3522
Sök

Förlänga lambdasond kabel

4 Inlägg
26 december 2021
Trådstartare
#1
Hej jag ska montera extraktorgrenrör på volvo 740 men det finns inget hål för lambdasonden, och rören går ihop längre ner än original så behöver förlänga kablarna för att sätta lambdan längre ner. Går de att göra med vilka kablar som hellst o skarvhylsor? Eller behöver de vara speciella kablar för att får rätt motstånd eller så?
/Elias


2 327 Inlägg
26 december 2021
#2
Rätt metod är att svetsa i en ny mutter i röret så du slipper greja med kablarna. Ska du skarva sådana kablar så glöm vanliga kabelskor man krymper på. Ja det funkar, men nej det är inte rätt. Och om du ska ge dig på kablarna så rekomenderar jag att förlänga lambdasondens kabel och inte bilens kabel så man gör så lite åverkan på bilens elsystem som möjligt.

Val av kabeltyp vågar jag inte svara på.


6 061 Inlägg
26 december 2021
#3
Just lambdasonden är känd för att skapa problem när man försöker skarva kabeln. Det kan gå, och det kanske också bli problem. Om möjligt, gör en liten förlängningskabel att sätta mellan sonden och bilens kontakt. Förlängningskabeln kan göras med kontakter som man tar från en söndrig sond och från en bil på skroten.

3 199 Inlägg
27 december 2021
#4
Eftersom syresensorer jobbar med låga volt och snabba svängningar är det extra viktigt med god kontakt.
Kabelvalet är inte så noga, men det ska vara god kontakt. Fler skarvar skapar fler möjliga felkällor.

Ska man nu allra minst modifiera så ska man ändå behålla så mycket orginal som möjligt.
Därför bör du behålla sonden på samma ställe. Kansle inte nödvändigtvis fysiskt samma ställe, utan där du har samma förutsättningar  som programvaran och sonden är anpassade för.
Dvs där funktionen blir den tänkta.

Det är olika avatånd från förbränningskammare, till karalysator, temoeraturer osv på alla bilmodeller.
Därför är det heller inte samma sond på samtliga bilar.

Alla sonder har olika värmetal, känslighet, osv av en anledning.

Ändrar man förutsättningarna så stämmer det inte längre.
Så den ska sitta där du får samma temperatur och ändå (naturligtvis) känner av syrehalten från alla cylindrar som orginal för att mjukvaran ska jobba som tänkt.   Annars förlorar du effekt och naturligtvis effektivitet.

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
27 december 2021
#5
Xebers76 skrev:
Rätt metod är att svetsa i en ny mutter i röret så du slipper greja med kablarna. Ska du skarva sådana kablar så glöm vanliga kabelskor man krymper på. Ja det funkar, men nej det är inte rätt. Och om du ska ge dig på kablarna så rekomenderar jag att förlänga lambdasondens kabel och inte bilens kabel så man gör så lite åverkan på bilens elsystem som möjligt.

Val av kabeltyp vågar jag inte svara på.

problemet på extraktorrör är att oftast är det ganska långt till första stället alla 4rör går ihop tror det är problemet

så man helt enkelt inte kan montera den närmare motorn..

Kör fort så hinner inget hända...

2 327 Inlägg
27 december 2021
#6
Growe skrev:
Xebers76 skrev:
Rätt metod är att svetsa i en ny mutter i röret så du slipper greja med kablarna. Ska du skarva sådana kablar så glöm vanliga kabelskor man krymper på. Ja det funkar, men nej det är inte rätt. Och om du ska ge dig på kablarna så rekomenderar jag att förlänga lambdasondens kabel och inte bilens kabel så man gör så lite åverkan på bilens elsystem som möjligt.

Val av kabeltyp vågar jag inte svara på.

problemet på extraktorrör är att oftast är det ganska långt till första stället alla 4rör går ihop tror det är problemet

så man helt enkelt inte kan montera den närmare motorn..

Helt rätt! Jag tänkte att han monterade annan downpipe. Fick läsa första inlägget igen, missade helt lol


4 137 Inlägg
27 december 2021
#7
Det bästa vore att man tillverkade en förlängingkabel med passande kontakter:
https://www.automotive-connectors.com/d … ml#tab327l
https://www.automotive-connectors.com/c … egory/315/

nu vet jag inte hur orginalkontakterna ser ut

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

2 398 Inlägg
27 december 2021
#8
Sitter katten längre bak nu också? Annars kan du ju ta kablage från en 91-92 som har sonden i katten(iaf 940).


4 Inlägg
30 december 2021
Trådstartare
#9
Tack för svaren. Jag har kollat och det kan hända att kabeln räcker ner till där rören går ihop om man drar om den lite. Annars får jag göra ett försök att skarva, det var smart att skarva mellan kontakten. Att köpa kablage från senare 740/940 får jag göra i värsta fall om de inte blir bra. Någon som vet om de är samma lambda på alla 740? I så fall ska de ju inte va några problem att sätta den längre ner


2 398 Inlägg
30 december 2021
#10
740 91-92 med bendix styrsystemet har en annan lambdasond, men alla med LH2.4 har samma oavsett årsmodell.


4 Inlägg
1 januari 2022
Trådstartare
#11
Jag har lh2.2, e de samma lambda som 2.4?



Sök