3397
Sök

Tankar/erfarenheter kring E-golf

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 juli 2021
#21
Stortag skrev:
Jag kom även över ett till alternativ som skulle hålla budgeten. Det finns en snubbe här i närheten som specialiserar sig på leaf och erbjuder batteriuppgraderingar, eller kunnskpapen och hårdvaran man behöver för att göra det själv. Han har en first gen leaf med 40 kWh batteri som ger cirka 260km under sommaren.

Så då vore ju även ett alternativ att köpa billigaste leaf som finns i norge för småpengar där batteriet är slut. Köra hem den (troligtvis på släp) och installera ett 40kWh batteri. Han säljer då färdiga canbus-bryggor och adapterkablar så allt är i princip plug and play. Bryggan sköter om att bilen förstår att batteriet är större så all ny energi kan lagras och användas, samt att färddatorn tar den utökade energin i beaktande.
Det gamla batteriet kan då även säljas som "second life" till andra projekt, exempelvis solpaneler.

På så vis borde man väl få längsta körsträckan för lägsta summan smile

Absolut! Tänk dock på att 40kWh batteriet inte är speciellt bra. En 30kWh bil går snabbare A till B oavsett mål vill jag mena. Men tanken är god, absolut.

Ang Leaf så har jag haft 2st en 24:a 2014-2016 och en 30:a 2016-2018. Nu köpte en polare en 24:a 2014 fast en Tekna, dvs den fullutrustade med läderklädsel. SÅ MYCKET BÄTTRE det är att åka i den.  Så köper du en gen 1 Leaf, köp en Tekna.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

298 Inlägg
23 juli 2021
Trådstartare
#22
KenthIJ skrev:
Stortag skrev:
Jag kom även över ett till alternativ som skulle hålla budgeten. Det finns en snubbe här i närheten som specialiserar sig på leaf och erbjuder batteriuppgraderingar, eller kunnskpapen och hårdvaran man behöver för att göra det själv. Han har en first gen leaf med 40 kWh batteri som ger cirka 260km under sommaren.

Så då vore ju även ett alternativ att köpa billigaste leaf som finns i norge för småpengar där batteriet är slut. Köra hem den (troligtvis på släp) och installera ett 40kWh batteri. Han säljer då färdiga canbus-bryggor och adapterkablar så allt är i princip plug and play. Bryggan sköter om att bilen förstår att batteriet är större så all ny energi kan lagras och användas, samt att färddatorn tar den utökade energin i beaktande.
Det gamla batteriet kan då även säljas som "second life" till andra projekt, exempelvis solpaneler.

På så vis borde man väl få längsta körsträckan för lägsta summan smile

Är det möjligen " Dala_ " här på forumet, som skrivit den här tråden?

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=337457

Jo just han.


298 Inlägg
23 juli 2021
Trådstartare
#23
torpis skrev:
Absolut! Tänk dock på att 40kWh batteriet inte är speciellt bra. En 30kWh bil går snabbare A till B oavsett mål vill jag mena. Men tanken är god, absolut.

Hur menar du snabbare? Är det stor viktskillnad?


Forummoderator
10 576 Inlägg
23 juli 2021
#24
Stortag skrev:
torpis skrev:
Absolut! Tänk dock på att 40kWh batteriet inte är speciellt bra. En 30kWh bil går snabbare A till B oavsett mål vill jag mena. Men tanken är god, absolut.

Hur menar du snabbare? Är det stor viktskillnad?

40kwh batteriet överhettar. Sänker laddeffekt

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

298 Inlägg
29 juli 2021
Trådstartare
#25
Kom att tänka på en annan sak gällande att ladda på 230 volt. Hörde att man riskerar att bränna eluttaget på långsikt om man alltid laddar på full kapacitet. Är detta månne sant? Eller hur funkar laddaren, kan man välja hur mycket effekt den får ta som max, om vi kör på den kabeln som kommer med bilen och pluggar direkt i väggen?
Antar att man borde lägga upp en liten box då istället som kör på en-fas.


Ain't no place like home...
4 638 Inlägg
29 juli 2021
#26
Stortag skrev:
Kom att tänka på en annan sak gällande att ladda på 230 volt. Hörde att man riskerar att bränna eluttaget på långsikt om man alltid laddar på full kapacitet. Är detta månne sant? Eller hur funkar laddaren, kan man välja hur mycket effekt den får ta som max, om vi kör på den kabeln som kommer med bilen och pluggar direkt i väggen?
Antar att man borde lägga upp en liten box då istället som kör på en-fas.

Det är helt riktigt att Du frestar på inte bara uttaget utan även kablarna som går till det.
220-laddare är alltid en nödlösning, ska du ladda ofta är det laddbox eller annan 3-fas laddare, typ CTEK Njord som gäller.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 juli 2021
#27
230v är inte nödladdare utan det absolut mesta man laddar bilen med ever.

Där emot måste man givetvis ha rätt dimensionerade kablar, säkringar osv.

Generellt så behöver du ju bara återladda det du kör på en dag över natten. Jag körde igår upp alla mina 25mil faktiskt. Var hemma igen vid 16tiden och pluggade in på 1.8kW laddning eller kanske 8A.

Nu idag körde vi iväg igen efter frukost och bilen var full igen. Tar 15h att ladda 25mil på 1.8kW med min bil. Ganska soft och inget problem alls för ett vägguttag.

Problemet är om du tror att du måste ladda med 16A dvs fylla bilen från tom på 7.5h. Då pluggar man in kl 16 och bilen drar 16A medan man skall laga mat osv. Bilen är sen fulladdad halv 12 på natten och vad har du för nytta av det?

Så man måste vara smart och förstå sina behov. Då kan man göra förnuftiga val

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök