3473
Sök

Hur ofta?

30 Inlägg
7 oktober 2021
Trådstartare
#1
Hej,

Hur ofta anser ni att man bör serva en RAV4 från 2006 i god kondition?

Köpte denna i våras och har ändå rätt gedigna serviceprotokoll från enda tidigare ägaren. Bromsskivor bytta för mindre en ett år sedan. Service gjord senast november 2019. Inga anmärkningar på besiktningen tidigare.

Hur ska man tänka med äldre bilar, räcker årligen oljebyte och ha koll på bromsar och att allt fungerar?

Vill inte lägga särskilt mycket mer pengar på denna.

Regnr: XZA349


5 685 Inlägg
7 oktober 2021
#2
Min mor har en 2010 Rav4, körs ca 500mil/år.
Byter motorolja, oljefilter och kupéfilter varje vår i samband med byte till sommardäcken.
Kör 5W40 helsyntet och Mann filter.

Bromsar kontrollerar jag varje hjulskifte, bromsbeläggen har en tendens att rosta fast då bilen körs för lite.

Luftfilter har jag bytt en gång och då hade bilen gått 6000mil.

Tändstift har jag aldrig bytt på den, men är nog dags eftersom bilen nu gått 8000mil.

Annars så  räcker det med simpel kontroll att allt funkar och provkörning för att lyssna efter glapp.
Missar man något så brukar besiktningen säga till wink
Däremot brukar dom bara säga "det är ju en Toyota" och kollar sen knappt något tongue


6 056 Inlägg
7 oktober 2021
#3
Årligt oljebyte är ett absolut minimum, halvår skadar inte.

3 194 Inlägg
7 oktober 2021
#4
Hur ofta oljebyte med filter skall utföras beror också på HUR man kör.
Mycket korta sträckor =tätare än 1500mil eller 1år.
Blandat, till en hel del långkörning är 1500mil eller 1år rekomenderad intervall för Rav4.

Vilken oljeklass (ACEA)  det skall vara är lite olika mellan årgångar, så det skall du kolla upp.

Intervallen  menar det som inträffar först av 1500mil eller 1 år, alltså.

Rav4 med AWD skall också byta olja i bakre differensialen var 3000mil eller 2år. Milen viktigast med den oljan.
Det är ovanligt tätt, och missas av många hemservare.

Tändstiften som Toyota sätter är iridiumstift som klarar 9000mil.
Inget fel i att byta tidigare.

Manuella växellådor på Toyota har tidigare haft bytesintervall också, men minns inte milen.

7 438 Inlägg
7 oktober 2021
#5
Först och främst anser jag att man ALLTID ska förlägga oljebytet till strax före besiktningen.
Orsaken är att gammal olja kan leda till att gränsvärdet för avgasemissionerna KAN överskridas med gammal olja.

Jag har flera bilar, bl a en nyköpt Honda CR-V 2005B, tillverkad slutet på augusti 2005, uttagen 10 oktober samma år.
Den servas årligen på "födelsedagen" och besiktas strax därefter.
Servicen, på auktoriserad Hondaverkstad, kostar drygt 3.500:-.
Då har jag "mobilitetsgaranti" hela tiden på bilen.
Kan ju tyckas helt onödig på en Honda(men hustrun vill ha det så och betalar själv).
Mina andra bilar servar jag själv(och fyller i "böckerna").

7 438 Inlägg
7 oktober 2021
#6
Mossan1 skrev:
Tändstiften som Toyota sätter är iridiumstift som klarar 9000mil.
Inget fel i att byta tidigare.

Märkligt!
Suzuki rekommenderar ENDAST KONTROLL av tändstiften var tiotusende mil - inget byte!
Gäller i alla fall Suzuki Jimny 2006(första VVT-motorn).

* Voff voff *
10 583 Inlägg
7 oktober 2021
#7
Wille_vh skrev:
Hur ofta anser ni att man bör serva en RAV4 från 2006 i god kondition?

Så ofta som tillverkaren föreskriver. Ingen skillnad på en gammal och ny bil. Ska den servas var 1500:e mil/varje år (vilket som infaller först) så gäller det oavsett om den är gammal eller ny. Oftare kan man förstås alltid serva, men det är som regel bortkastade pengar. Det finns gott om bilar som gått 50-70000 mil med normala serviceintervall. Oftast tar bilen slut långt innan motorn... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök