2869
Sök

Hastighets kamera!! Svenska folkets omskrivna favorit

1 112 Inlägg
2 februari 2007
Trådstartare
Finns det något som man kan bekräfta om dom nya plåt snutarna?
Hur funkar det?

Kan man bränna förbi i 200 utan att dom tar dig om du har solskyddet nere eller stämmer det att dom går enbart på nummerplåten å skickar boten till ägaren?

Tar dom kort bakifrån?
(dvs en kamera på motsatta sidan tar kort när den ser röven på bilen) frågan relaterar till den ovanstående.

Är det värt å köpa kameravarnare?

kan man bli identifierad om man syns på bilden men inte har regplåt?

Om jag tex ligger bakom en bil som håller typ 90 på 70 väg och jag får för mig att köra om den precis lagom vid en kamera och jag då av en händelse ligger jämsides med bilen när vi båda passerar kameran i för hög fart. Då ställr jag mig frågan, river dom det kortet eller kan man fantisera om att dom skulle ha två radarsystem som kan mäta båda bilar separat. har hört alla varianter å vill hör några till.
Senast redigerat av black_ravenlord (2 februari 2007)

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

1 893 Inlägg
2 februari 2007
black_ravenlord skrev:
Kan man bränna förbi i 200 utan att dom tar dig om du har solskyddet nere eller stämmer det att dom går enbart på nummerplåten å skickar boten till ägaren?

De måste ha bild på föraren!

black_ravenlord skrev:
Tar dom kort bakifrån?

För mycket okända faktorer kan blanda sig i. Rent tekniskt skulle det gå om kamerorna ser varandra, men juridiskt skulle de inte kunna böta någon.

black_ravenlord skrev:

Kör du för fort?

black_ravenlord skrev:

Biometri program finns som klarar av det, men det fodrar viss kvalité på körkorts fotona. Knappast i användning idag. Men kommer säkert i framtiden.

black_ravenlord skrev:
Om jag tex ligger bakom en bil som håller typ 90 på 70 väg och jag får för mig att köra om den precis lagom vid en kamera och jag då av en händelse ligger jämsides med bilen när vi båda passerar kameran i för hög fart. Då ställr jag mig frågan, river dom det kortet eller kan man fantisera om att dom skulle ha två radarsystem som kan mäta båda bilar separat. har hört alla varianter å vill hör några till.

De nya skåpen klarar att hålla koll på flera fordon samtidigt. Men ur juridisk synvinkel är det svårt att säkerställa vilken bil skåpet plåtade, så det blir makulerat direkt.

De nya skåpen är på hela tiden. De mäter traffik intensitet och hastighet. De slås bara på skarpt läge en kort stund per dag.

* Voff voff *
10 583 Inlägg
2 februari 2007
Kristian_V skrev:
black_ravenlord skrev:

De måste ha bild på föraren!

black_ravenlord skrev:
Tar dom kort bakifrån?

För mycket okända faktorer kan blanda sig i. Rent tekniskt skulle det gå om kamerorna ser varandra, men juridiskt skulle de inte kunna böta någon.

black_ravenlord skrev:

Kör du för fort?

black_ravenlord skrev:

Biometri program finns som klarar av det, men det fodrar viss kvalité på körkorts fotona. Knappast i användning idag. Men kommer säkert i framtiden.

black_ravenlord skrev:

De nya skåpen klarar att hålla koll på flera fordon samtidigt. Men ur juridisk synvinkel är det svårt att säkerställa vilken bil skåpet plåtade, så det blir makulerat direkt.

De nya skåpen är på hela tiden. De mäter traffik intensitet och hastighet. De slås bara på skarpt läge en kort stund per dag.

Mycket bra skrivet!!!

Vill bara tillägga att om kameran tar en bild på en bil som kör om en annan så avskrivs ärendet direkt eftersom det inte går att bevisa vilken bil som brutit mot hastighetsbegränsningarna!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
2 februari 2007
En annan fråga många ställer sig är att om du inte står på bilen och kör för fort. Dom kollar ju på bilden vem som körde bilen, och jämför med körkortet på den som står på bilen, inte sant?
Sen kollar dom inom närmsta släkten på bilägaren och hittar dom inget då så avskrivs ärendet eftersom dom inte vet vem som körde.
MEN eftersom allt detta görs manuellt och inte av datorer så tar det tid, och därför är det lättare att bara ta nästa "fall" istället för att rota i ett komplicerat fall.

Även hört fall där solglasögon har skyddat en bilist från böter.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 112 Inlägg
3 februari 2007
Trådstartare
Känns som om jag faktiskt fick en hel del klarhet i mina frågor å vill svara kort på frågan om jag kör för fort!

Kan säga så att om jag sa nej så ljög jag! det händer helt säkert någon gång men det är ju inget som jag föredrar utan brukar hålla på hastigheten ganska så noga! De fall där jag kör fort är i flesta fall relaterat till att jag försovit mig å håller på att komma sent till jobbet.

1 112 Inlägg
10 februari 2007
Trådstartare
har iallafall konstaterat att dom inte tar bakifrån iallafall!!

1 893 Inlägg
10 februari 2007
black_ravenlord skrev:

Hur gjorde du det, utan att "speeda"? wink

Rörpulare
1 453 Inlägg
10 februari 2007
Alltså allt står på vv.se och de där att den på motsatt sida tar kort på arslet e falsk... samt att kamerna har koll på hur fort du tar dej från kamera A till B...

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

xcOOb
388 Inlägg
10 februari 2007
regplåt med kardborrband så kan man ta bort när man ska åka på kamaresträckor smile

1 112 Inlägg
10 februari 2007
Trådstartare
Kristian_V skrev:
black_ravenlord skrev:

kröp långsamt på 90 väg å så blev någon i backspegeln förbannad å körde om mid precis vid en kamera!!! inget blink smile

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
11 februari 2007
black_ravenlord skrev:
Kristian_V skrev:
black_ravenlord skrev:

kröp långsamt på 90 väg å så blev någon i backspegeln förbannad å körde om mid precis vid en kamera!!! inget blink smile

Köp en laservarnare så ser du vart de finns *riktiga* kameror! Finns många nya skåp där de inte finns nån kamera i.... Ganska kul o se minen på vissa när man kör om dom precis vid en kamera.... wink Min laservarnare funkar iallafall kanon!!

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

1 112 Inlägg
11 februari 2007
Trådstartare
vad är det som laservarnaren/radarn känner av då? e det något typ en stråle från plåtburkarna eller?

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
11 februari 2007
black_ravenlord skrev:
vad är det som laservarnaren/radarn känner av då? e det något typ en stråle från plåtburkarna eller?

Kameran använder ju nån hastighetslaser eller nåt... De är väl den lasern reagerar på...

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

1 112 Inlägg
11 februari 2007
Trådstartare
golfarn_nr1 skrev:
black_ravenlord skrev:

Kameran använder ju nån hastighetslaser eller nåt... De är väl den lasern reagerar på...

jo jag skulle väl tro det men synd att det skall vara så svårt att få tag i konkret fakta om sånt!

1 893 Inlägg
11 februari 2007
ALLA nya skåp är utrustade med kamera.
Däremot är de inte på mera än max en timma om dagen. Enligt VV's info.
Vore endel skåp "dummies" så borde det läckt ut vid det här laget.

Vore dumt att tro att en låda är en Dummie, och rätt vad det är så tar den kort när du blåser förbi den 50kmh för fort. Anta att där finns en kamera i varje, så kanske du får ha lappen kvar.

EDIT: Angående laservarnare.
De nya varnar för både laser och radar, de stör dessutom ut lasern så polisen inte får någon hastighet alls. Varnarna är dock olagliga! Man får vara medveten om att man riskerar kraftiga böter. Man får dock ingen plump i körkorts protokollet för varnare.
Senast redigerat av Kristian_V (11 februari 2007)

2 123 Inlägg
11 februari 2007
nissan 200sx skrev:
Alltså allt står på vv.se och de där att den på motsatt sida tar kort på arslet e falsk... samt att kamerna har koll på hur fort du tar dej från kamera A till B...

Fel, kamerorna kan visst hålla koll på hur fort du tar dej från A-B men det använder dom än så länge inte.
Det fanns i Norge för 2 år sen men dom var tvugna att sluta med det för "folk kände sig övervakadet hela tiden" och så ville man inte leva så det lades ner.
Men de kameror vi har hör kan göra samma sak men det fodrar ju att 2 kameror är igång och att dom vet avståndet imellan.
Men tack och lov att dom inte använder den funktionen än.

72 Inlägg
11 februari 2007
golfarn_nr1 skrev:
black_ravenlord skrev:
Kristian_V skrev:

Köp en laservarnare så ser du vart de finns *riktiga* kameror! Finns många nya skåp där de inte finns nån kamera i.... Ganska kul o se minen på vissa när man kör om dom precis vid en kamera.... wink Min laservarnare funkar iallafall kanon!!

Men reareger den på bara om det finns kamera i skåpet eller bara att det står ett tomt skåp om 200 meter eller fattar inte riktigt hur den funkar ??tongue

1 893 Inlägg
11 februari 2007
Varnaren reagerar på en radar-bärvåg skåpet sänder ut när den är igång.

* Voff voff *
10 583 Inlägg
11 februari 2007
Kristian_V skrev:
ALLA nya skåp är utrustade med kamera.
Däremot är de inte på mera än max en timma om dagen. Enligt VV's info.
Vore endel skåp "dummies" så borde det läckt ut vid det här laget.

Vore dumt att tro att en låda är en Dummie, och rätt vad det är så tar den kort när du blåser förbi den 50kmh för fort. Anta att där finns en kamera i varje, så kanske du får ha lappen kvar.

EDIT: Angående laservarnare.
De nya varnar för både laser och radar, de stör dessutom ut lasern så polisen inte får någon hastighet alls. Varnarna är dock olagliga! Man får vara medveten om att man riskerar kraftiga böter. Man får dock ingen plump i körkorts protokollet för varnare.

Att använda en varnare/störare ger dagsböter och finns kvar i registret länge! Kort sagt, inte bra ifall man någon gång ska söka yrken med säkerhetsinriktning (polis, väktare osv osv)...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 893 Inlägg
11 februari 2007
Alla förseelser liger kvar i belastnings registret. olika länge för olika "brott" men du riskerar inte körkortet ifall du åker dit 10ggr för innehav av laservarnare/störare. Du får böter ja, du får en anmärkning i belastningregistret ja, men du kan köra vidare. Hade du inte haft varnaren och åkt på böter för fortkörning, så skulle kortet hamnat på torken efter tredje gången.

//Kristian

EDIT: Det bästa och billigaste är givetvis att köra lagligt!
Jag försöker jämt, och misslyckas var gång.
Jag ligger inte och tok-kör som ett svin, men lite över hamnar man allt för ofta.
Har en Active-GPS som i alla fall hindra mig att speeda förbi kamerorna.
Senast redigerat av Kristian_V (11 februari 2007)

Sök