så sprutet kommer inte få sträcka på sig helt tyvärr 😅 Gällande körbarhet så kan jag säga att redan på tomgång så märker man hur mycket bättre bilen går än med APEXi!
Senast redigerat av Rikard_Persson (26 januari 2022)
Kolla gärna projekttråden om min A90Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm