Har en Nissan Micra K12, 2004, 1,2, 16V
Kollade på nätet för att köpa en ny startmotor, men inser att det finns många märken, styrka och annat att ta hänsyn till. Behöver lite hjälp. Dessa hittade jag snabbt, som exempel.
https://www.autodoc.se/reservdelar/star … 0-1-2-16v. Spannet verkar gå från 0,7-4 kW och 8-10 kugg. Antar att ju högre desto bättre. Men priset går upp väsentligt också. Vad behöver man i styrka för svenskt vinterväder som kan gå ner till -15 då jag kör upp till Dalarna ibland? Hur många kW har originalet? Och hur mycket bättre är det med 10 kugg istället för 8. Bilen är ju gammal, men i övrigt fint skick. Vill dock inte lägga ner alltför mycket på den.
Och vilket märken bör man hålla sig till, då jag antar att alla dessa inte är bra. AS-PL, Alanko, PSH, Stardax, Valeo, Rotovis, Lucas, Henkel, Eurotec, The Newline, WAI, Elstock, DRI, Hert&Buss mfl.
Vad är ett rimligt pris för en ny startmotor som liknar originalet?
Och vilka ställen på nätet är det bäst att köpa ifrån med tanke på både kvalitet och pris.
Tänkte lämna in jobbet till min lokala Mekonomen. De ville ha 1250 kr för själva jobbet då jag sa att jag tar med mig startmotorn
Kom till slutsatsen efter att den inte startade förra vintern i -12 grader, trots starthjälp med kablar. Körde motorvärmaren ett tag och då funkade den som vanligt. Batteriet var nästan nytt. Lokala reparatören på landet kollade batteriet och kablar som var okej. Jag läste även på nätet att om den hade varit helt död kunde det ha varit någon av de två reläerna som är kopplade till den. Men den fungerar i varmt väder och drar runt eller låter åtminstone i kallt väder.
Idag var det ju -1 i morse i Stockholm och då hade jag problem att starta igen. Den drog trögt och jag höll på att kunna starta motorn.
Är det något annat som ändå kanske inte fungerar som det ska, så tar jag tacksamt emot tips.