3593
Sök

Batteriet

* Voff voff *
10 658 Inlägg
20 juli 2021
#21
Hybrid_ skrev:
Jag stöder teorin om att mindre batterier på cirka 40-45Ah inte håller lika länge och är känsligare mot djupurladdningar.
Jobbar ju som några vet med el och hybridbilar. De mår inte bra alls av att stå för länge med polen på så spänningen klättrar ner mot 6-7v. Då är ett batteribyte klart aktuellt.

Det gäller väl i princip bara VAG där man behöver tala om för bilen att den fått ett nytt startbatteri?

Och BMW...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 424 Inlägg
20 juli 2021
#22
Sen är det ju lite skillnad på "behöver" och "bör".
Det är inte så många bilar man faktiskt BEHÖVER programmera in ett nytt batteri på, men desto fler bilar där man BÖR göra det för att det ska fungera helt 100% optimalt - men kommer ändå fungera fullt dugligt utan omprogramering. Hyundai faller troligen i den senare kategorin.


Forummoderator
18 057 Inlägg
20 juli 2021
#23
Lucif3r skrev:
Sen är det ju lite skillnad på "behöver" och "bör".
Det är inte så många bilar man faktiskt BEHÖVER programmera in ett nytt batteri på, men desto fler bilar där man BÖR göra det för att det ska fungera helt 100% optimalt - men kommer ändå fungera fullt dugligt utan omprogramering. Hyundai faller troligen i den senare kategorin.

Ja. Den kan inte ens programmeras om. Bilen fixar detta ändå. Helt själv.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 636 Inlägg
20 juli 2021
#24
Skulle ett batteri behöva "programmeras in" - Nollställa batteriövervakningen och möjligtvis karosstyrenheten. Så är det inget en vanlig (billig) OBD läsare klarar av

40Ah batteri är litet men bilen är liten också.
Hade det inte varit för åldern på batteriet så hade det varit aktuellt att behöva mäta strömförbrukningen i viloläge.

De/Dem


Sök