4 november 2021
Trådstartare
Hej!
Har en BMW 530i, 2006 som är automatväxlad. För några dagar sedan skulle jag göra en omkörning och då slirade växeln och fick upp "transmission fault". Stannade bilen och när jag startade om den så var det borta. När jag väl kom hem kopplade jag in mig på INPA och läste ut felkod "4f8a" som indikerade att den slirat mellan växel 4-5. Rekommendation var att titta till oljenivån. Hade den på verkstad igår där de bytte oljan. Verkstaden uppmärksammade att det var helt fel ATF-olja i lådan och att det troligtvis var anledningen till varför den började slira.
Blev rekommenderad av verkstan att göra en spolning (eller byta hela tråget då oljefiltret sitter fast i det) ganska omgående eftersom den varit fylld med felaktig olja. Han tyckte dock jag skulle köra bilen ett par dagar först för att se om jag känner någon skillnad, vilket jag absolut gör.
Men nu går tankarna om clutch-e kan ha bränt? Hur stor är chansen? Får man några missljud om någonting i lådan har bränt? Har noll erfarenheter om detta och skulle uppskatta vad era rekommendationer är.
Är det värt att lägga pengar på ytterligare ett oljebyte+byte av tråget (filter inkluderat) eller gör jag bättre i att leta efter en ny transmission på skroten?
Allt gott!
Senast redigerat av Spexxarn (4 november 2021)