3516
Sök

Saknar kraft b230fk

178 Inlägg
8 augusti 2021
Trådstartare
#1
Hej på er gott folk!
Fått fart på min B230fk i min 945a. Den går felfritt på tomgång å kan varva hur bra som helst. Men när man börjar köra så tappar den mycket av kraften. Ingen ordentlig acceleration trots att vartalen går upp. Nån smart individ som har nån gissning?

4 261 Inlägg
8 augusti 2021
#2
Hej!

Vad laddar du? och är kopplingen frisk?

Forummoderator
18 011 Inlägg
8 augusti 2021
#3
Bytt kamrem eller?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

178 Inlägg
8 augusti 2021
Trådstartare
#4
panda666 skrev:
Hej!

Vad laddar du? och är kopplingen frisk?

Laddar 0,4. Kopplingen är vad jag vet frisk. Bytt 2015.

178 Inlägg
8 augusti 2021
Trådstartare
#5
Hybrid_ skrev:
Bytt kamrem eller?

Den är sprillans ny.

4 261 Inlägg
8 augusti 2021
#6
Tenco skrev:
panda666 skrev:
Hej!

Vad laddar du? och är kopplingen frisk?

Laddar 0,4. Kopplingen är vad jag vet frisk. Bytt 2015.

Eftersom du sa att varvtalen ökar men du accar inte så tänkte ja direkt på kopplingen. 2015 är ett bra tag sen. Kör ett kopplings test kanske?

Forummoderator
18 011 Inlägg
8 augusti 2021
#7
Tenco skrev:
Hybrid_ skrev:
Bytt kamrem eller?

Den är sprillans ny.

Står den en kugg fel så blir bilen trött.

EDIT: Om varvtalen ökar men bilen inte skjuter fart så är det som Pandan säger: Kopplingen. Det borde man dock höra/märka.
Senast redigerat av Hybrid_ (8 augusti 2021)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

178 Inlägg
8 augusti 2021
Trådstartare
#8
Hybrid_ skrev:
Tenco skrev:
Hybrid_ skrev:
Bytt kamrem eller?

Den är sprillans ny.

Står den en kugg fel så blir bilen trött.

EDIT: Om varvtalen ökar men bilen inte skjuter fart så är det som Pandan säger: Kopplingen. Det borde man dock höra/märka.

Saknar plastkåpen där nere så den står nog inte helt rätt. Hört att man ska kunna se ett jack på blocket som man ska nolla mot men vet inte vad jag letar efter.

178 Inlägg
8 augusti 2021
Trådstartare
#9
panda666 skrev:
Tenco skrev:
panda666 skrev:
Hej!

Vad laddar du? och är kopplingen frisk?

Laddar 0,4. Kopplingen är vad jag vet frisk. Bytt 2015.

Eftersom du sa att varvtalen ökar men du accar inte så tänkte ja direkt på kopplingen. 2015 är ett bra tag sen. Kör ett kopplings test kanske?

Hmm, hur testar jag kopplingen? Lutar nog mot att kammen står fel.

4 261 Inlägg
8 augusti 2021
#10
Hybrid_ skrev:
Tenco skrev:
Hybrid_ skrev:
Bytt kamrem eller?

Den är sprillans ny.

Står den en kugg fel så blir bilen trött.

EDIT: Om varvtalen ökar men bilen inte skjuter fart så är det som Pandan säger: Kopplingen. Det borde man dock höra/märka.

Så 2 grejer att kolla upp;) Börja med att kolla att remmet sitter som det ska innan man börjar byta grejer.

Forummoderator
18 011 Inlägg
8 augusti 2021
#11
Kammen kan ju kollas med ett stroboskop har jag för mig. Exakt hur man gör det vet jag inte. Pandan?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

178 Inlägg
8 augusti 2021
Trådstartare
#12
Stroboskop är för proffsigt big_smile, måste ba lista ut hurfan man nollar där nere.

6 064 Inlägg
8 augusti 2021
#13
Hybrid_ skrev:
Kammen kan ju kollas med ett stroboskop har jag för mig. Exakt hur man gör det vet jag inte. Pandan?

Nja, man kan bara kolla om tändningen står fel, inte om kammen står fel. Om det är den fördelaren som sitter på baksidan toppen och drivs av kammen så får man ju bägge, men om det är den som sitter nere på motorblocket så har den ett eget tandhjul som kan stå rätt eller fel.

Men hur som helst, en nästan tät katalysator kan också ge en bil som går bra på låga varv när avgasflödet är litet, men dåligt på höga varv när det är mycket som skall ut

178 Inlägg
8 augusti 2021
Trådstartare
#14
Listade ut problemet. Den stora slangen som går från turbon till intercoolern satt inte åt så de var läckage. Nu går den som en dröm igen!

Forummoderator
18 011 Inlägg
8 augusti 2021
#15
Tenco skrev:
Listade ut problemet. Den stora slangen som går från turbon till intercoolern satt inte åt så de var läckage. Nu går den som en dröm igen!

Tackar för återkoppling och kul att det löste sig så lätt!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

178 Inlägg
8 augusti 2021
Trådstartare
#16
Hybrid_ skrev:
Tenco skrev:
Listade ut problemet. Den stora slangen som går från turbon till intercoolern satt inte åt så de var läckage. Nu går den som en dröm igen!

Tackar för återkoppling och kul att det löste sig så lätt!

Ja, jäkligt skönt att inte problemet var större. Nu har man ju lärt sig till nästa gång. Som 16 åring så är det nog mycket småfixande kvar i framtiden 😅

Forummoderator
18 011 Inlägg
8 augusti 2021
#17
Tenco skrev:
Hybrid_ skrev:
Tenco skrev:
Listade ut problemet. Den stora slangen som går från turbon till intercoolern satt inte åt så de var läckage. Nu går den som en dröm igen!

Tackar för återkoppling och kul att det löste sig så lätt!

Ja, jäkligt skönt att inte problemet var större. Nu har man ju lärt sig till nästa gång. Som 16 åring så är det nog mycket småfixande kvar i framtiden 😅

Hehe. Vänta bara. Jobbar själv som högvoltstekniker inom bilindustrin.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

178 Inlägg
8 augusti 2021
Trådstartare
#18
Hybrid_ skrev:
Tenco skrev:
Hybrid_ skrev:

Tackar för återkoppling och kul att det löste sig så lätt!

Ja, jäkligt skönt att inte problemet var större. Nu har man ju lärt sig till nästa gång. Som 16 åring så är det nog mycket småfixande kvar i framtiden 😅

Hehe. Vänta bara. Jobbar själv som högvoltstekniker inom bilindustrin.

Oooo, saftigt arbete!

4 261 Inlägg
8 augusti 2021
#19
Hybrid_ skrev:
Kammen kan ju kollas med ett stroboskop har jag för mig. Exakt hur man gör det vet jag inte. Pandan?

hehe så duktig är jag inte men är lättad att ts fixade sj utan större ingrepp. Bra att veta ifall jag råkar ut för samma fel och inte börjar byta grejer i onödan;)

Ha det gott;)


Sök