Eftersom syresensorer jobbar med låga volt och snabba svängningar är det extra viktigt med god kontakt.
Kabelvalet är inte så noga, men det ska vara god kontakt. Fler skarvar skapar fler möjliga felkällor.
Ska man nu allra minst modifiera så ska man ändå behålla så mycket orginal som möjligt.
Därför bör du behålla sonden på samma ställe. Kansle inte nödvändigtvis fysiskt samma ställe, utan där du har samma förutsättningar som programvaran och sonden är anpassade för.
Dvs där funktionen blir den tänkta.
Det är olika avatånd från förbränningskammare, till karalysator, temoeraturer osv på alla bilmodeller.
Därför är det heller inte samma sond på samtliga bilar.
Alla sonder har olika värmetal, känslighet, osv av en anledning.
Ändrar man förutsättningarna så stämmer det inte längre.
Så den ska sitta där du får samma temperatur och ändå (naturligtvis) känner av syrehalten från alla cylindrar som orginal för att mjukvaran ska jobba som tänkt. Annars förlorar du effekt och naturligtvis effektivitet.