Min v70n D5 (185hk) 2007 startar bara på startgas och gör inte över 80. Något nedsatt acceleration oxå. Verkar som de kom i samband med a-traktorbygget när vi skulle koppla in spärren i ”Can” systemet. Kass ECM?
Du har tre felkoder (dom enda som är aktiva och har med motorn att göra) på virvelspjället, varav en är att det fastnat. Har du kollat hur det faktiskt mår...?
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Du har tre felkoder (dom enda som är aktiva och har med motorn att göra) på virvelspjället, varav en är att det fastnat. Har du kollat hur det faktiskt mår...?
Volvo säger att de inte ska ha någon skillnad att den bara startar med startgas. De säger ECM. Vet ej hur man kollar sånt
Du har tre felkoder (dom enda som är aktiva och har med motorn att göra) på virvelspjället, varav en är att det fastnat. Har du kollat hur det faktiskt mår...?
Volvo säger att de inte ska ha någon skillnad att den bara startar med startgas. De säger ECM. Vet ej hur man kollar sånt
Om Volvo har rätt så har du ju inget annat val än att byta ECM:en.
Om du följer felkoderna så kan det vara värt att se över virvelspjället...
Du har ju redan 3-4 trådar om detta här. Innehåller ingen av dom något som hjälpt så finns väl bara ovanstående kvar.
Men eftersom en normal D5 startar även med kassa glödstift och dessa inte påverkar hastigheten så är ju felet ett annat än glödningen, egentligen... Och kvar blir då felkoden på virvelspjället.
Senast redigerat av Brådhis (23 december 2021)
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Du har tre felkoder (dom enda som är aktiva och har med motorn att göra) på virvelspjället, varav en är att det fastnat. Har du kollat hur det faktiskt mår...?
Volvo säger att de inte ska ha någon skillnad att den bara startar med startgas. De säger ECM. Vet ej hur man kollar sånt
Om Volvo har rätt så har du ju inget annat val än att byta ECM:en.
Om du följer felkoderna så kan det vara värt att se över virvelspjället...
Du har ju redan 3-4 trådar om detta här. Innehåller ingen av dom något som hjälpt så finns väl bara ovanstående kvar.
Men eftersom en normal D5 startar även med kassa glödstift och dessa inte påverkar hastigheten så är ju felet ett annat än glödningen, egentligen... Och kvar blir då felkoden på virvelspjället.
Ifall virvelspjället är kasst då, kan de göra så bilen inte startar alls utan startgasen.
Volvo säger att de inte ska ha någon skillnad att den bara startar med startgas. De säger ECM. Vet ej hur man kollar sånt
Om Volvo har rätt så har du ju inget annat val än att byta ECM:en.
Om du följer felkoderna så kan det vara värt att se över virvelspjället...
Du har ju redan 3-4 trådar om detta här. Innehåller ingen av dom något som hjälpt så finns väl bara ovanstående kvar.
Men eftersom en normal D5 startar även med kassa glödstift och dessa inte påverkar hastigheten så är ju felet ett annat än glödningen, egentligen... Och kvar blir då felkoden på virvelspjället.
Ifall virvelspjället är kasst då, kan de göra så bilen inte startar alls utan startgasen.
Det kan jag inte svara på till 100%. Hur länge har du provat varje gång när du försökt få den att starta utan startgas?
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Om Volvo har rätt så har du ju inget annat val än att byta ECM:en.
Om du följer felkoderna så kan det vara värt att se över virvelspjället...
Du har ju redan 3-4 trådar om detta här. Innehåller ingen av dom något som hjälpt så finns väl bara ovanstående kvar.
Men eftersom en normal D5 startar även med kassa glödstift och dessa inte påverkar hastigheten så är ju felet ett annat än glödningen, egentligen... Och kvar blir då felkoden på virvelspjället.
Ifall virvelspjället är kasst då, kan de göra så bilen inte startar alls utan startgasen.
Det kan jag inte svara på till 100%. Hur länge har du provat varje gång när du försökt få den att starta utan startgas?
En stund? Ja, det är ju lagom. Allt mellan 30 sekunder och en kvarts nötande då...?
Jag provar igen då, hur länge har du provat varje gång när du försökt få den att starta utan startgas?
Jadu, runt 30 isåflal
Och det händer ingenting? Inga tendenser till att starta?
Eftersom den borde starta även utan glödstiften så finns det ju någonting annat som påverkar. Om den dessutom bara går i 80 km/h och du inte har några andra felkoder än dom du visar så beror det ju på någonting.
Jag tänker att felkoden att virvelspjället fastnat är en bra ledtråd. Inte för att det i något av sina lägen kan få bilen att inte starta, men för att det faktiskt fastnat. Tex så kan det ju ha gått fysiskt sönder inuti och nu blockerar luftflödet, därav en svårstartad slö bil som dock startar om man ger den "konstgjord andning" med startgas...
Därav att du borde kolla lite på virvelspjället... Tex dra i armen och se om det verkligen har fastnat.
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
En stund? Ja, det är ju lagom. Allt mellan 30 sekunder och en kvarts nötande då...?
Jag provar igen då, hur länge har du provat varje gång när du försökt få den att starta utan startgas?
Jadu, runt 30 isåflal
Och det händer ingenting? Inga tendenser till att starta?
Eftersom den borde starta även utan glödstiften så finns det ju någonting annat som påverkar. Om den dessutom bara går i 80 km/h och du inte har några andra felkoder än dom du visar så beror det ju på någonting.
Jag tänker att felkoden att virvelspjället fastnat är en bra ledtråd. Inte för att det i något av sina lägen kan få bilen att inte starta, men för att det faktiskt fastnat. Tex så kan det ju ha gått fysiskt sönder inuti och nu blockerar luftflödet, därav en svårstartad slö bil som dock startar om man ger den "konstgjord andning" med startgas...
Därav att du borde kolla lite på virvelspjället... Tex dra i armen och se om det verkligen har fastnat.
Efter om och men så är felet hittat. Volvo sa styrboxen så vi bytte den. Sen var inte det felet. Efter mer felsökning så var det Reglerventilen och bränsletrycksgivaren. Varför hitta Volvo inte det i början? Dom skickade tydligen ut fel värden och efter ett tag så går bilen dåligt. Så de säger att de är bra o byta dom. Men de hade nollställt dom nu så bilen går nu…