3050
Sök

Ångerrätt på bilköp pga problem med växellåda

12 Inlägg
28 juli 2021
Trådstartare
#1
Hej,

Mina föräldrar köpte en Nissan för ca 3 månader sedan och 2 dagar efter köpet upplevede dom att bilen "hackade/hostade" lite när man körde så
dom lämnade in bilen till återförsäljaren som i sin tur skickade den vidare till Nissan för undersökning, där Nissan konstatera att automatlådan var trasig.

Återförsäljaren använder sig av autoconcept garanti och det hela verkar som att autoconcept inte vill stå för kostnaderna så bilförsäljaren har skickat bilen vidare till en lokal firma som ska reparera automatlådan. Det hela känns som att återförsäljaren försöker fuskfixa eller hitta en billig lösning.

Mina föräldrar har även varit i kontakt med Nissan där dom tyckte det hela var lite underligt då en reperation av det felet skulle kosta like mycket som att ersätta hela lådan.

Nu har bilen stått där i snart 3 månader utan att någon låda har reparerats.

Jag bara undrar om man har någon rätt som konsument att häva köpet eller vart man kan vända sig för att få mer hjälp ang detta.

7 441 Inlägg
28 juli 2021
#2
Är bilen köpt av en MRF-ansluten bilhandlare eller Muhammeds Bil & Kebab?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
28 juli 2021
#3
Hamno skrev:
Hej,

Mina föräldrar köpte en Nissan för ca 3 månader sedan och 2 dagar efter köpet upplevede dom att bilen "hackade/hostade" lite när man körde så
dom lämnade in bilen till återförsäljaren som i sin tur skickade den vidare till Nissan för undersökning, där Nissan konstatera att automatlådan var trasig.

Återförsäljaren använder sig av autoconcept garanti och det hela verkar som att autoconcept inte vill stå för kostnaderna så bilförsäljaren har skickat bilen vidare till en lokal firma som ska reparera automatlådan. Det hela känns som att återförsäljaren försöker fuskfixa eller hitta en billig lösning.

Mina föräldrar har även varit i kontakt med Nissan där dom tyckte det hela var lite underligt då en reperation av det felet skulle kosta like mycket som att ersätta hela lådan.

Nu har bilen stått där i snart 3 månader utan att någon låda har reparerats.

Jag bara undrar om man har någon rätt som konsument att häva köpet eller vart man kan vända sig för att få mer hjälp ang detta.

""Dom köpte en Nissan för ca 3 månader sedan"" Var den ny, 1 år tio år? Eller ännu äldre. Vilken modell var det?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

12 Inlägg
28 juli 2021
Trådstartare
#4
torsen skrev:
Är bilen köpt av en MRF-ansluten bilhandlare eller Muhammeds Bil & Kebab?

Tyvärr inte MRF-ansluten hmm

12 Inlägg
28 juli 2021
Trådstartare
#5
Vettemannen skrev:
Hamno skrev:
Hej,

Mina föräldrar köpte en Nissan för ca 3 månader sedan och 2 dagar efter köpet upplevede dom att bilen "hackade/hostade" lite när man körde så
dom lämnade in bilen till återförsäljaren som i sin tur skickade den vidare till Nissan för undersökning, där Nissan konstatera att automatlådan var trasig.

Återförsäljaren använder sig av autoconcept garanti och det hela verkar som att autoconcept inte vill stå för kostnaderna så bilförsäljaren har skickat bilen vidare till en lokal firma som ska reparera automatlådan. Det hela känns som att återförsäljaren försöker fuskfixa eller hitta en billig lösning.

Mina föräldrar har även varit i kontakt med Nissan där dom tyckte det hela var lite underligt då en reperation av det felet skulle kosta like mycket som att ersätta hela lådan.

Nu har bilen stått där i snart 3 månader utan att någon låda har reparerats.

Jag bara undrar om man har någon rätt som konsument att häva köpet eller vart man kan vända sig för att få mer hjälp ang detta.

""Dom köpte en Nissan för ca 3 månader sedan"" Var den ny, 1 år tio år? Eller ännu äldre. Vilken modell var det?

/Benny

Det är en Nissan Qashqai 2014, så ingen mega ny bil

5 Inlägg
28 juli 2021
#6
Nissan har cvt lådor tillverkade av Jatco. Kvaliten är dålig så att lådan är slut är nog tyvärr mycket möjligt.

Forummoderator
18 009 Inlägg
28 juli 2021
#7
Ligg på bilfirman så de tar tag i saken. Kan inte dessa lådor men läste lite om dem och de dras med problem, ja. Tydligen kan själva huvuddelen, Dvs kedjan i lådan sträcka sig med resultatet hoppade/hackade gång. Lådan är då att betrakta som slut.

"Nissan subsidiary Jatco supplies many of the world’s automakers with CVT transmissions. Nissan vehicles have been featuring CVTs for 15 years, but they’ve demonstrated less than stellar reliability. Common complaints include violent shaking and stuttering, difficulty accelerating, overheating and suddenly shutting down. Early examples saw the CVTs snap their metallic belts at relatively low mileage."

Autoconcept, Svensk Bilgaranti osv. är inte vatten värt när bilen börjar krångla, läs det finstilta på den tjusiga foldern som följde med vid köp. Men det invaggar kunden i en falsk säkerhet om att bilen har fina garantier.

Är problemet sträckt kedja finns ingen "quick fix"
______________________________________________________________________________
Källa: https://www.wheels.ca/top-ten/seven-shi … -to-avoid/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 371 Inlägg
28 juli 2021
#8
Skulle inte bli förvånad om det är brist att få tag på reservdelar. Hört från flera att det är lång leveranstid på mycket.



Sök