3319
Sök

Plug In och Elbilar med värmepump ? Hur klarar de att värma kupen på enbart el, i minusgrader?

1 578 Inlägg
27 december 2021
Trådstartare
#1
Vår Prius Plug In 2018 har ju värmepump men för några dagar sedan (över jul) stod den still i två dygn när det var ca -10 C på nätterna och ca -5 C på dagarna.
När jag skulle köra iväg med bilen var "kabelladdbatteriet" fulladdat och bilen kunde köras på enbart el, ingen bensindriven motor som drog igång men...
det blev ingen värme på ACn/fläkten. Jag var tvungen att slå över på HV läge så att bensinmotorn gick igång och då kom värmen efter en liten stund.

I dag stod bilen stilla i 4 timmar vid -3 C och då funkade det att få värme även i enbart el läge och utan att bensinmotorn gick igång.

Verkar alltså som att vår bil, trots värmepump inte klarar att värma bilen på enbart el om det är lägre än ca -3C, eller att dt iaf behöver vara -3C eller varmare (har inte testat mellan -3C och -5C)

Funkar det så även på elbilar med värmepump? Vad är det som avgör om de klarar att värma kupen på enbart el?

Varken Maxus Euniq MPV el eller de första Skoda Enyaq 60kw har väl värmepum, innebär det att de inte klarar att värma kupen om det är minusgrader ute?
Senast redigerat av KenthIJ (27 december 2021)

6 632 Inlägg
27 december 2021
#2
Klara av att värma gör det nog, är nog mer att "all" energi går åt att driva en PHEV om det prompt ska köras på ren eldrift under vintertid

Inget jag själv lyckats med/provat då förbränningsmotorn startar direkt, sen har jag en PTC värmare istället så det kommer varmluft efter 50 meter..

De/Dem

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 december 2021
#3
Det enda som avgör är hur stora komponenter man valt till sitt värmesystem. Allt har ju en gräns. Hur gör en bensinbil värme om det är -35grader ute och motorn inte kan starta? 

En värmepump är inte magi utan ett sätt att flytta energi. En AC i en bil är en värmepump, ett kylskåp är en värmepump, en torktumvare har ofta värmepump, en ishall byggs alltid intill en simhall och en värmepump kyler isen och dumpar värmen i simbassängerna osv...

Ju mindre delta desto effektivare. I klartext så innebär det att ju varmare det är där man tar sin energi och ju kallare det är där du lämnar den desto effektivare.

Det är ju därför man borrar bergvärme, ett hål 200m ner i marken och hämtar energi där det är kring 5grader varmt istället för att ta energin utomhus där det är -20grader (luft/vatten). Sen väljer man golvvärme med fremledningstemperatur på 30grader istället för radiatorer som kräver kansk 50grader.  Du lyfter alltså temperaturen bara 25grader från 5 till 30grader.

Men alla dagar när det är varmare ute än det är i borrhålet så är en luft/vatten värmepump effektivare än bergvärme!  å ju längre söder ut man bor desto ovanligare att man väljer bergvärme.  En luft/vatten eller luft/luft värmepump är ju en ganska stor klump på husväggen och den behöver avfrostas på vintern för att inte frysa igen.

Så hur fungerar detta på en bil? Ju mer elbil en bil blir ju mindre grill har den, var skall all luft komma in som behövs för att värma förångaren till värmepumpen? Hur skall man kunna avfrosta förångaren i nosen på en bil under färd? Hm...  Alltså svaret på frågorna är liksom att en värmepump i en bil inte är effektiv när det är kallt utan snarare mest är användbar höst/vår eller milda vinterdagar.

Värmepump i en bil är alltså lite som att fuska i avgastester. Det ger fina siffror på pappret men i praktiken är det nog ganska spela kvitta.

Det som avgör är den totala installerade effekten som finns tillgänglig för att värma kupén. vid -10 så kör min bil med 6kW energi första kvarten eller så innan kupén värmt upp sig, sen drar den 2-2.5kW.    Har man mer effekt än man behöver lir det varmt, har man mindre blir det inte varmt. Värmepump eller ej

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
28 december 2021
#4
torpis skrev:
Det enda som avgör är hur stora komponenter man valt till sitt värmesystem. Allt har ju en gräns. Hur gör en bensinbil värme om det är -35grader ute och motorn inte kan starta? 

En värmepump är inte magi utan ett sätt att flytta energi. En AC i en bil är en värmepump, ett kylskåp är en värmepump, en torktumvare har ofta värmepump, en ishall byggs alltid intill en simhall och en värmepump kyler isen och dumpar värmen i simbassängerna osv...

Ju mindre delta desto effektivare. I klartext så innebär det att ju varmare det är där man tar sin energi och ju kallare det är där du lämnar den desto effektivare.

Det är ju därför man borrar bergvärme, ett hål 200m ner i marken och hämtar energi där det är kring 5grader varmt istället för att ta energin utomhus där det är -20grader (luft/vatten). Sen väljer man golvvärme med fremledningstemperatur på 30grader istället för radiatorer som kräver kansk 50grader.  Du lyfter alltså temperaturen bara 25grader från 5 till 30grader.

Men alla dagar när det är varmare ute än det är i borrhålet så är en luft/vatten värmepump effektivare än bergvärme!  å ju längre söder ut man bor desto ovanligare att man väljer bergvärme.  En luft/vatten eller luft/luft värmepump är ju en ganska stor klump på husväggen och den behöver avfrostas på vintern för att inte frysa igen.

Så hur fungerar detta på en bil? Ju mer elbil en bil blir ju mindre grill har den, var skall all luft komma in som behövs för att värma förångaren till värmepumpen? Hur skall man kunna avfrosta förångaren i nosen på en bil under färd? Hm...  Alltså svaret på frågorna är liksom att en värmepump i en bil inte är effektiv när det är kallt utan snarare mest är användbar höst/vår eller milda vinterdagar.

Värmepump i en bil är alltså lite som att fuska i avgastester. Det ger fina siffror på pappret men i praktiken är det nog ganska spela kvitta.

Det som avgör är den totala installerade effekten som finns tillgänglig för att värma kupén. vid -10 så kör min bil med 6kW energi första kvarten eller så innan kupén värmt upp sig, sen drar den 2-2.5kW.    Har man mer effekt än man behöver lir det varmt, har man mindre blir det inte varmt. Värmepump eller ej

man slår igånr bensinvärmaren så klart och sen kommer värmen smile     man borde ha en 30kw diesel värmare i alla fordon.. då slipper man garanterat att frysa smile

Kör fort så hinner inget hända...

3 121 Inlägg
28 december 2021
#5
Growe skrev:
torpis skrev:
Det enda som avgör är hur stora komponenter man valt till sitt värmesystem. Allt har ju en gräns. Hur gör en bensinbil värme om det är -35grader ute och motorn inte kan starta? 

En värmepump är inte magi utan ett sätt att flytta energi. En AC i en bil är en värmepump, ett kylskåp är en värmepump, en torktumvare har ofta värmepump, en ishall byggs alltid intill en simhall och en värmepump kyler isen och dumpar värmen i simbassängerna osv...

Ju mindre delta desto effektivare. I klartext så innebär det att ju varmare det är där man tar sin energi och ju kallare det är där du lämnar den desto effektivare.

Det är ju därför man borrar bergvärme, ett hål 200m ner i marken och hämtar energi där det är kring 5grader varmt istället för att ta energin utomhus där det är -20grader (luft/vatten). Sen väljer man golvvärme med fremledningstemperatur på 30grader istället för radiatorer som kräver kansk 50grader.  Du lyfter alltså temperaturen bara 25grader från 5 till 30grader.

Men alla dagar när det är varmare ute än det är i borrhålet så är en luft/vatten värmepump effektivare än bergvärme!  å ju längre söder ut man bor desto ovanligare att man väljer bergvärme.  En luft/vatten eller luft/luft värmepump är ju en ganska stor klump på husväggen och den behöver avfrostas på vintern för att inte frysa igen.

Så hur fungerar detta på en bil? Ju mer elbil en bil blir ju mindre grill har den, var skall all luft komma in som behövs för att värma förångaren till värmepumpen? Hur skall man kunna avfrosta förångaren i nosen på en bil under färd? Hm...  Alltså svaret på frågorna är liksom att en värmepump i en bil inte är effektiv när det är kallt utan snarare mest är användbar höst/vår eller milda vinterdagar.

Värmepump i en bil är alltså lite som att fuska i avgastester. Det ger fina siffror på pappret men i praktiken är det nog ganska spela kvitta.

Det som avgör är den totala installerade effekten som finns tillgänglig för att värma kupén. vid -10 så kör min bil med 6kW energi första kvarten eller så innan kupén värmt upp sig, sen drar den 2-2.5kW.    Har man mer effekt än man behöver lir det varmt, har man mindre blir det inte varmt. Värmepump eller ej

man slår igånr bensinvärmaren så klart och sen kommer värmen smile     man borde ha en 30kw diesel värmare i alla fordon.. då slipper man garanterat att frysa smile

En Tesla med PTC värme går från -20 i kupén till +25 på ca 5 minuter.  Man behöver ge det några minuter till så all is smällt på passagerardörrarna.
Skönt att slippa skrapa bilen. Går du ut i iskall bil kommer värmen under 30 sekunder.

Vem vill ha en slö dieselvärmare...
Senast redigerat av viccoA (28 december 2021)


Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
28 december 2021
#6
viccoA skrev:
Growe skrev:
torpis skrev:
Det enda som avgör är hur stora komponenter man valt till sitt värmesystem. Allt har ju en gräns. Hur gör en bensinbil värme om det är -35grader ute och motorn inte kan starta? 

En värmepump är inte magi utan ett sätt att flytta energi. En AC i en bil är en värmepump, ett kylskåp är en värmepump, en torktumvare har ofta värmepump, en ishall byggs alltid intill en simhall och en värmepump kyler isen och dumpar värmen i simbassängerna osv...

Ju mindre delta desto effektivare. I klartext så innebär det att ju varmare det är där man tar sin energi och ju kallare det är där du lämnar den desto effektivare.

Det är ju därför man borrar bergvärme, ett hål 200m ner i marken och hämtar energi där det är kring 5grader varmt istället för att ta energin utomhus där det är -20grader (luft/vatten). Sen väljer man golvvärme med fremledningstemperatur på 30grader istället för radiatorer som kräver kansk 50grader.  Du lyfter alltså temperaturen bara 25grader från 5 till 30grader.

Men alla dagar när det är varmare ute än det är i borrhålet så är en luft/vatten värmepump effektivare än bergvärme!  å ju längre söder ut man bor desto ovanligare att man väljer bergvärme.  En luft/vatten eller luft/luft värmepump är ju en ganska stor klump på husväggen och den behöver avfrostas på vintern för att inte frysa igen.

Så hur fungerar detta på en bil? Ju mer elbil en bil blir ju mindre grill har den, var skall all luft komma in som behövs för att värma förångaren till värmepumpen? Hur skall man kunna avfrosta förångaren i nosen på en bil under färd? Hm...  Alltså svaret på frågorna är liksom att en värmepump i en bil inte är effektiv när det är kallt utan snarare mest är användbar höst/vår eller milda vinterdagar.

Värmepump i en bil är alltså lite som att fuska i avgastester. Det ger fina siffror på pappret men i praktiken är det nog ganska spela kvitta.

Det som avgör är den totala installerade effekten som finns tillgänglig för att värma kupén. vid -10 så kör min bil med 6kW energi första kvarten eller så innan kupén värmt upp sig, sen drar den 2-2.5kW.    Har man mer effekt än man behöver lir det varmt, har man mindre blir det inte varmt. Värmepump eller ej

man slår igånr bensinvärmaren så klart och sen kommer värmen smile     man borde ha en 30kw diesel värmare i alla fordon.. då slipper man garanterat att frysa smile

En Tesla med PTC värme går från -20 i kupén till +25 på ca 5 minuter.  Man behöver ge det några minuter till så all is smällt på passagerardörrarna.
Skönt att slippa skrapa bilen. Går du ut i iskall bil kommer värmen under 30 sekunder.

Vem vill ha en slö dieselvärmare...

jag..   eftersom jag inte vill betala 700k för en Tesla..   700k finns det roligare bilar att äga ;-)   nu har jag inga 700k  får vara glad om jag har 700kr så det är ju ett mindre bekymmer..       kan värma upp min bil på någon minut från -40    till +700grader   en dunk med en 50/50 blandning av bensin och diesel och en tändare.. ;-)  iof vinner Teslan där oxå det räcker med att stoppa i laddsladden för att den ska kunna börja brinna smile

sen tror jag ärligt att med en 30kw värmare i en bil så blir det nog rätt snabbt varmt..  har ju 30kw sitter i min buss..   det tar inte jättelång tid innan man känner att värmen kommer i elementen i den
Senast redigerat av Growe (28 december 2021)

Kör fort så hinner inget hända...

1 578 Inlägg
28 december 2021
Trådstartare
#7
Tackar för svar och engagemang

3 121 Inlägg
28 december 2021
#8
Growe skrev:
viccoA skrev:
Growe skrev:
man slår igånr bensinvärmaren så klart och sen kommer värmen smile     man borde ha en 30kw diesel värmare i alla fordon.. då slipper man garanterat att frysa smile

En Tesla med PTC värme går från -20 i kupén till +25 på ca 5 minuter.  Man behöver ge det några minuter till så all is smällt på passagerardörrarna.
Skönt att slippa skrapa bilen. Går du ut i iskall bil kommer värmen under 30 sekunder.

Vem vill ha en slö dieselvärmare...

jag..   eftersom jag inte vill betala 700k för en Tesla..   700k finns det roligare bilar att äga ;-)   nu har jag inga 700k  får vara glad om jag har 700kr så det är ju ett mindre bekymmer..       kan värma upp min bil på någon minut från -40    till +700grader   en dunk med en 50/50 blandning av bensin och diesel och en tändare.. ;-)  iof vinner Teslan där oxå det räcker med att stoppa i laddsladden för att den ska kunna börja brinna smile

sen tror jag ärligt att med en 30kw värmare i en bil så blir det nog rätt snabbt varmt..  har ju 30kw sitter i min buss..   det tar inte jättelång tid innan man känner att värmen kommer i elementen i den

Nog för att jag ser igenom din ironi men tänkte torrt påpeka att det är större sannolikhet att bilen som drivs av bensin fattar eld än den som går på el.

                           Elbilar och hybrider    Alla övriga drivlinor
Antal bränder    20                                    415
Antal bilar i trafik    308 485                             4 635 582
Andel bränder    0,0065%                            0,0090%

https://www.vibilagare.se/nyheter/nya-s … ossilbilar
Senast redigerat av viccoA (28 december 2021)


1 578 Inlägg
6 januari 2022
Trådstartare
#9
I natt stod vår Prius Plug In 2018 ute hela natten i - 4C och klarade att värma bilen/kupen på enbart el, på morgonen. Har ju då sett att den klarar -4C men EJ -10C.
Undrar om den klarar - 7C :-)


Sök