Growe skrev:
Hybrid_ skrev:
Haft en från Jula i många år. Den började ge upp i våras och tappade dessutom ett framhjul. Må så vara efter 8-10 år. Köpte en likadan för 249:- för några månader sedan. Förvisso inte packat upp den ännu men dessa duger gott.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … ft-011851/Pelardomkraften ska du som nämns ovan inte använda.
undrar faktist vilka som köper den typen av domkrafter för dom är ju totalt värdelösa.. och använder man dom på fel ställe har man ett stort hål i golvet eller värsta fall i bensintanken eller nått annat dumnt.. vi har sånna i våra bussar men veksamt att jag skulle våga hissa en buss med en sån där även om den stog helt plant..
1. Jag har köpt flera små "flaskdomkrafter".
2. Dom är inte HELT värdelösa.
Men dom kräver 2 rejäla plankstumpar.
En att placera under domkraften, så att den inte sjunker ner i marken.
Förslagsvis 30 x 30 x 5 cm.
En att placera ovanpå "domkraftskruven" för att inte skada bilen.
Förslagsvis 50 x 20 x 5 cm.
Själv föredrager jag domkraft typ HighLift.
Men långt ifrån alla bilar har lyftpunkter.
Då kan man i stället medelst en kort stropp lyfta i hjulet - om fälgen har tillräckligt stora hål(för stroppen).
Man ska heller inte döma ut små saxdomkrafter - dom är bra om det är trångt under bilen.
Härutöver har jag alltid med ett par stoppklossar - för att säkra bilen i längsled när jag lyfter det diagonalt placerade hjulet.
På den gamla goda tiden följde det alltid med stoppklossar av trä till Citroenbilar.
B t w så följde det aldrig med domkraft till Cittror med "gashydraulisk" fjädring - gissa varför?
Sen beror det ju på var och varför man behöver lyfta bilen.
Ovan har jag skrivit om domkrafter som hjälpmedel i nödsituation = då man kört fast eller behöver byta hjul.
För arbete i garage på/under bil skulle jag ALDRIG använda annat än en REJÄL garagedomkraft.
Inte en "varuhusgaragedomkraft" som är vinglig och har hjulfiguration som en rullskridsko.
Har själv en gammal NIKE (som tyvärr lider av inkontinens och sjunker) samt BILTEMAS RACINGDOMKRAFT av aluminium - inte billig - men säkerheten går först.
Dessutom i kombination med 10 st pallbockar av olika storlek och typ.
Jag har lärt mig den hårda vägen = det som inte dödar stärker - då jag låg under min dåvarande BMW och bilen kom i rullning och (flask-)domkraften tippade.
Hjulen var som tur inte demonterade, men jag hade en tid efteråt ont i revbenen - men hellre en dålig andedräkt än ingen alls.