2867
Sök

Köp av bil

57 Inlägg
7 augusti 2021
Trådstartare
Tja, är på jakt efter min första bil, såklart är ju då en bränslesnål bil att föredra, har snöat in mig lite på golf från början och nu på passat, har hittat en passat B6(C3) 2010 på blocket för 23500, ett fjäderbenslager som låter å en tändspole som är dåligt, har pillat en del med EPA å dret förr så ett fjäderbenslager är inga problem å lösa själv, men i vad finns det mer som brukar va en sjuka på dessa bilar? Vad är annars ett bra alternativ? Alla svar uppskattas

Länk till bilen:
https://www.blocket.se/vi/97620848.htm

6 638 Inlägg
7 augusti 2021
Tändspole har du inte i en diesel

Sen är ju frågan om det "bara" ett glödstift som är dåligt genom att den satt felkod (utan ytterligare åtgärd) eller har de försökt byta den tidigare och inte kunnat pga skada eller att den svetsats fast i toppen?

De/Dem

7 455 Inlägg
7 augusti 2021
Önskar du snabbt bli autodidakt bilmekaniker - köp den!
Annars kolla efter en japansk bil - men kanske svårt att få till samma pris.

Forummoderator
18 079 Inlägg
7 augusti 2021
Hm.

Tändspole kan ju vara skrivfel av TS. Glödstift påverkar inte bilen. Den startar snällt även på vintern utan dessa om den inte ska rulla i Norrland eller är helt slut. Däremot bör väl lampan för glödning blinka.

Men bilfirman skriver "Säljes åt kund" vilket innebär att garanti kan man glömma då bilen fortfarande är skriven på en privatperson (Japp, har kollat den). Bilfirman vet nog att bilen luktar problem och vill bara bli av med den. Nuvarande ägare köpte bilen 2021-07-10...

Sönderrostad var den med. Men det hör ju till dessa vagnar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 701 Inlägg
7 augusti 2021
Hmm, den bilen känns inte som nån bra "första bil".  Jaga vidare, o kanske vidga sökningen till fler bilmärken.  Lycka till
mvh/husse

57 Inlägg
8 augusti 2021
Trådstartare
xXSammy skrev:
Tändspole har du inte i en diesel

Sen är ju frågan om det "bara" ett glödstift som är dåligt genom att den satt felkod (utan ytterligare åtgärd) eller har de försökt byta den tidigare och inte kunnat pga skada eller att den svetsats fast i toppen?

Va jag som skrev fel där, glödstift ska det stå🥴

57 Inlägg
8 augusti 2021
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Hm.

Tändspole kan ju vara skrivfel av TS. Glödstift påverkar inte bilen. Den startar snällt även på vintern utan dessa om den inte ska rulla i Norrland eller är helt slut. Däremot bör väl lampan för glödning blinka.

Men bilfirman skriver "Säljes åt kund" vilket innebär att garanti kan man glömma då bilen fortfarande är skriven på en privatperson (Japp, har kollat den). Bilfirman vet nog att bilen luktar problem och vill bara bli av med den. Nuvarande ägare köpte bilen 2021-07-10...

Sönderrostad var den med. Men det hör ju till dessa vagnar.

Mjo men har snackat med en jag känner som är barndomsvän med snubben som har firman, å han och även en till säger att han är bra att ha och göra med, sen vet man ju såklart aldrig ändå:(

4 261 Inlägg
8 augusti 2021
Jonnte123 skrev:
Tja, är på jakt efter min första bil, såklart är ju då en bränslesnål bil att föredra, har snöat in mig lite på golf från början och nu på passat, har hittat en passat B6(C3) 2010 på blocket för 23500, ett fjäderbenslager som låter å en tändspole som är dåligt, har pillat en del med EPA å dret förr så ett fjäderbenslager är inga problem å lösa själv, men i vad finns det mer som brukar va en sjuka på dessa bilar? Vad är annars ett bra alternativ? Alla svar uppskattas

Länk till bilen:

Tja

Att välja en bil med problem som första bil kanske inte är det bästa valet. Du kan åka och kolla på den men det kanske inte är garanti på att det är just det dom säger som behöver bytas. Med tur så kanske det är dom men dom är inte så svåra att byta så varför har inte ägaren bara bytt dom snabbis och få mer för bilen? fjäderbenslager kostar ingenting att byta samt en glödstift kostar ingenting. Lite skumt alltså med andra ord men såklart äre ditt val att göra som du vill:) Vad har du för budget och är du öppen annars med bilval?

3 258 Inlägg
8 augusti 2021
Glödstift som gått av kan bli jättedyrt...

Men, jag vet också att många säljer bilar med flera skitfel väldigt billigt för att "bli av med den" och orkar inte bry sig.
Det är i sig värt flera tusen för många.

Det man måste ha lite koll på är om det är någon som inte orkar, eller någon som ser ev mer problem runt hörnet dom håller tyst om.
Senast redigerat av Mossan1 (8 augusti 2021)

57 Inlägg
8 augusti 2021
Trådstartare
panda666 skrev:
Jonnte123 skrev:

Länk till bilen:

Tja

Att välja en bil med problem som första bil kanske inte är det bästa valet. Du kan åka och kolla på den men det kanske inte är garanti på att det är just det dom säger som behöver bytas. Med tur så kanske det är dom men dom är inte så svåra att byta så varför har inte ägaren bara bytt dom snabbis och få mer för bilen? fjäderbenslager kostar ingenting att byta samt en glödstift kostar ingenting. Lite skumt alltså med andra ord men såklart äre ditt val att göra som du vill:) Vad har du för budget och är du öppen annars med bilval?

Har väll tänkt mig en budget runt 25 +- några tusenlappar, absolut öppen med valet av bil, har kollat på allt från Toyota avensis till V70 till Hundai i30 men aldrig riktigt fastnat

57 Inlägg
8 augusti 2021
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Glödstift som gått av kan bli jättedyrt...

Men, jag vet också att många säljer bilar med flera skitfel väldigt billigt för att "bli av med den" och orkar inte bry sig.
Det är i sig värt flera tusen för många.

Det man måste ha lite koll på är om det är någon som inte orkar, eller någon som ser ev mer problem runt hörnet dom håller tyst om.

Aa får höra mig för lite där, tack för tipset👍🏼

Forummoderator
18 079 Inlägg
8 augusti 2021
Vi kan ju böra med körningen. Långa eller korta sträckor? Landsväg/stadskörning? Antal mil på år ca?

Några långkörningar i månaden kan till viss del motverka stadstrafik.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 105 Inlägg
8 augusti 2021
Visste inte ens att de där passaterna såldes med så liten diesel som 105hk. Den kan bli knepig att sälja vidare sedan, men å andra sidan är den nog redo för sista ägaren nu när rosten kommit såpass illa.

7 455 Inlägg
9 augusti 2021
Jonnte123 skrev:
panda666 skrev:
Jonnte123 skrev:

Länk till bilen:

Tja

Har väll tänkt mig en budget runt 25 +- några tusenlappar, absolut öppen med valet av bil, har kollat på allt från Toyota avensis till V70 till Hundai i30 men aldrig riktigt fastnat

Nog ditt bästa val.

* Voff voff *
10 661 Inlägg
9 augusti 2021
Rost, wunderbaum och en poppy... Jag hade letat vidare!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

4 261 Inlägg
9 augusti 2021
En asiat kanske eller nån gammal volvo skulle jag välja. Man kan hitta bra bilar med dom pengarna endå och skulle definitivt kolla efter nån bil som inte har nån problem som första bil. Varför inte en volvo s60 tex? hittar man lätt för den budgeten och en fantastisk bra bil med mycket komfort, körglädje och styling. Ser fortfarande mycket modern ut med bra krocksäkerhet som många tycker om;) Borde vara lätt att hitta besiktigad och redo att köra.

Forummoderator
18 079 Inlägg
9 augusti 2021
Brådhis skrev:

Den har nog inte sotat igen i alla fall...

* Voff voff *
10 661 Inlägg
9 augusti 2021
Hybrid_ skrev:
Brådhis skrev:

Den har nog inte sotat igen i alla fall...

Iofs sant... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

57 Inlägg
12 augusti 2021
Trådstartare
Har ska man tänka med mil osv då? Någon skrev ju att en gammal Volvo kan va ett alternativ men då är de ju ofta uppe i 35-40.000 mil, vet att stadsmil är värre än landsvägsmil volter de flesta antagligen är då, men hur många mil är för många generellt sett? 30.000? 40.000? 50.000? Vart får man dra gränsen?

57 Inlägg
12 augusti 2021
Trådstartare
panda666 skrev:
Jonnte123 skrev:

Länk till bilen:

Tja

Har skruvat en del a traktor tidigare så fjäderbenspackningar är inga problem? Däremot vet man ju aldrig med glödstift men det är ju mer att det är ett helvete å komma åt ibland mer än att det är någon slags raket forskning
Senast redigerat av Jonnte123 (12 augusti 2021)

Sök