2880
Sök

Strul med Strömställare till elhiss

57 Inlägg
24 juni 2021
Trådstartare
Tja, har en s80 2001 som har fungerat felfritt i min ägo fram tills för nån månad sen då strömställaren på förarsidan till enhissen å speglarna gav upp, rutorna bak och höger går å dra upp å mer(eller ja, mer om det sen😊) låsknappen funkar som också är i den ”panelen” säkringen är intakt, tänker om det kan va nå kablar som har bränt eller nått? Kan skicka bild om de behövs å om nån bor i närheten av Karlstad å kan tänka sig å kolla på det så kommer jag gärna till dig å fixar det:)

Och så var det dedär med de andra elhissarn, bak funkar felfritt, däremot höger fram, hissen funkar bra, bara att plåten som en av glidskorna(?) ligger i har böjts en aning, eller ja, ganska mycke:) enklaste sättet å fix? Tänkte tejpa upp rutan å dra ner hissen å sen knäcka rätt plåten så att inte rutan kan ta skada men de kanske ä dyngkörkat va vet jag:) tacksam för svar
Senast redigerat av Jonnte123 (24 juni 2021)

298 Inlägg
30 juni 2021
Mins inte på rak arm men det kan vara så att s80 har skilda styrenheter för varje dörr som har hand om fönsterhiss och lås. Men det låter nästan som att någon kabel är av eller nära ett brott inne i gummistrumpan mellan dörren och A stolpen.

Vad det gäller mekanismen åt elhissen så brukar vanligast vara att glidklossarna är uppnötta och behöver bytas. När dessa går sönder brukar motorn kröka bort andra plåtdelar i mekanismen. Dessa brukar inte gå att få uträtade tillbaka utan fönstret börjar hoppa ur led nu och då eller kärva ordentligt. Enda som hjälper då är att byta hela, men du kan ju prova om det är skenan som klossarna skall glida i som är krökt. Den har jag aldrig varit med om skullle varit skadad utan snarare sax armarna.

Sök