3413
Sök

Flera elfel samtidigt eller?

1 Inlägg
19 augusti 2021
Trådstartare
#1
Jag har en Ford S-max 06 som har börjat tjorva med olika sorts elfel och detta mer eller mindre samtidigt vilket får mig att fundera på om det är en slump eller om det är något övergripande.
Bilen har börjat varna för olika saker bla halvljus trasigt, men som efter en stund slutar och kommer igång. Till saken hör att båda xenonlamporna är nybytta och bör ju således inte redan vara trasiga. Sen har hela instrumentpanelen börjat bete sig konstigt och visar allt möjligt utom det den ska. Olika varje gång men aldrig rätt. Känns som den inte får nog med spänning och ibland syns endast halva panelen. Både nålarna på mätarna och det digitala beter sig märkligt.

För någon vecka sedan hade bilens batteri laddat ur då en (förmodligen) kylbox varit inkopplad lite för länge utan att bilen var igång och jag satte batteriet på laddning i 1 dygn. Laddaren visade då fulladdat och sedan funkade alla mätare hur bra som helst.. i ungefär 2 dygn. Sen började problemen om. Min första tanke var att batteriet var slut och inte orkade leverera rätt ström så jag for till batterilagret som fick mäta upp batteriet. Men de konstaterade att det inte var ett dåligt batteri.

Häromdagen låste även styrservon sig ett par sekunder på morgonen men gick igång igen och har funkat sen dess. ??

Funderar på om det har med dålig jord att göra eftersom det blir så många fel samtidigt. Men jag är inte kunnig i sånt här.

Är det någon här på forumet som varit med om något liknande "multifel"?

7 392 Inlägg
19 augusti 2021
#2
Mondeon, som är systerbil har jordpunkter  under luftfilter,,  kolla dem å den stora vid vä fjäderben,    låter klart batteri/jordrelaterat,  kolla om den laddar som den ska, mina mongosar laddar ca 14,3 volt då dem är nystartade smile   ta en multimeter å mät på batteriet när du nyss har startat den smile  allt under 13,5 volt är dåligt  min laddade 13,5 under en mkt VARM sommardag med husvagn så ac å allt fick kämpa,, vart orolig,, men morgonen efter så laddade den som vanligt å sjönk eftersom, pga massor av strömförbrukare å värmen

dra även en separat jord från motorn till kaross å se om det är bra jord mellan,, blir det bättre medextrakabel,, byt jord mellan motor å kaross, eller rengör?
Senast redigerat av granadadr (19 augusti 2021)


298 Inlägg
19 augusti 2021
#3
En kund på verkstan hade lite liknande på en v70 en gång. Där kunde den bete sig normalt under en hel dag och mitt i allt kom alla varningar som mätaren kan visa på samma gång. Felkoderna gav inget vidare användbart då alla enheter hade något att klaga på. I slutändan var det vatten i styrenheten till styrservopumpen, detta skapade störningar på can-bussen vilket gjorde att hela systemet började spöka. Styrenheten var monterad med kontakten uppåt så det väl slapp in under packningen kom det inte ut. Jag vill minnas att styrenheten blev bara upptorkad och behövde inte bytas.
Man kan testa koppla in oscilloskop var som helst på can bussen och borde en fin fyrkantvåg. Är linjerna hackiga finns det störningar.
Senast redigerat av Stortag (19 augusti 2021)


7 392 Inlägg
19 augusti 2021
#4
Stortag skrev:
En kund på verkstan hade lite liknande på en v70 en gång. Där kunde den bete sig normalt under en hel dag och mitt i allt kom alla varningar som mätaren kan visa på samma gång. Felkoderna gav inget vidare användbart då alla enheter hade något att klaga på. I slutändan var det vatten i styrenheten till styrservopumpen, detta skapade störningar på can-bussen vilket gjorde att hela systemet började spöka. Styrenheten var monterad med kontakten uppåt så det väl slapp in under packningen kom det inte ut. Jag vill minnas att styrenheten blev bara upptorkad och behövde inte bytas.
Man kan testa koppla in oscilloskop var som helst på can bussen och borde en fin fyrkantvåg. Är linjerna hackiga finns det störningar.

aha,, ja det har du helt rätt i ecu sitter ju framför vä framhjul på mondeon å s c max, har även läst om att vatten kan komma in i säkringar via kabeln till spolarpump,  och ja det stämmer pratade med en mekaniker på FORD wink  kolla gärna dessa saker,,


298 Inlägg
19 augusti 2021
#5
granadadr skrev:
aha,, ja det har du helt rätt i ecu sitter ju framför vä framhjul på mondeon å s c max, har även läst om att vatten kan komma in i säkringar via kabeln till spolarpump,  och ja det stämmer pratade med en mekaniker på FORD wink  kolla gärna dessa saker,,

Jo jag nämnde väl aldrig det men den v70 hade styrenheten framför höger framhjul.

Nu kom jag även på ett växellådsproblem på en chrysler grand voyager som chefen hade. Den var automat och funkade för det mesta bra men ibland kunde den tända fellampan för växellådan och sluta växla upp. Den hade styrenheten framför vänster framhjul och stiften i styrenheten var rostiga.

Bottom line är väl som biltillverkare att inte sätta styrenheter på så utsatta ställen smile


7 392 Inlägg
19 augusti 2021
#6
Stortag skrev:
granadadr skrev:
aha,, ja det har du helt rätt i ecu sitter ju framför vä framhjul på mondeon å s c max, har även läst om att vatten kan komma in i säkringar via kabeln till spolarpump,  och ja det stämmer pratade med en mekaniker på FORD wink  kolla gärna dessa saker,,

Jo jag nämnde väl aldrig det men den v70 hade styrenheten framför höger framhjul.

Nu kom jag även på ett växellådsproblem på en chrysler grand voyager som chefen hade. Den var automat och funkade för det mesta bra men ibland kunde den tända fellampan för växellådan och sluta växla upp. Den hade styrenheten framför vänster framhjul och stiften i styrenheten var rostiga.

Bottom line är väl som biltillverkare att inte sätta styrenheter på så utsatta ställen smile

mm helt hjärndött  specielt vid olyckor bonk å vips var den ecu med kontakter kaputt,, sad  varför ej ha dem bakom handskfack ? som förr, nu har jag tacko låv ej haft problem med sånt än,, å har 4 mondeo, en reservdelsbil som gått 34 000 mil ecu å allt funkar men lyser massor av annat smile hahaha,,  en som gått 29 000 mil funkar bra, vardagsbilen,, å  2 som gått ca 20 000 mil sommarbilar  smile



Sök