7 november 2021
Trådstartare
Hej, tänkte kolla om någon här inne har någon aning om varför min bil (vw polo gti 1999) slirar på vägarna trots nya vinterdäck med dubb, är det för att bilen är så liten och lätt eller kan det vara något annat problem med bilen, körde med pappas bil imorse då det var ännu halare på vägarna men då gick det hur bra som helst (volvo v70xc 1998) senare på dagen körde jag min bil och till en början var allt fint, bra grepp, sen börja bilen på och dra mot mötande körfält men gick bra när jag körde ca 60-70km/h på 100km/h väg. Kan man lösa detta på något vis eller är det "bara" för att bilen är liten och lätt? Tacksam för svar om någon vet något om detta.
Och till en annan fråga när jag ändå håller på, kopplingspedalen följer inte med foten upp långsamt när jag ska starta från 1ans växel, går bra på 2-5 då man inte behöver vara lika försiktig, men 1ans känns lite trög och vill inte följa med mjukt upp, har provat smörja kopplingsvajern och lite bättre blev det men nästan lika som förut, behöver man byta ut den eller smörja mer?
Tacksam för svar.
Ha en fin kväll.