22 december 2021
Trådstartare
Hej!
Ärendet gäller en Toyota Yaris 1.33 VVT-i.
Ny på forumet och ville bara se om någon kan lista ut problemet. Jag ska in på verkstad med bilen inom några dagar men hade varit kul att dela med sig om vad som hänt ändå.
- Åkte till jobbet som vanligt, bilen startade och funkade felfritt hela vägen.
- Ska åka hem från jobbet, märker att fjärrnyckeln inte fungerar, samt att Touch-screen är igång/lyser i Standbyläge, även fast radion är avstängd. Bilen startar ändå utan problem och Touch-screen går att stänga av manuellt på displayen.
- 2 dagar senare, så sätter jag på tändningen och instrumentpanelen lyser, men inte en tillstymmelse till att startmotorn går runt, det bara blinkar och klickar i instrumentpanelen.
- Kommer hem från jobbet och testar igen, inte ens instrumentpanelen lyser, allt är stendött.
- Mäter med multimeter på batteriet som ger mig 8.2V.
Så till mina frågor då:
1. 8.2V betyder väl mer eller mindre förbrukat/dött batteri?
2. Låter det som att bilen dragit tjuvström från batteriet? Tycker allt hänt så snabbt, från att funka felfritt, till att nyckel inte fungerar, till att bara instrumentpanel fungerar, till att allt är stendött.
3. Verkstaden säger via telefon att även om batteriet är på sista versen, så bör det inte orsakat att Touch-screen var ständigt på, det känns mer som ett jordfel.
Lång text blev det, men detta var en ny upplevelse för en okunnig. Lovar att återkomma på måndag när verkstaden gett sin dom.
Senast redigerat av Niklas93 (22 december 2021)