3451
Sök

Blir galen får inte bort bromsgnissel! Kom efter byte av skivor och belägg

22 Inlägg
23 december 2021
Trådstartare
#1
Hej,
Bytte belägg och skivor i fram på bilen och det började gnissla när jag bromsar.
Sedan bytte jag belägg och skivor i bak.
Gav de ca 20mil men det slutade aldrig låta så jag köpte originalbelägg och satt i fram men samma gnissel fortfarande och de driver mig till vansinne! Som sagt är bara när jag bromsar och låter beroende på hur hårt jag bromsar.

Allt löper fint kolv, packning osv på oken ser bra ut. Gjort rent i hållaren där beläggen löper samt att jag bytte ut metallskenorna som beläggen skall löpa i och allt löper fritt. Är de skivorna? Köpte Bosch skivor. Har ingen större lust att köpa nya skivor bara för att testa heller. Lite långsökt med eller?
Nya bromsklossarna har bara gått ca 5mil dvs original klossarna som jag köpte.

Fattar inte vad de kan vara, har bytt belägg till original till och med. (Såklart nya)

Bilen bromsar rakt och skivorna blir inte varma osv så inget ligger på iaf.


Det är en Kia sportage 2015 som gått 8k mil.
Senast redigerat av KanInget1 (23 december 2021)

* Voff voff *
10 588 Inlägg
23 december 2021
#2
Normalt sett brukar man ha på lite kopparpasta (eller liknande) där klossarna ligger mot kolven och där dom vilar mot okbyglarna.

Annars sägs det ju att det går fint att förstöra nya belägg genom att tvärnita för att testa sina nya bromsar...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

22 Inlägg
23 december 2021
Trådstartare
#3
Brådhis skrev:
Normalt sett brukar man ha på lite kopparpasta (eller liknande) där klossarna ligger mot kolven och där dom vilar mot okbyglarna.

Annars sägs det ju att det går fint att förstöra nya belägg genom att tvärnita för att testa sina nya bromsar...

Har inte tvärnitat och sannolikheten att de blir precis lika på två uppsättningar känns långsökt.

* Voff voff *
10 588 Inlägg
23 december 2021
#4
KanInget1 skrev:
Brådhis skrev:
Normalt sett brukar man ha på lite kopparpasta (eller liknande) där klossarna ligger mot kolven och där dom vilar mot okbyglarna.

Annars sägs det ju att det går fint att förstöra nya belägg genom att tvärnita för att testa sina nya bromsar...

Har inte tvärnitat och sannolikheten att de blir precis lika på två uppsättningar känns långsökt.

Och du hade på kopparpasta (eller liknande)?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

22 Inlägg
23 december 2021
Trådstartare
#5
Brådhis skrev:
KanInget1 skrev:
Brådhis skrev:
Normalt sett brukar man ha på lite kopparpasta (eller liknande) där klossarna ligger mot kolven och där dom vilar mot okbyglarna.

Annars sägs det ju att det går fint att förstöra nya belägg genom att tvärnita för att testa sina nya bromsar...

Har inte tvärnitat och sannolikheten att de blir precis lika på två uppsättningar känns långsökt.

Och du hade på kopparpasta (eller liknande)?

Nej det hade jag inte, tyckte allt löpte så fint  ändå.
Har ATE smörjmedel för ändamålet så jag kan ju kleta på lite där bromsklossarna löper dvs ”öglorna” tveksam till om de hjälper men skadar inte att prova antar jag.

* Voff voff *
10 588 Inlägg
23 december 2021
#6
KanInget1 skrev:
Brådhis skrev:
KanInget1 skrev:

Har inte tvärnitat och sannolikheten att de blir precis lika på två uppsättningar känns långsökt.

Och du hade på kopparpasta (eller liknande)?

Nej det hade jag inte, tyckte allt löpte så fint  ändå.
Har ATE smörjmedel för ändamålet så jag kan ju kleta på lite där bromsklossarna löper dvs ”öglorna” tveksam till om de hjälper men skadar inte att prova antar jag.

Du får vara hur tveksam du vill. Men nu frågade du efter råd och eftersom man normalt sett har på kopparpasta eller dylikt bakpå beläggen mot kolven och där dom ligger emot okbyglarna just för att slippa skrikande bromsar, så kan det ändå vara ett råd värt att ta till sig...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Diagnostekniker
2 710 Inlägg
23 december 2021
#7
När du ändå har isär och smörjer - putsa rent navytorna ordentligt bakom skivorna.
På vissa bilar får man även kila in ett bladmått mellan glidbult och öra på oket, sedan momentdra skruven.
Vilket mått och moment som skall vara på din bil kan jag däremot inte svara på, om det nu skall vara så.
Senast redigerat av Jesper328 (23 december 2021)

Up the RA

22 Inlägg
23 december 2021
Trådstartare
#8
Brådhis skrev:
KanInget1 skrev:
Brådhis skrev:

Och du hade på kopparpasta (eller liknande)?

Nej det hade jag inte, tyckte allt löpte så fint  ändå.
Har ATE smörjmedel för ändamålet så jag kan ju kleta på lite där bromsklossarna löper dvs ”öglorna” tveksam till om de hjälper men skadar inte att prova antar jag.

Du får vara hur tveksam du vill. Men nu frågade du efter råd och eftersom man normalt sett har på kopparpasta eller dylikt bakpå beläggen mot kolven och där dom ligger emot okbyglarna just för att slippa skrikande bromsar, så kan det ändå vara ett råd värt att ta till sig...

Tänkte mer på vad tillverkarna säger dvs att smörjning inte ska behövas och ärligt är jag osäker om de ens kommer hjälpa men vi får se efter jag har gjort de.

* Voff voff *
10 588 Inlägg
23 december 2021
#9
KanInget1 skrev:
Brådhis skrev:
KanInget1 skrev:
Nej det hade jag inte, tyckte allt löpte så fint  ändå.
Har ATE smörjmedel för ändamålet så jag kan ju kleta på lite där bromsklossarna löper dvs ”öglorna” tveksam till om de hjälper men skadar inte att prova antar jag.

Du får vara hur tveksam du vill. Men nu frågade du efter råd och eftersom man normalt sett har på kopparpasta eller dylikt bakpå beläggen mot kolven och där dom ligger emot okbyglarna just för att slippa skrikande bromsar, så kan det ändå vara ett råd värt att ta till sig...

Tänkte mer på vad tillverkarna säger dvs att smörjning inte ska behövas och ärligt är jag osäker om de ens kommer hjälpa men vi får se efter jag har gjort de.

Vad tycker du själv så här långt? Dina bromsar gnisslar, du har gjort som du säger att tillverkaren säger att du ska göra. Nu söker du efter en lösning.

Den absolut, utan undantag vanligaste, enklaste och mest vedertagna lösningen mot detta är att vid montering göra som beskrivet här i tråden.

Känns det fortfarande som att tillverkarens lösning är svaret...? Du är alltså osäker på om du ska göra som 99,9% av dom som byter bromsar gör, eller helt enkelt stå fast vid att så som det är nu är det rätta och ändå vara missnöjd för att det gnisslar...?

Gnisslet är för övrigt inte för att något är osmort och klicken bakpå belägget är inte för att smörja. Gnisslet är egentligen vibrationer som du hör och genom att sätta en klick bakpå belägget så upphör vibrationerna och så blir det tyst. Fungerar precis som en skrikdämpningsplattor. Som du väl också tycker är "hitte-på" då...
Senast redigerat av Brådhis (23 december 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
23 december 2021
#10
ta vinkelslipen sen ut på kortsidorna slipar du en vinkel då brukar det sluta låta

Kör fort så hinner inget hända...

22 Inlägg
23 december 2021
Trådstartare
#11
Brådhis skrev:
KanInget1 skrev:
Brådhis skrev:

Du får vara hur tveksam du vill. Men nu frågade du efter råd och eftersom man normalt sett har på kopparpasta eller dylikt bakpå beläggen mot kolven och där dom ligger emot okbyglarna just för att slippa skrikande bromsar, så kan det ändå vara ett råd värt att ta till sig...

Tänkte mer på vad tillverkarna säger dvs att smörjning inte ska behövas och ärligt är jag osäker om de ens kommer hjälpa men vi får se efter jag har gjort de.

Vad tycker du själv så här långt? Dina bromsar gnisslar, du har gjort som du säger att tillverkaren säger att du ska göra. Nu söker du efter en lösning.

Den absolut, utan undantag vanligaste, enklaste och mest vedertagna lösningen mot detta är att vid montering göra som beskrivet här i tråden.

Känns det fortfarande som att tillverkarens lösning är svaret...? Du är alltså osäker på om du ska göra som 99,9% av dom som byter bromsar gör, eller helt enkelt stå fast vid att så som det är nu är det rätta och ändå vara missnöjd för att det gnisslar...?

Gnisslet är för övrigt inte för att något är osmort och klicken bakpå belägget är inte för att smörja. Gnisslet är egentligen vibrationer som du hör och genom att sätta en klick bakpå belägget så upphör vibrationerna och så blir det tyst. Fungerar precis som en skrikdämpningsplattor. Som du väl också tycker är "hitte-på" då...

Låter vettigt.
Så jag smörjer på ”vingarna” som går in i skenorna för beläggen i hållarna och sedan en klick på baksidan där kolven trycker?
Jag har en kopparplatta där som är mellan beläggen och kolven den satt fast när jag köpte beläggen (original) ska jag smörja på den kopparplattan då?

* Voff voff *
10 588 Inlägg
23 december 2021
#12
KanInget1 skrev:
Brådhis skrev:
KanInget1 skrev:

Tänkte mer på vad tillverkarna säger dvs att smörjning inte ska behövas och ärligt är jag osäker om de ens kommer hjälpa men vi får se efter jag har gjort de.

Vad tycker du själv så här långt? Dina bromsar gnisslar, du har gjort som du säger att tillverkaren säger att du ska göra. Nu söker du efter en lösning.

Den absolut, utan undantag vanligaste, enklaste och mest vedertagna lösningen mot detta är att vid montering göra som beskrivet här i tråden.

Känns det fortfarande som att tillverkarens lösning är svaret...? Du är alltså osäker på om du ska göra som 99,9% av dom som byter bromsar gör, eller helt enkelt stå fast vid att så som det är nu är det rätta och ändå vara missnöjd för att det gnisslar...?

Gnisslet är för övrigt inte för att något är osmort och klicken bakpå belägget är inte för att smörja. Gnisslet är egentligen vibrationer som du hör och genom att sätta en klick bakpå belägget så upphör vibrationerna och så blir det tyst. Fungerar precis som en skrikdämpningsplattor. Som du väl också tycker är "hitte-på" då...

Låter vettigt.
Så jag smörjer på ”vingarna” som går in i skenorna för beläggen i hållarna och sedan en klick på baksidan där kolven trycker?
Jag har en kopparplatta där som är mellan beläggen och kolven den satt fast när jag köpte beläggen (original) ska jag smörja på den kopparplattan då?

Precis! Smörj på "vingarna" och en klick där kolven trycker mot belägget.

Plattan kan jag egentligen inte uttala mig om. Normalt sett brukar ingenting behövas mellan det man får med belägget och själva kolven (förutom kopparpastan då). Men det kan förstås kanske finnas någon specialvariant jag inte känner till, om du nu är säker på att det inte är något som egentligen hörde till det gamla belägget, tex en gammal skrikdämpningsplatta? Går det att ta loss plattan? Känns spontant som att en kopparplatta där inte gör underverk för pedalkänslan...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

22 Inlägg
24 december 2021
Trådstartare
#13
Brådhis skrev:
KanInget1 skrev:
Brådhis skrev:

Vad tycker du själv så här långt? Dina bromsar gnisslar, du har gjort som du säger att tillverkaren säger att du ska göra. Nu söker du efter en lösning.

Den absolut, utan undantag vanligaste, enklaste och mest vedertagna lösningen mot detta är att vid montering göra som beskrivet här i tråden.

Känns det fortfarande som att tillverkarens lösning är svaret...? Du är alltså osäker på om du ska göra som 99,9% av dom som byter bromsar gör, eller helt enkelt stå fast vid att så som det är nu är det rätta och ändå vara missnöjd för att det gnisslar...?

Gnisslet är för övrigt inte för att något är osmort och klicken bakpå belägget är inte för att smörja. Gnisslet är egentligen vibrationer som du hör och genom att sätta en klick bakpå belägget så upphör vibrationerna och så blir det tyst. Fungerar precis som en skrikdämpningsplattor. Som du väl också tycker är "hitte-på" då...

Låter vettigt.
Så jag smörjer på ”vingarna” som går in i skenorna för beläggen i hållarna och sedan en klick på baksidan där kolven trycker?
Jag har en kopparplatta där som är mellan beläggen och kolven den satt fast när jag köpte beläggen (original) ska jag smörja på den kopparplattan då?

Precis! Smörj på "vingarna" och en klick där kolven trycker mot belägget.

Plattan kan jag egentligen inte uttala mig om. Normalt sett brukar ingenting behövas mellan det man får med belägget och själva kolven (förutom kopparpastan då). Men det kan förstås kanske finnas någon specialvariant jag inte känner till, om du nu är säker på att det inte är något som egentligen hörde till det gamla belägget, tex en gammal skrikdämpningsplatta? Går det att ta loss plattan? Känns spontant som att en kopparplatta där inte gör underverk för pedalkänslan...?

Tror du missförstod, kopparplattan sitter med hakar på belägget som är mot oket där kolven åker ut. Satt fast på både gamla och nya original beläggen.

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
24 december 2021
#14
Den plattan ska sitta där och inte tas bort. Det är en "skrikdämparplatta". Satt det en sån på alla beläggen du bytte? Så att det verkligen finns på båda sidor, mot kolven och sen på andra belägget ut mot hjulet. Annars så är det att se till att beläggen kan röra sig fritt i okhållaren. Får inte vara för mycket glapp så det vibrerar för mycket. Har du bromsok i aluminium så ska du använda aluminiumpasta istället för kopparpasta. Då kopparpastan äter på aluminiumet annars.


* Voff voff *
10 588 Inlägg
24 december 2021
#15
KanInget1 skrev:
Brådhis skrev:
KanInget1 skrev:

Låter vettigt.
Så jag smörjer på ”vingarna” som går in i skenorna för beläggen i hållarna och sedan en klick på baksidan där kolven trycker?
Jag har en kopparplatta där som är mellan beläggen och kolven den satt fast när jag köpte beläggen (original) ska jag smörja på den kopparplattan då?

Precis! Smörj på "vingarna" och en klick där kolven trycker mot belägget.

Plattan kan jag egentligen inte uttala mig om. Normalt sett brukar ingenting behövas mellan det man får med belägget och själva kolven (förutom kopparpastan då). Men det kan förstås kanske finnas någon specialvariant jag inte känner till, om du nu är säker på att det inte är något som egentligen hörde till det gamla belägget, tex en gammal skrikdämpningsplatta? Går det att ta loss plattan? Känns spontant som att en kopparplatta där inte gör underverk för pedalkänslan...?

Tror du missförstod, kopparplattan sitter med hakar på belägget som är mot oket där kolven åker ut. Satt fast på både gamla och nya original beläggen.

Okej, ja då ska den vara där (som nämnts är det en skrikdämpningsplatta). Då smörjer du där kolven träffar den.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

22 Inlägg
24 december 2021
Trådstartare
#16
Marcus_89 skrev:
Den plattan ska sitta där och inte tas bort. Det är en "skrikdämparplatta". Satt det en sån på alla beläggen du bytte? Så att det verkligen finns på båda sidor, mot kolven och sen på andra belägget ut mot hjulet. Annars så är det att se till att beläggen kan röra sig fritt i okhållaren. Får inte vara för mycket glapp så det vibrerar för mycket. Har du bromsok i aluminium så ska du använda aluminiumpasta istället för kopparpasta. Då kopparpastan äter på aluminiumet annars.

Hej,
Ja precis, plattan sitter endast på belägget som är mot kolven/bromsoket. Va så när jag revner allt med. Men den plattan är såklart kasserad som att alla satt fast på beläggen och även på dom nya så allt är nytt.

Jag har däremot inte smörjt något då allt va rent och fint. Men kanske lär smörja där kolven går emot plattan som sitter på beläggen. Som skrivs ovan. Får testa de efter jul.
Antar att inget kan gå sönder som att jag har kört ca 3mil utan att skivorna varit varma osv så antar att bromsarna inte ligger på iaf.
Senast redigerat av KanInget1 (24 december 2021)

1 798 Inlägg
24 december 2021
#17
En annan orsak till gnissel kan bero på att bromsarna inte är ordentligt inkörda än, det tar ett bra tag att köra in dessa och under tiden så kan det ibland låta lite, (hur man gör detta brukar stå i bruksanvisningen till klossar/belägg).
Tipset att smörja de ytor som möter varandra är som regel alltid att föredra.


22 Inlägg
24 december 2021
Trådstartare
#18
Hilmer skrev:
En annan orsak till gnissel kan bero på att bromsarna inte är ordentligt inkörda än, det tar ett bra tag att köra in dessa och under tiden så kan det ibland låta lite, (hur man gör detta brukar stå i bruksanvisningen till klossar/belägg).
Tipset att smörja de ytor som möter varandra är som regel alltid att föredra.

Kan ju vara så med iofs, har ju exakt samma symptom med två olika uppsättningar utav spritt nya belägg. Som varit utav olika märken/tillverkare.
Så de beror antingen på att jag inte smörjde enligt flertal ovan. (Ska göra de efter jul) eller som du säger att de är en inkörningsperiod.

Eller så är ett av fram oken paja men har inget anliggande eller ojämn bromsverkan (som jag känner) och verkar konstigt att jag bara skulle få symptom när jag bromsar då jag antar att ett kärvande ok borde göra så att det låter hela tiden (anliggande eller delvis anliggande) eller att den inte bromsar tillräckligt vilket då borde märkas.
Senast redigerat av KanInget1 (24 december 2021)

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
24 december 2021
#19
slipa bara lite på kanten så slutar 99.99% av alla belägg att sluta låta..  menar inte att man ska slipa bort hela belägget men göra en lätt vinkel på kortsidorna bara..

Kör fort så hinner inget hända...

3 199 Inlägg
24 december 2021
#20
Bra tips så här långt, men kolla också så att bromsskölden inte ligger mot skivan. Lätt att stuka den av misstag.
Det kan faktiskt bli så att det skrapar när man bromsar, även om vanligaste i sdåana fall är ihållande skrap utan att bromsning påverkar.


Sök